Toe-in justering på corolla 98

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Ja , eftersom jag fixade v50:n , så tänkte jag fixa min egen också eftersom jag hade "grejorna" framme..
Jag började med att ställa ratten rätt..
Ramade in åbäket med snöre och började mäta..

Snöret får inte nudda något av hjulen..
4 mm fel på vänster fram !! och man kunde nätt och jämt se att hjulet pekade utåt..
Ja, det blev till att lossa muttern på styrstaget  med 17mm nyckel och hålla emot med 13 mm på stången.
Vred  neråt så att stången skulle bli längre så att det blev toe-in och spände muttern.
Jag fick hålla på ett BRA  tag såklart för att få till den sista halva mm, så att det blev toe-in.
Det är 175-65-14,  gamla nerslitna BILLIGA vinterdäck som sitter på om nu någon undrar..roll
Dom kallas visst allround av någon outgrundlig anledning..
Jag pumpade i lite extra luft på Q8 , så det blev 2,6 bar, och det blev lika lättstyrt som på en ny v50..
Provade att bromsa och släppa ratten och det var precis som det skulle med färdriktningen..
Det var det iofs innan också, så jag är lite förvånad att den låg 4 mm fel..
Men japsare är kanske såhär tålmodiga tills man upptäcker att däcket är snedslitet..sad
Konstigt nog så har jag inte blivit stoppad och fått däcken kollade ännu , på minst 15 år, men det kanske beror på att det sitter en snäll gammal farbror bakom ratten som inte är värd att stoppa, vem vet..tongue

Senast redigerat av axxet (19 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
20 oktober 2020 · 7 233 Inlägg

axxet skrev:
Ja , eftersom jag fixade v50:n , så tänkte jag fixa min egen också eftersom jag hade "grejorna" framme..
Jag började med att ställa ratten rätt..
Ramade in åbäket med snöre och började mäta..

Snöret får inte nudda något av hjulen..
4 mm fel på vänster fram !! och man kunde nätt och jämt se att hjulet pekade utåt..
Ja, det blev till att lossa muttern på styrstaget  med 17mm nyckel och hålla emot med 13 mm på stången.
Vred  neråt så att stången skulle bli längre så att det blev toe-in och spände muttern.
Jag fick hålla på ett BRA  tag såklart för att få till den sista halva mm, så att det blev toe-in.
Det är 175-65-14,  gamla nerslitna BILLIGA vinterdäck som sitter på om nu någon undrar..roll
Dom kallas visst allround av någon outgrundlig anledning..
Jag pumpade i lite extra luft på Q8 , så det blev 2,6 bar, och det blev lika lättstyrt som på en ny v50..
Provade att bromsa och släppa ratten och det var precis som det skulle med färdriktningen..
Det var det iofs innan också, så jag är lite förvånad att den låg 4 mm fel..
Men japsare är kanske såhär tålmodiga tills man upptäcker att däcket är snedslitet..sad
Konstigt nog så har jag inte blivit stoppad och fått däcken kollade ännu , på minst 15 år, men det kanske beror på att det sitter en snäll gammal farbror bakom ratten som inte är värd att stoppa, vem vet..tongue

Hehehe! Sitter i samma båt. Man blir stoppad. Men när dom ser vad som finns bakom ratten på skattesmitaren så vinkar dom bara förbi mig.

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2020 · 10 276 Inlägg

Det är ju en smula oroväckande ändå att du med en så pass primitiv metod plötsligt hittar så pass stora avvikelser som 7 mm på V50:in och 4 mm på din Corolla. Jag hade nog funderat både en och två gånger på om det verkligen stämmer, i synnerhet som du skriver att Corollan inte känts orolig på vägen innan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, men jag hade ett  STORT problem med v50n att få högra  bärarmen på plats och jag såg även att när ratten var rak att höger hjul pekade utåt..Så det är ingen tvekan där. Nu är jag lite extra noggrann eftersom jag jobbat med tiondelar av mm när jag svetsade i rostfritt, så jag tror nog att jag KAN mäta..roll

Senast redigerat av axxet (20 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2020 · 10 276 Inlägg

axxet skrev:
Ja, men jag hade ett  STORT problem med v50n att få högra  bärarmen på plats och jag såg även att när ratten var rak att höger hjul pekade utåt..Så det är ingen tvekan där. Nu är jag lite extra noggrann eftersom jag jobbat med tiondelar av mm när jag svetsade i rostfritt, så jag tror nog att jag KAN mäta..roll

Jag betvivlar inte din kunskap, det är metoden jag tvekar över. Jobbade du med snören då också...? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Nej , för snörena hade väl brunnit upp p gr av temperaturen..
Men jag ångrar att jag inte jämförde den gamla och den nya bärarmen och tog mått innan jag gjorde jobbet. Det måste vara någon rejäl skillnad på den gamla vs den nya eftersom det blev såhär..Så därför är det en bra ide att den   läsaren som tänker ge sig på detta jobb, verkligen kollar upp och jämför delarna så  vederbörande inte råkar ut för samma sak..
Det är ju därför jag skriver detta, annars hade jag sktit i det, det förstår du väl !?
Läs vad som står överst efter axxet..

Senast redigerat av axxet (20 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2020 · 10 276 Inlägg

axxet skrev:
Nej , för snörena hade väl brunnit upp p gr av temperaturen..
Men jag ångrar att jag inte jämförde den gamla och den nya bärarmen och tog mått innan jag gjorde jobbet. Det måste vara någon rejäl skillnad på den gamla vs den nya eftersom det blev såhär..Så därför är det en bra ide att den   läsaren som tänker ge sig på detta jobb, verkligen kollar upp och jämför delarna så  vederbörande inte råkar ut för samma sak..
Det är ju därför jag skriver detta, annars hade jag sktit i det, det förstår du väl !?
Läs vad som står överst efter axxet..

Jo, absolut. Jag förstår vad du säger. Men den allmänna rekommendationen torde väl ändå vara att lämna in bilen, inte använda snören. Även om du behärskar det så bör gemene man, som inte pysslat med mm-svetsning i rostfritt, faktiskt inte försöka sig på det. Det går att göra bilen direkt farlig om man inte vet vad man håller på med.

I övrigt framgår inte riktigt att den här tråden handlar om att kolla upp delarna noga, jag upplever den mer som att den handlar om att gjort en hjulinställning på din Corolla.

Sedan var min poäng att om du upptäcker stora oväntade variationer med en primitiv metod så finns det anledning att misstänka, eller iaf ta i beaktande, att metoden kan vara upphovet till variationerna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang