Hur byter jag servoolja, V40 T4 2003

OliverD
2 juli · 49 Inlägg
#1

Hej! V40 T4 2003, Volvos vita T4 motor, gått 15 300mil på 17 år. Vill byta Servooljan då den är rätt gammal.

1. Kan jag använda denna biltema olja? I Volvoboken står det att servooljan är ATF, i Haynes står det ATF Dexron. Så denna borde fungera men vill vara 100% säker.

https://www.biltema.se/bat/batmotor/mot … WQEALw_wcB

2. Hur byter jag oljan? Min tanke var att köpa en sugspruta, stoppa ner den i servobehållaren och suga upp skiten, men det sitter ett filter ivägen och är osäker på hur jag tar bort det. Finns det någon som gjort detta innan med samma bil som jag har?

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-a8697ecd401b9438548a3a75b6ab0fdd.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-ab482e45fb00a2e9dcd8964c78fe08c0.jpg

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
2 juli · 4 546 Inlägg
#2

Det normala är väl att suga ut så mycket som möjligt från behållaren och därefter fylla på nytt.
Sen tar man av returledningen och leder ner den i en passande flaska.
En tygtrasa till att torka upp spillet kan komma till nytta..
Därefter startar man bilen och gör fullständiga rattrörelser åt båda hållen , men man måste hålla koll på nivån i behållaren och fylla på efterhand..
Såklart bör bilens framhjul vara upphissade en bit så man kan vrida lätt på ratten..
När det kommer klarare vätska ur returledningen så får man återansluta och fixa till nivån i behållaren..
Slutligen. .
Klarar du inte av att ta bort filtret, så ska du nog lämna in för detta enkla jobb..

Senast redigerat av axxet (2 juli )

Köp inte grisen i säcken..
OliverD
2 juli · 49 Inlägg
#3

axxet skrev:
Det normala är väl att suga ut så mycket som möjligt från behållaren och därefter fylla på nytt.
Sen tar man av returledningen och leder ner den i en passande flaska.
En tygtrasa till att torka upp spillet kan komma till nytta..
Därefter startar man bilen och gör fullständiga rattrörelser åt båda hållen , men man måste hålla koll på nivån i behållaren och fylla på efterhand..
Såklart bör bilens framhjul vara upphissade en bit så man kan vrida lätt på ratten..
När det kommer klarare vätska ur returledningen så får man återansluta och fixa till nivån i behållaren..
Slutligen. .
Klarar du inte av att ta bort filtret, så ska du nog lämna in för detta enkla jobb..

Kanske inte det att jag inte kan, utan är bara extremt försiktig då jag ej vill göra sönder något. Har inte försökt att få ut det, utan bara petat med stickan litegrann och märker att man kan snurra filtret men kanske inte få upp det då något verkar låsa fast det.

Kommer att ha bilen i luften och snurra på ratten.

jaka54
3 juli · 3 863 Inlägg
#4

Hej!
En stor plastspruta är bra när man ska suga upp sånt där!

spillolja
3 juli · 2 463 Inlägg
#5

Har bytt på renault Clio II

plastsilen ta man upp med fingrarna utan verktyg
töm behållaren genom att suga och låta via plastslang rinna ned i en dunk
lossa på till-loppet, och koppla på en slang ned i en dunk
starta motorn och vrid på ratten sakta fram och tillbaka till det är tomt, stanna motorn omedelbart
återmontera och fyll på ny olja, starta och ratta fram och tillbaka med locket på, efterfyll och upprepa till rätt nivå

Hjulen behöver inte vara i luften, man kan evt. hälla på några matskedar PTFE-motorbehandling

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
OliverD
6 juli · 49 Inlägg
#6

Har testat att dra upp filtret med fingret som ni kan se på bilden, men det vill alltså inte komma upp, som om att plastkåpan håller fast det, som om man aldrig kan få ut filtret. Någon som har något tips?

jaka54
6 juli · 3 863 Inlägg
#7

Hej!
Du måste vridra filtret och dra upp!

Senast redigerat av jaka54 (6 juli )

OliverD
6 juli · 49 Inlägg
#8

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste vridra filtret och dra upp!

Ok, testa göra något liknande då det ser ut att vara markering som antingen skall matcha upp eller inte matcha. Men fungerade ej, skall testa igen!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
6 juli · 4 546 Inlägg
#9

Ja, får du inte upp detdär simpla filtret så lämna in..
På en 5gradig skala så är det bortåt 0,5 i svårighetsgrad..

Senast redigerat av axxet (6 juli )

Köp inte grisen i säcken..
OliverD
6 juli · 49 Inlägg
#10

Får VERKLIGEN inte upp filteret, det är som om det har expanderat eller något. Är hyfsat kunnig, har plockat isär mopeder, motorcyklar, crossar, felsökt mm. Men detta var fan det svåraste jag någonsin kommer får göra. Det är ej fastklistrad eller något, men det är som om att det har expanderat så man inte kan plocka ut det. En video för att visa exakt vad det är jag menar!

https://drive.google.com/file/d/1Y9GEF8 … sp=sharing

spillolja
6 juli · 2 463 Inlägg
#11

Man får lirka lie grann med en liten skruvmejsel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
OliverD
6 juli · 49 Inlägg
#12

spillolja skrev:
Man får lirka lie grann med en liten skruvmejsel

Det var som faaan då

Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 juli · 2 499 Inlägg
#13

OliverD skrev:
Får VERKLIGEN inte upp filteret, det är som om det har expanderat eller något. Är hyfsat kunnig, har plockat isär mopeder, motorcyklar, crossar, felsökt mm. Men detta var fan det svåraste jag någonsin kommer får göra. Det är ej fastklistrad eller något, men det är som om att det har expanderat så man inte kan plocka ut det. En video för att visa exakt vad det är jag menar!

https://drive.google.com/file/d/1Y9GEF8 … sp=sharing

Anledningen är att du under normala omständigheter inte SKA ta ur filtret, det är gjort för att sitta där och inte ramla ur eller plockas bort.

Finns det någon ytterligare anledning att du vill byta servooljan, mer än att den är gammal?

Om inte, låt det bara vara.

Det finns ingen bytesintervall på servoolja.
Man fyller på när man tömt ur vilket sker vid reparation, inte annars.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
spillolja
7 juli · 2 463 Inlägg
#14

Byt utan att ta ut filtret annars, genom att först häva ut oljan som jag tidigare beskrivit, kolla och skaka ur evt. skräp ur filtret, återmontera

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
OliverD
7 juli · 49 Inlägg
#15

Det låter lite när jag vrider på ratten i lägre hastigheter, som ett vinande ljud som absolut inte låter högt, men tänker att byter man oljan så kanske det ljudet försvinner. Men ratten svänger mycket fint och mjukt, hade bara varit kul att köra en bil som man vet är helt nyservad överallt.

spillolja skrev:
Byt utan att ta ut filtret annars, genom att först häva ut oljan som jag tidigare beskrivit, kolla och skaka ur evt. skräp ur filtret, återmontera

Har också tänkt att jag kan göra så. Men skall testa en sista gång med filteret, fungerar ej det så kommer jag att göra såhär!

Tack för svar!!!

Cuefa Kungen av dagspendlande.
8 juli · 2 499 Inlägg
#16

I så fall kan det vara värt ett försök.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang