Olika automatlådors funktion när man lägger i drive?

MacAver
4 november 2020 · 7 Inlägg

Hallå där! Är superny på forumet och har en, för många säkert småknäpp, fråga om automatlådor.

Skall bilen börja köra när man på tomgång lägger i drive?

Jag har absolut ingen koll alls på automatväxlade bilar mer än att min andra hälft haft två stycken. En Citroën rattväxlad med paddlar och en Peugeot med spak och paddlar. Ingen av dessa rör sig när man lägger i drive eller back. Man gasar lite så börjar de röra på sig. Är i panikbehov av en 7-sitsig bil med automat och har kikat på en Grand Scénic 2011 som gått 15.000. Den har bara spakväxel. När jag la i drive började bilen rulla iväg. Testade backen och samma sak. Bilhandlaren säger att det är så en automatlåda skall bete sig.
Jag har inga andra dubier kring att köpa den här bilen än just det här med växellådan. Är det ett tecken på att lådan är slut eller är vissa lådor konstruerade så?

Senast redigerat av MacAver (4 november 2020)

Steff240
4 november 2020 · 1 016 Inlägg

Det beror på hur växellådan är konstruerad. I "klassiska" automatlådor är det fullt normalt att du behöver hålla lite på bromsen för att inte åka iväg när du lagt i drive.

Men hur växellådan är konstruerad just i detta fall kan jag inte svara på.

Hilmer
4 november 2020 · 1 778 Inlägg

Den bilen du kikar på har sannolikt just en klassisk automatlåda medan de andra är "halvautomat" dvs vanlig växellåda men där växlingarna sker automatiskt, kortfattat.
Därför kan dom ha lite olika beteende.

Senast redigerat av Hilmer (4 november 2020)

Presidento Of World
4 november 2020 · 3 324 Inlägg

Är det inte robot i båda ? Har för mig att min c4 inte rörde sig en milimeter när man lagt i "A" utan nudda gasen.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
uhlin
4 november 2020 · 2 834 Inlägg

Det är fullt normalt, så länge den växlar ok och beter sig som den ska så...

Är det oljesticka till växellådan på en sån?  Isåfall dra upp den och se och lukta på växellådsoljan. Den ska inte lukta bränt, då är nåt fel.

Men som sagt, att den drar då du släpper bromsen är fullt normalt.

MacAver
4 november 2020 · 7 Inlägg

Tack Hillmer & Steff240 (borde väl vara 740?)!

Kollade på car.info och det är "Automatisk (Semiautomatiskt), 6-växlad" i både Peugeot'n och Citroën'en men "Automatisk, 6-växlad" i Renault'en.

Så det blir att jag klipper till på bilen med en gång innan den försvinner.

Supertack!!!

torsen
4 november 2020 · 7 233 Inlägg

MacAver skrev:
Hallå där! Är superny på forumet och har en, för många säkert småknäpp, fråga om automatlådor.

Skall bilen börja köra när man på tomgång lägger i drive?

Jag har absolut ingen koll alls på automatväxlade bilar mer än att min andra hälft haft två stycken. En Citroën rattväxlad med paddlar och en Peugeot med spak och paddlar. Ingen av dessa rör sig när man lägger i drive eller back. Man gasar lite så börjar de röra på sig. Är i panikbehov av en 7-sitsig bil med automat och har kikat på en Grand Scénic 2011 som gått 15.000. Den har bara spakväxel. När jag la i drive började bilen rulla iväg. Testade backen och samma sak. Bilhandlaren säger att det är så en automatlåda skall bete sig.
Jag har inga andra dubier kring att köpa den här bilen än just det här med växellådan. Är det ett tecken på att lådan är slut eller är vissa lådor konstruerade så?

Helt normalt att man får "tjuvhålla" lite på bromspedalen på en bil med konventionell atomatlåda då man lämnar "P" eller "N".
Mer vintertid innan oljan blivit varm.
Dina båda PSA-bilar har nog inte riktiga automatlådor utan i stället "robotiserade" manuella växellådor (som jag ogillar efter att ha kört 3 barns Citroener = C1, Cactus och Picasso C4GPE).
I princip håller en konventionell automatväxellåda bättre än en manuell = erfarenhet från polisbilar.
Dock är min egen erfarenhet att parkeringsbromsen fallerar efter några år eftersom man är lat och använder "P"-läget.

Utmarks-Loke
4 november 2020 · 5 833 Inlägg

Är det inte så att man MÅSTE trampa ner bromspedalen på en automatväxlad bil för att kunna lägga i driven?

Hilmer
5 november 2020 · 1 778 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte så att man MÅSTE trampa ner bromspedalen på en automatväxlad bil för att kunna lägga i driven?

Om man utgår ifrån P-läge så måste man som regel trampa på bromsen samtidigt för att spärren ska släppa. Skulle tro att man måste detta även på en bil med robotlåda.
Men när du väl fått bilen i rullning så tror jag inte där är något som hindrar dig från att växla fritt.
Många bilar av idag kräver att man trampar på bromsen vid start av motorn oavsett växellåda, så det är ju inte direkt nåt "mer göra" att behöva bromsa för att få ur spärren för det gör man väl ändå per automatik numera! wink

Brådhis * Voff voff *
5 november 2020 · 10 276 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte så att man MÅSTE trampa ner bromspedalen på en automatväxlad bil för att kunna lägga i driven?

Bara om dom har en sådan spärr. Tar du tex en gammal 740 är det fritt att slänga i både R och D utan en fot på bromsen. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
5 november 2020 · 5 833 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte så att man MÅSTE trampa ner bromspedalen på en automatväxlad bil för att kunna lägga i driven?

Bara om dom har en sådan spärr. Tar du tex en gammal 740 är det fritt att slänga i både R och D utan en fot på bromsen. smile

Jag tror jag hört någon gång att spärren tillkom för att någon idiot i USA kvaddade sin bil genom att råka lägga i driven av misstag och bilen åkte iväg. Så blev det stämning förstås och sedan kom lagen om spärren. Men detta hände nog efter volvo 740, kanske i början på 90-talet.

Brådhis * Voff voff *
5 november 2020 · 10 276 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte så att man MÅSTE trampa ner bromspedalen på en automatväxlad bil för att kunna lägga i driven?

Bara om dom har en sådan spärr. Tar du tex en gammal 740 är det fritt att slänga i både R och D utan en fot på bromsen. smile

Jag tror jag hört någon gång att spärren tillkom för att någon idiot i USA kvaddade sin bil genom att råka lägga i driven av misstag och bilen åkte iväg. Så blev det stämning förstås och sedan kom lagen om spärren. Men detta hände nog efter volvo 740, kanske i början på 90-talet.

Tror 960 -91 var den första med denna spärr bland Volvobilarna iaf. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
5 november 2020 · 7 233 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte så att man MÅSTE trampa ner bromspedalen på en automatväxlad bil för att kunna lägga i driven?

Njaej, finns bilar där man kan lägga i D eller R utan bromspedalstramp.
På Jeep vet jag dock säkert att man måste trampa på bromspedalen för att kunna välja D eller R.

Hos ASB har hänt minst ett tillbud, som jag säkert känner till.
En bil, minns inte vilken, stod på 4-pelarlyften med gående motor för att något skulle kollas under.
Plötsligt körde bilen sakta delvis av lyften och blev hängande på underredet.
Hunden i bilen hade hoppat fram från baksätet och därvid klivit på växelväljaren så att D-läget kom i.

Utmarks-Loke
5 november 2020 · 5 833 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte så att man MÅSTE trampa ner bromspedalen på en automatväxlad bil för att kunna lägga i driven?

Njaej, finns bilar där man kan lägga i D eller R utan bromspedalstramp.
På Jeep vet jag dock säkert att man måste trampa på bromspedalen för att kunna välja D eller R.

Hos ASB har hänt minst ett tillbud, som jag säkert känner till.
En bil, minns inte vilken, stod på 4-pelarlyften med gående motor för att något skulle kollas under.
Plötsligt körde bilen sakta delvis av lyften och blev hängande på underredet.
Hunden i bilen hade hoppat fram från baksätet och därvid klivit på växelväljaren så att D-läget kom i.

I såna fall kan bilen ha varit en Hundkoja

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang