Växellåda Suzuki Grand Vitara

s-os
15 oktober 2020 · 3 Inlägg

Växellådan eller fördelningslådan har börjat låta illa, troligen ett lager på en av axlarna, 4 och 5:an är tyst och med fyrhjulsdriften i kopplad likaså. Gott om lådor till bra pris på skroten när jag kikar på bildelsbasen MEN det verkar vara till V6:or eller diesel... grabbens 2005 har en bensin 4:a så då är frågan:

PASSAR en V6 låda till 4:an? är det samma manuella 5-vxl låda på alla?

torsen
15 oktober 2020 · 7 236 Inlägg

Av din beskrivning på problemet blir jag lite konfunderad.
Suzuki har blandat kugghjulsdrivna och kedjedrivna fördelningslådor.
SJXXX och Samurai har kugghjulsdrivna fördelningslådor.
Vitara, Grand Vitara och Jimny har kedjedrivna.
Kugghjulsdrivna kan bli lite "gnälliga".
Kedjedrivna har ett annat (miss-)ljud när de blir slitna.
Med framhjulsdriften inkopplad så är kedjan spänd mer eller mindre hela tiden och "slamrar" inte.
På enbart bakhjulsdrift "hänger kedjan med i tomme" och kan slamra.
Har aldrig hört talas om att en Suzuki fördelningslåda havererat.
Har sedan 20 år tillbaka ägt 4 st 4x4-Sukkor och lika lång tid umgåtts i Sukka-kretsar.
Att kedjan "slamrar" lite i en Suzuki-låda har inte med tillförlitligheten att göra.

Däremot kan kedjan brista på Jeep.
Men då har den för länge sedan varit så utsträckt att den slagit i huset och givit varningssignaler om att kedjebyte är aktuellt.

Visst KAN det vara ett lager(o-)ljud i din huvudväxellåda eller fördelningslåda.
Men det är mycket mycket ovanligt att en växellåda på en Suzuki havererar.
Därav följer att det är gott om Suzukiväxellådor på bilskrotarna.
Finns ingen omsättning.
De blir hyllvärmare.

Men svaret på din fråga, om det är samma växellådor i "fyror" och "sexor" kan jag inte besvara.
Olika reservdelsnummer.
Men de kan ju vara kompatibla för det.

s-os
15 oktober 2020 · 3 Inlägg

OK, det där med kedja visste jag inte om, nu är oljepluggar för djävliga att lossa på dessa så vi har inte kunnat kolla oljan då förra ägaren dragit sönder pluggen och den sitter för djävligt till. Har själv Samurai som jag byggt om fördelningslådan på och som sagt kugghjul hela vägen.

Det är nog med stor sannolikhet kedjan som slammrar i fördelningslådan.

Enligt Suzuki så är det olika utväxling på växellådorna, ställt fråga om fördelningslådorna men där kan jag inte tänka mig att de har olika.

Senast redigerat av s-os (15 oktober 2020)

Mossan1
15 oktober 2020 · 2 823 Inlägg

Men kedjan i fördelningslådan till framhjulsdriften står väl stilla i 2wd?

Nu har jag inte haft just en Grand Vitara med urkopplingsbar 4wd själv, men många andra fordon med liknande 4wd system.
Hela kardanen till framaxeln kopplas ju i regel ur och står stilla i 2wd. Kopplas in/loss både i framaxeln (vakuumaktiverat) och i fördelningslådan med spaken.
För bränslekonomi och så få roterande delar som möjligt i 2wd.
Kedjan borde alltså också stå stilla i 2wd.

Skulle urkopplingen i framaxeln haverera så den ständigt är inkopplad blir nog inte kedjan långlivad. Den är nog inte gjord för konstant drift.
(Som nållagren på tidigare frihjulsnav-modellerna)

Oljud i växellådan på 4cyl 2.0 Grand Vitara känner jag till genom en i bekantskapen. Det var just ett lager till någon av stockarna. En smula obilligt var det, men den bilen var då ganska ny. Runt 10k mil, har jag för mig.

Men ingen av dom bekanta med V6 2.5 eller XL7 med V6 2.7 har haft växellådsproblem.
Slump? Kanske.

Senast redigerat av Mossan1 (15 oktober 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang