Höjningssats

Rexel
22 juli 2020 · 61 Inlägg

Precis blivit ägare till en Honda CR-V -05 och är sugen på att höja den dels för att det är snyggt och för att sitta ännu högre. Frågan är hur det påverkar bilen körmässigt? Någon som har höjt sin bil och kan berätta lite? Var det svårt att göra? Hur är bilen att köra efter höjningen? Vad kostade det?

torsen
22 juli 2020 · 7 233 Inlägg

Rexel skrev:
Precis blivit ägare till en Honda CR-V -05 och är sugen på att höja den dels för att det är snyggt och för att sitta ännu högre. Frågan är hur det påverkar bilen körmässigt? Någon som har höjt sin bil och kan berätta lite? Var det svårt att göra? Hur är bilen att köra efter höjningen? Vad kostade det?

CR-V:n har separata hjulupphängningar fram och bak.
Detta gör den mer komplicerad att höja.
I "normalfallet" höjer man en 4x4-bil med stela axlar fram och bak medelst högre fjädrar eller s k "puckar".
Enda bil med separat framhjulsupphängning och skruvfjädrar jag höjt är NIVA.
Till den finns färdiga längre skruvfjädrar eller "puckar".
Max höjning för den rekommenderas vara 2"(50 mm).
Detta på grund av att hjulvinklarna är svåra eller rent av omöjliga att justera till rätt vinklar.
Speciellt hjullutningen/Cambervinkeln förändras vid höjning.
Bilen blir "kobent".
Att höja en Terrano II är enkelt eftersom den har torsionsfjädring fram, som är lätt att spänna upp.
Vet att det till Suzuki Vitara finns färdiga satser där man fram byter ut länkarmar samt drivaxlar, till stor kostnad, för bilen inte ska bli "kobent".

I ditt fall skulle jag kunna tänka mig en höjning på cirka 25 mm.
Detta skulle kunna göras relativt prisbilligt med egentillverkade "puckar".
"Puckarna" sågar du själv till av 25 mm tjocka skärbrädor av plast.
De ska placeras över fjädrarna.
Släpp ner/demontera fjädrarna och mät anliggningsytorna på fjädersäten uppe samt fjädrarna.
Såga sedan med en elektrisk sticksåg ut ringar.(Ett tips är att börja med "hålet")
Denna måttliga höjning medför att du varken behöver förlänga bromsslangar eller länkar till krängningshämmare.
Hondan kommer att få en måttlig positiv hjullutning, som inte påverkar så mycket.

Kör själv sedan 4 år tillbaka med en 30 mm puckhöjd Suzuki, där puckarna är tillskurna ur just plastskärbrädor.
Håller alldeles utmärkt till och med vid tuff terrängkörning.

B t w skulle jag vilja höja min CR-V 2016 på samma sätt, men andra halvan av hushållet motsätter sig ingreppet - så för husfridens skull så nöjer mig med att ha Suzukin "skärbrädehöjd".

Googla på offroadtillbehörsfirmor i England.
Där finns kanske vad du söker.
Finner du något så skriv gärna och berätta i tråden.

Lycka till!

Tah
14 december 2020 · 1 Inlägg

Hej Torsten, läser inlägget om höjningen du beskriver och låter intressant och vill prova själv men skulle du kunna förklarar lite mer helst m någon bild om du kan till nån som är okunnig som jag ifall jag vill prova detta med "puckar"/"skärbräda" .. hade varit toppen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang