Den ständig debatten om fixeringsskruven

ricebridge
5 oktober 2020 · 51 Inlägg

Jag påstår att fixeringsskruven på bromsskivorna är onödig till allt annat än att hålla skivan i positionnär man byter fälg. De flesta verkar tycka som jag, eftersom hjulbultarna står för den fasthållande funktionen, men det vore ändå intressant att höra om det finns någon som säger emot? Vad säger forumet?

Utmarks-Loke
5 oktober 2020 · 5 836 Inlägg

Jag håller med dig, så länge centrumhålet i skivan är precis lagom stort för att den inte skall kunna fara omkring på navet. För då skulle man ju lätt kunna få dit skivan ocentrerad, och det skulle kunna ge obalans. Bromsa skulle det förstås göra ändå, skivan kommer ju sitta fast ändå när hjulet är på.

ricebridge
5 oktober 2020 · 51 Inlägg

Men den far ju ingenstans när det sitter stora hjulbultar rakt igenom den.

Utmarks-Loke
5 oktober 2020 · 5 836 Inlägg

Nej, men det gäller ju att den är centrerad när man skruvar dit hjulet. Det finns alltid någon millimeter spel i hålen för hjulbulten. Sedan gör väl lite obalans inne vid navet där skivan är inte lika mycket som längre ut, vid däcket.

Mew
5 oktober 2020 · 2 160 Inlägg

Det smidigaste med att använda den är att få hålen centrerade, lätt hänt med nya skivor att de roterar lite på navet när hjulet är av, så får man pilla lite för att få hålen för hjulbultarna centrerade på alltihop. Efter några säsonger brukar de sätta sig (rosta fast) dock. Annars har jag monterat skivor både med och utan fästskruv på olika bilar, av olika anledningar. Har inte märkt någon som helst skillnad när grejerna väl sitter på plats.

Senast redigerat av Mew (5 oktober 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2020 · 13 742 Inlägg

finns inget värre när skivan inte sitter fast och man vrider fälgen lite för att få i hjulbultarna och skivan oxå vrider sig...  så den har en viktig funktion...  helt enkelt för att man inte ska bli så förbannad att man får en stroke..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang