Ramnummer borta på ford explorer

volvoracer96
23 juni 2020 · 140 Inlägg

Hejsan var in och besiktade min ford explorer för ca 3 månader sedan och fick nerslag på att dem inte hittade ramnumret. Fick då regbess på det då dem inte hittade det men har sökt runt lite nu på nätet för att se vart de sitter och sen började jag skrapa på ramen där det skulle vara och lyckades hitta det under rosten som var så min fråga är måste jag fortfarande göra en registreringsbesiktning för att få det godkänt eller blir det godkännt om jag gör en ny besikning och säger att jag hittade det under rosten när jag skrapade på ramen?
MVH

Senast redigerat av volvoracer96 (23 juni 2020)

kolla gärna in mitt projekt på: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262587
Har man satt fan i båten så får man se till att ro. ;)
zzr9409209
23 juni 2020 · 716 Inlägg

Vad jag tycker så borde det duga med en ombes,bara.Men bättre att kolla med bes..

torsen
24 juni 2020 · 7 238 Inlägg

Det här problemet med VIN/chassie-/ramnummer-identifiering är vanligt på äldre rambyggda bilar.
Enligt en internationell överenskommelse ska identifieringen återfinnas på fordonets högra utsida i närheten av/bakom höger framhjul.
Suzuki avviker genom att ha den instansade identifieringen bakom höger bakhjul.
Citroen 2CV har ovanpå höger främre ramben under höger cylinder(gillar inte besiktningstekniker!).
Land Rover Defender längst fram på utsidan av högra rambenet, delvis dolt av underkörningsskyddet, som i vissa fall måste demonteras!!!!!
Några exempel.

Mitt råd, som jag tillämpar själv, är att rengöra den instämplade(ibland endast etsade = nyare Land Rover och Jeep Wrangler) teckenserien med en mässingsborste.
Fylla i tecknen med vattenfast tuschpenna, torka av "överflödet"(så att tecknen framträder tydligt) och därefter klarlacka ett par lager, för att avsluta med en bit eltejp som skydd över.
Detta gillas av besiktningspersonalen.

I de flesta bilars instruktionsböcker framgår var man ska söka identifieringen.
Men med åren och ägarbyten förkommer instruktionsböckerna vanligen.

Härutöver fanns inte detta problemet förr då besiktningspersonalen endast läste av reg.skylten.
Carspect gör så fortfarande = "tar på plåten"!
Som bevis på detta påstående vill jag berätta att jag köpte en nybesiktad(första gången) drygt 2 år gammal Lada Niva där man omöjligt kan ha avläst identifieringen.
Identifieringen finns nämligen ovanpå höger främre hjulhus.
Ägaren före mig hade monterat snorkel som heeelt omöjliggjorde avläsning av identifieringen.
Nu har Lada Niva även en alternativ identifiering.
Nämligen bak på golvet i bagageutrymmet nära höger bakre hjulhus UNDER DEN KLISTRADE MATTAN.
Detta senare framgick av en rysk googleöversatt verkstadshandbok som jag fann på nätet.
Jag skar då upp en "lucka" i mattan som lätt lyftas bort för att tillfredsställa besiktningspersonalens behov av identifiering.

Finns mer att berätta om svenska myndigheters vansinniga idéer i ämnet, men det får anstå(tills vidare).

husseman
24 juni 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm. Tyvärr tror ja du åker på reg.bes. Då det inte gick att utläsa Ch-nr vid besiktning. Men inte farligt att kolla med personalen där du besiktade om de kan göra ett "undantag". Finns det nån på stationen som får göra Reg. bes- närvarande, så går det säkert att lösa på nåt billigare vis. Lycka till

caromania Forummoderator
24 juni 2020 · 9 296 Inlägg

Hur gammal är bilen? Kravet på instansat ramnummer är borttaget sedan ett par år sedan men jag vet att besiktningsstationer inte följer detta, av ren okunskap.

Jag skulle kontakta MHRF och rådfråga dem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
25 juni 2020 · 7 238 Inlägg

caromania skrev:
Hur gammal är bilen? Kravet på instansat ramnummer är borttaget sedan ett par år sedan men jag vet att besiktningsstationer inte följer detta, av ren okunskap.

Jag skulle kontakta MHRF och rådfråga dem.

Är du säker på detta?
Har jag inte hör tidigare.
Vad har du för källa?

Brådhis * Voff voff *
25 juni 2020 · 10 280 Inlägg

caromania skrev:
Hur gammal är bilen? Kravet på instansat ramnummer är borttaget sedan ett par år sedan men jag vet att besiktningsstationer inte följer detta, av ren okunskap.

Jag skulle kontakta MHRF och rådfråga dem.

Är det? Är väl inte så värst många år sedan cirkusen med dessa ramnummer hos besiktningen började? Har man alltså slopat det igen nu?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
25 juni 2020 · 9 296 Inlägg

Källa MHRF.
Det beror lite på årsmodell (före 1982 definitivt) men om jag minns rätt från MHRFs årsmöte så är det lättnader rakt igenom, sedan 15 april 2016. Men som sagt, få vet om det, allra minst besiktningsstationerna.

https://www.mhrf.se/identitetsnummer

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang