Automatproblem Volvo v70 d2 -15

Kp3tt3rsson
5 november 2020 · 19 Inlägg

Hej, har sen en vecka bakåt problem med att automatlådan går in i limpmode..

Detta verkar hittills "bara" hända när bilen är kall och löser sig med att enkelt starta om bilen.

Jag har läst ut felkoder där en återkommer när bilen gick ner i limp igen. P284E00 - växelgaffel B - ej begärd rörelse.

De andra koderna som fanns från början var: P172D00 - riktningsventil växelgaffel A/B - Fastnat i läge av.
Samt: P07922f - Mellanaxel varvtalsgivare A - krets.

Det jag undrar är om någon vet något om något angående geartronic lådorna då det verkar vara rätt tunt med info överlag när jag försöker läsa mig fram till orsaker på nätet. Åligger det ett växellådsbyte eller rotar man runt i ventilhus överhuvudtaget?

Är det värt att pröva spola lådan och ev nolla addaptionen?

Värt att nämna är också att bilen gått 45k mil så det kanske inte är helt otroligt att lådan har gjort sitt. Den är servad enl konstens alla regler iom tidigare taxi (på landsbyggden).

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 november 2020 · 14 058 Inlägg

Kp3tt3rsson skrev:
Hej, har sen en vecka bakåt problem med att automatlådan går in i limpmode..

Detta verkar hittills "bara" hända när bilen är kall och löser sig med att enkelt starta om bilen.

Jag har läst ut felkoder där en återkommer när bilen gick ner i limp igen. P284E00 - växelgaffel B - ej begärd rörelse.

De andra koderna som fanns från början var: P172D00 - riktningsventil växelgaffel A/B - Fastnat i läge av.
Samt: P07922f - Mellanaxel varvtalsgivare A - krets.

Det jag undrar är om någon vet något om något angående geartronic lådorna då det verkar vara rätt tunt med info överlag när jag försöker läsa mig fram till orsaker på nätet. Åligger det ett växellådsbyte eller rotar man runt i ventilhus överhuvudtaget?

Är det värt att pröva spola lådan och ev nolla addaptionen?

Värt att nämna är också att bilen gått 45k mil så det kanske inte är helt otroligt att lådan har gjort sitt. Den är servad enl konstens alla regler iom tidigare taxi (på landsbyggden).

Hur ser oljan ut?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Kp3tt3rsson
5 november 2020 · 19 Inlägg

Låter ju dumt men har inte kommit så långt än..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 november 2020 · 17 483 Inlägg

Kp3tt3rsson skrev:
Hej, har sen en vecka bakåt problem med att automatlådan går in i limpmode..

Detta verkar hittills "bara" hända när bilen är kall och löser sig med att enkelt starta om bilen.

Jag har läst ut felkoder där en återkommer när bilen gick ner i limp igen. P284E00 - växelgaffel B - ej begärd rörelse.

De andra koderna som fanns från början var: P172D00 - riktningsventil växelgaffel A/B - Fastnat i läge av.
Samt: P07922f - Mellanaxel varvtalsgivare A - krets.

Det jag undrar är om någon vet något om något angående geartronic lådorna då det verkar vara rätt tunt med info överlag när jag försöker läsa mig fram till orsaker på nätet. Åligger det ett växellådsbyte eller rotar man runt i ventilhus överhuvudtaget?

Är det värt att pröva spola lådan och ev nolla addaptionen?

Värt att nämna är också att bilen gått 45k mil så det kanske inte är helt otroligt att lådan har gjort sitt. Den är servad enl konstens alla regler iom tidigare taxi (på landsbyggden).

Lådorna verkar ju ha en livslängd ungefär den milen om man ser till tidigare trådar. Men en spolning och fräsch olja så? Värt ett försök.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kp3tt3rsson
5 november 2020 · 19 Inlägg

Kan nog som du säger vara värt ett försök..

xXSammy
6 november 2020 · 6 572 Inlägg

Gäller det en MPS6 låda som även kallas 6DCT450 så bör oljetråget demonteras först. Oftast är problemet att metallspån fastnar i kanalerna och skadar ventilhuset

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
6 november 2020 · 10 280 Inlägg

En D2 -15 har väl Powershift-lådan? Dvs inte en vanlig gammaldags automatlåda.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kp3tt3rsson
7 november 2020 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:
En D2 -15 har väl Powershift-lådan? Dvs inte en vanlig gammaldags automatlåda.

Sant som du säger, det är en powershift låda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang