Kopplingsgaffel lossnat.. Volvo 740

Krillekongas
8 december 2020 · 2 Inlägg

Hej...

Grabbarnas a-traktor(dubbla lådor), koppling med slavcylinder blev helt slapp.. 89:ans Volvo 740

En snabb titt under huven: Sprutade vätska ur slavcylindern... Enkelt tänkte jag (uppifrån sett) Beställer en ny slavcylinder....


När den väl kommer och jag kryper in och ska byta: Då glappat hela kopplingsarmen.... Tar bort gummibälgen och lirkar ut armen... Tar av plasten på ”motvikts” kulan för att den inte skall skadas.... Googlar, inget vettigt svar. Rådfrågar folk: Ja, det ska gå och sätta dit utan att plocka ner allt..


Visst, skruvar jag loss kulan, så får jag dit gaffeln på urtrampningslagret, men inte tillbaka kulan... har jag kulan på plats, så får jag inte dit gaffeln utan hamnar i fel läge... Kommer säkert få dit den tillslut på ena eller andra sättet.

men min fråga är: Vad är enklast? Vilken har jag störst chans att lyckas? Måste gaffeln in rakt i skåran, eller går den att ”tvinga på bakifrån om man använder kulan som hävarm?

Att ta ner lådan låter krångligt och tungt då det är dubbla lådor.

Senast redigerat av Krillekongas (8 december 2020)

Brådhis * Voff voff *
8 december 2020 · 10 275 Inlägg

Har inget direkt svar, men ett tips är att nämna vad det är för bil a-traktorn är byggd på. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Krillekongas
8 december 2020 · 2 Inlägg

Brådhis skrev:
Har inget direkt svar, men ett tips är att nämna vad det är för bil a-traktorn är byggd på. smile

Tack!! Missade det. 😂 Redigerat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang