Mercedes w203 Bromsrör

Speed_kl
3 oktober 2020 · 1 Inlägg

Jag har en mercedes w203 180C kompressor -04. På besiktningen fick jag anmärkning på bromsrör längsgående höger.

Frågan är nu om någon vet längden på detta bromsrör och vilket de menar, vart de sitter. Är ju inte en speciellt ny bil detta så tänkte bara slänga in ett rör från biltema men de har en massa olika längder, nipplar, tjocklek osv.

Hjälp uppskattas.

Pininfarina406
3 oktober 2020 · 539 Inlägg

Speed_kl skrev:
Jag har en mercedes w203 180C kompressor -04. På besiktningen fick jag anmärkning på bromsrör längsgående höger.

Frågan är nu om någon vet längden på detta bromsrör och vilket de menar, vart de sitter. Är ju inte en speciellt ny bil detta så tänkte bara slänga in ett rör från biltema men de har en massa olika längder, nipplar, tjocklek osv.

Hjälp uppskattas.

Hej, om du går till tex Mekonomen så har de listor med längder till olika bilar och de tillverkar ett färdigt rör åt dig. Inte särskilt dyrt heller. Lycka till.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Hedis62
3 oktober 2020 · 53 Inlägg

Funkar med biltema ,bara att du ser till att ha rätt nippel på det. Fick du tvåa på det högra så passa på att byt på vänster sida oxå när du ändå håller på för du kommer garanterat att få tvåa på det vid nästa bes. Böt på min w203 förra året då ena bromsröret börjat läcka precis ovanför tanken. Ganska vanligt att dom rostar sönder där.

Pininfarina406
3 oktober 2020 · 539 Inlägg

Hedis62 skrev:
Funkar med biltema ,bara att du ser till att ha rätt nippel på det. Fick du tvåa på det högra så passa på att byt på vänster sida oxå när du ändå håller på för du kommer garanterat att få tvåa på det vid nästa bes. Böt på min w203 förra året då ena bromsröret börjat läcka precis ovanför tanken. Ganska vanligt att dom rostar sönder där.

Skrev inte ts något om att han tyckte att det verkade bökigt med alla olika storlekar på allt!?  Hur ska han då veta vad som är rätt nippel?
Jag har jobbat på Biltema så jag vet att där måste du veta själv vad du ska ha.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
husseman
4 oktober 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, bromrör tillverkar man själv. Att köpa färdiga blir inget roligt- då de måste dras samma väg som de gamla o e´stela o nästan omöjliga att montera rätt om de löper över tank osv. Att ta ner tanken e´inget skoj. Gör man egna så slipper man sånt skit. Bromsrör+nipplar går att köpa billigt, o koningsverktyg kostar inte många spänn heller. Att välja nåt annat alternativ än lättformade kopparlegeringsrör är bara tidsödande.

mvh/husse

Hedis62
21 oktober 2020 · 53 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Hedis62 skrev:
Funkar med biltema ,bara att du ser till att ha rätt nippel på det. Fick du tvåa på det högra så passa på att byt på vänster sida oxå när du ändå håller på för du kommer garanterat att få tvåa på det vid nästa bes. Böt på min w203 förra året då ena bromsröret börjat läcka precis ovanför tanken. Ganska vanligt att dom rostar sönder där.

Skrev inte ts något om att han tyckte att det verkade bökigt med alla olika storlekar på allt!?  Hur ska han då veta vad som är rätt nippel?
Jag har jobbat på Biltema så jag vet att där måste du veta själv vad du ska ha.

Jo det ligger väl en del i det du säger,,tror det blir enklare för han om han lämnar in bilen om han inte har ´mekvana´.  Det är ju som sagt lite mer än bara Bolton för att ska man dra enligt original eller som dom sitter måste man bort med bränsletanken men det går att undvika om man drar om dom på annat ställe.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang