Justera handbroms och vajer saab 93

Ejoh
12 juni 2020 · 19 Inlägg

Tjena!
Har just bytt bromsbackar och allt vad det innebär på saaben. Riktigt skitjobb om jag ska vara ärlig.
Hursomhelst, så är det nu dags att justera bromsarna. Har försökt en gång men jag märker att hjulen tar olika. Den högra sidan är bra men på vänster så snurrar hjulet just (med fälg på) när handbromsen är dragen tre klick. Höger är stum. När jag sedan skruvar på den kuggen i navet så blir hjulet väldigt trögrullande då bromsen inte verkar.

Har följt följande instruktioner:
Lossa på vajer under bilen
Justera backar i navet så att de just inte tar
Dra handbroms till andra hacket
Justera vajer under bilen tills bromsen är stum

Hur hårt ska bromsen ta för att besiktningen ska godkänna? Hur "nollställer" jag och börjar om?

caromania Forummoderator
12 juni 2020 · 9 296 Inlägg

Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil men jag brukar generellt först se till så mekanismen verkligen rör sig och återgår till sitt ändläge när bromsen släpps, dvs någon som rycker i handbromsen samtidigt som man smörjer och putsar. Sedan brukar jag ignorera de där ”två klicken” som ofta står i handboken utan justera tajtare. Bara jag som sagt vet att den släpper helt när jag släpper. Eventuellt skulle du göra det efter att du varit ute och kört och använt handbromsen rejält för att slita in backarna något.

Sedan parkerar jag aldrig med handbromsen i över natten, däremot använder jag den ofta, helst dagligen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang