Byta växellådsolja M56

Perfected-Pursuit
14 april 2021 · 141 Inlägg

Johnny_N skrev:
Med spänning och förväntan så stannade tråden här. Kan vi inte få fortsättningen? smile

Här sitter Jag på jobbet och skriver.....

Jo men jag bytte skiten, har allt på video som jag tänkt att slänga ihop för ca 1 år sedan.....


Det gick dunder, var lite osäker om jag hade bilen helt rakt så att säga. Men jag hyrde köpte två timmar på en GDS hall, lyfte upp bilen, tog av vänster framdäck, där kommer du åt de två muttrarna på växellådan. Lossade den övre muttern så jag ej står med tummen i röven sedan. Lossade den nedre muttern och oljan rann ut. Oljan såg sprillans ny ut. Satte på ny bricka, och på med den muttern igen. Sedan en tratt med en mycket lång slang (Köptes från biltema). Tog ner den ifrån motorutrymmet och drog den nedåt, lyckades hälla växellådsolja medans jag tryckte in slangen i påfyllningshålet. Hällde i 2L, skulle vart 2,1L. Kännde ingen skillnad på växlningarna efter. Kan till och med vara så att det blev trögare.

Vet ej om det var värt det, men i övrigt så är bilen mycket fin så helt bortkastat var del väll ej. Men nu vet jag hur man gör.

På min pappas V70 2007, där kan man hälla i oljan via Backljuskontakten, gick dock inte med min bil, PGA att ett växellådsfäste sitter över kontakten, då måste du bära upp motorn/växellådan, lossa på fästet, dra upp det, lossa på kontakten, sedan hälla i olja, rek inte. Bytte den kontakten och det sög. Men löste mitt backljus glapp.

MVH

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang