Bmw/3-series/320d-xdrive-touring-ma8

Johanpettersson21
3 juni 2020 · 1 Inlägg

Hej,
För en månad sedan så köpte min kompis en BMW 320 4x4 hos en MRF- Handlare i Örebro.
Vid körningen hem så ”klockar” det lite i växellådan och han kontaktade handlare som sa att det inte var några problem!
När han kom hem så sätter han på 19” fälgar men bilen fortsätter att gå dåligt.
Efter ca 50 mil så smäller växellådan och nu står den helt stilla.
Han kontaktar handlaren igen och pratar med honom och nu säger säljaren att det beror på att han har sätt på förstora fälgar och nu gäller inga 6 månaders trafikgaranti.
Nu vägrar handlaren att ta min kompis samtal.
Min fråga är ju att här måste ju trafikgarantin träda in, han har ju påtalat detta från resan hem samt att nya fälgar kan ju inte skydda handlare från att göra rätt för sig?

Vad säger ni?

panda666
3 juni 2020 · 4 250 Inlägg

Johanpettersson21 skrev:
Hej,
För en månad sedan så köpte min kompis en BMW 320 4x4 hos en MRF- Handlare i Örebro.
Vid körningen hem så ”klockar” det lite i växellådan och han kontaktade handlare som sa att det inte var några problem!
När han kom hem så sätter han på 19” fälgar men bilen fortsätter att gå dåligt.
Efter ca 50 mil så smäller växellådan och nu står den helt stilla.
Han kontaktar handlaren igen och pratar med honom och nu säger säljaren att det beror på att han har sätt på förstora fälgar och nu gäller inga 6 månaders trafikgaranti.
Nu vägrar handlaren att ta min kompis samtal.
Min fråga är ju att här måste ju trafikgarantin träda in, han har ju påtalat detta från resan hem samt att nya fälgar kan ju inte skydda handlare från att göra rätt för sig?

Vad säger ni?

va för jävla bilhandlare? de bara o åka tillbaka o stoppa bilen i deras ashle. Bilen ska åtminstone hålla för vägen hem;) Annars är det bara o kontakta arn eller nått. Men handlaren måste fixa detta. 19¨ fälgar är ingenting, absolut inget att gråta över.

Utmarks-Loke
3 juni 2020 · 5 836 Inlägg

Fyrhjulsdrivna bmw är känsliga för hjulstorlekar, om det inte stämmer perfekt fram och bak knäcker man något i drivlinan. Det finns några godkända storlekar som står i regbeviset, övriga skall undvikas.

Ja, jag har sagt hundra gånger att man inte skall köpa en fyrhjulsdriven BMW. Bara mer grejer som kan gå sönder.

panda666
3 juni 2020 · 4 250 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Fyrhjulsdrivna bmw är känsliga för hjulstorlekar, om det inte stämmer perfekt fram och bak knäcker man något i drivlinan. Det finns några godkända storlekar som står i regbeviset, övriga skall undvikas.

Ja, jag har sagt hundra gånger att man inte skall köpa en fyrhjulsdriven BMW. Bara mer grejer som kan gå sönder.

dom ska endå klara av 19 tum herrejösses^^ har sett flertal på jobbet med 19-20tummare och 4wd inte har dom rasat direkt^^ men ja håller med att dom håller inte så jävla bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang