Krokig fälg punka.

jompazx
5 januari 2021 · 291 Inlägg

Hej! Kan en fälg bli krokig av att man kör på ett punkterat däck? Jag låg i ungefär 70 och helt plöstligt börja det låta som fan. Men fick köra typ 3-400m innan jag kunde stanna På jämnt underlag i ca 50. Tog däcket till verkstan idag och där upptäcktes två 2 "platta" ytor på fälgens innerkant, den pyste lite från den ena när den sänktes ned i vattenbad och så pyste det från ventilen. På killen i verkstan lät som att fälgar brukar tåla att köras på punka och att det som tar skada snarare är corden i däcket isåfall. Grejen är den att bilen var helt eller iaf tillräckligt normal för att jag inte skulle tänka på det och jag kom typ 5km hemifrån innan det märktes. Min nuvarande teori är att fälgens skada är gammal däcket håller tätt mot fälgen trots skadan när det är tillräckligt högt tryck men att det pyser genom ventil och sedan när bara är ganska lågt tryck tappar den greppet och all luft pyser ut. Vad tror ni?

jompazx
5 januari 2021 · 291 Inlägg

Det gäller en 15tums alu fälg

Steff240
5 januari 2021 · 1 016 Inlägg

Klart att fälgen kan ta skada... Men man kan ha tur också. Det kanske är så tråkigt att du kört på en sten eller ner i en grop och att det har orsakat skadan i fälgen.

Men det kan ju hålla tätt trots en liten skada sålänge trycket är högt nog, det tätar ju inifrån såatsäga.
Pröva att byta ventilen ifall det är den som är boven , det kostar ju max 50 spänn liksom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang