Hybrid_
Forum- och sitemoderator
5 december 2020
· 13 527 Inlägg
bourne94 skrev:
Det var så att jag köpte mig en lite äldre Saab 9-3 (2003) då jag ska börja plugga och dags leva studentlivet lite...
Grejen var att när jag kört ca 5 mil efter inköpet så märker jag att 4 ans växel hoppa ut, samt 5an 1 gång (kan vart dock att jag inte fick i den ordentligt).
Men idag när jag skulle iväg så hoppa 4an ut vid 5 tillfällen på en sträcka på 1.5 mil bara... det händer bara när jag motorbromsar alt "glidåker i runt 50-60 km/h, aldrig vid accerlation.
Hörde av mig till tidigare ägare som inte alls kände igen problemet.
När växeln hoppar ur så hamnar den rakt i friläge.
Testade att "putta" försiktigt på växelspaken försiktigt när jag körde, ibland hoppa den ur direkt, men ibland höll den fast sig bra på 4-ans växel.
Någon som vet vad det kan bero på? Växellåda eller något annat som behövs bytas?
Den har gått 196** mil 
Tack om någon har tips!
Den tidigare ägaren ljög nog rejält. Givetvis har detta inte uppstått över en natt. När man dra på lite så är det sällan problem då dreven är snedskurna så då håller bilen tag i växeln. Tror på kass låda. Men kopplingen är ok eller?
Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...