Femmans växel hoppar ur om man inte håller i växelspaken - Saab 93 linear -03

snipercat
16 juni 2020 · 669 Inlägg

hej har en saab 93 2003 manuell som gått ca 11000 mil
nu har 5ans växel börjat jävlas.
den hoppar ur om man inte håller i växelspaken hårt.
vad kan vara fel?
har inte hittat mycket information om just det här problemet.
ska finnas nån justerings möjlighet någonstans om jag fattat rätt. vart sitter den ?

alla svar och tankar tas tacksamt emot
mvh Eddie



Redigerade rubriken en aning.

Mvh mod

Utmarks-Loke
16 juni 2020 · 5 813 Inlägg

Om det finns justeringsmöjligheter brukar de sitta på växellådan, där vajrarna eller staget från växelspaken går in. Kolla även så det inte är några grejer i växelförarens mekanism som är sönder, jag hade en gång en saab 9000 som en gummibussning var sprucken på och då fick man inte in ettan och tvåan. Men generellt sett brukar växlar som hoppar ur bero på dålig växellåda.

uhlin
16 juni 2020 · 2 831 Inlägg

En -03:a som gått 11000 mil, hur säker är du på det?

Det första jag tänkte på var nåt lager till femmans växel då det brukar va så i regel då växel hoppar ur, men 11000 mil om det nu stämmer tycker jag låter lite för att en växellåda ska börja trilskas.
Om nu olja har funnits vill säga.

snipercat
16 juni 2020 · 669 Inlägg

Alla besiktingspapper och ifyllda servicear är gjord på firma, så milen borde ju stämma tycker man. känns stabil å bra i chassiet annars. känns som att milen stämmer. men den har krånglat mycket sen ja köpte den..bytt turbo nyligen oxå...

uhlin
16 juni 2020 · 2 831 Inlägg

Låter som om bilen levt ett hårt liv mellan servicearna.  En turbo ska definitivt inte behöva bytas på 11000 mil. Men visst kan man knäcka en turbo på de milen om man kör som en biltjuv och sen stänger av motorn direkt utan att låta turbon kyla av sig.

Jag gissar på lager i lådan då de förmodligen kört skiten ur denna bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang