Däck verkstad kan inte göra hjulinställning

Jdmboy96
27 mars 2021 · 241 Inlägg

Tjena har en audi a3 8l där inre och yttre styrleder är bytta, samt en länkarm och såklart att ratten är sne.kontaktar en däck verkstad Autopulsen. Då försöker dom göra hjulinställning men det gick inte för dom va för små stylreder? Så då byttes allt men nu är dom för långa fastän det va lika dana inre styrleder? Ska jag byta verkstad eller klaga för jag vet inte längre! Samt att dom verkar inte ha rört länkarmarna heller sitter 3 skruvar nära spindelleden som går att justera!? Hjälp mig med tips smile

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
jaka54
27 mars 2021 · 5 729 Inlägg

Hej!
Så du köpte själv styrleder? Och nu visade sig att de är för korta.?! Så nu bytte däcksfirman till för långa styrleder..?  Stämmer det?

Brådhis * Voff voff *
27 mars 2021 · 10 279 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Tjena har en audi a3 8l där inre och yttre styrleder är bytta, samt en länkarm och såklart att ratten är sne.kontaktar en däck verkstad Autopulsen. Då försöker dom göra hjulinställning men det gick inte för dom va för små stylreder? Så då byttes allt men nu är dom för långa fastän det va lika dana inre styrleder? Ska jag byta verkstad eller klaga för jag vet inte längre! Samt att dom verkar inte ha rört länkarmarna heller sitter 3 skruvar nära spindelleden som går att justera!? Hjälp mig med tips smile

Låter ju helt stolligt!

Finns det långa och korta ("små"?) styrleder och båda passar men ingen av dom går att göra en hjulinställning med?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jdmboy96
27 mars 2021 · 241 Inlägg

Brådhis skrev:

Jdmboy96 skrev:
Tjena har en audi a3 8l där inre och yttre styrleder är bytta, samt en länkarm och såklart att ratten är sne.kontaktar en däck verkstad Autopulsen. Då försöker dom göra hjulinställning men det gick inte för dom va för små stylreder? Så då byttes allt men nu är dom för långa fastän det va lika dana inre styrleder? Ska jag byta verkstad eller klaga för jag vet inte längre! Samt att dom verkar inte ha rört länkarmarna heller sitter 3 skruvar nära spindelleden som går att justera!? Hjälp mig med tips smile

Låter ju helt stolligt!

Finns det långa och korta ("små"?) styrleder och båda passar men ingen av dom går att göra en hjulinställning med?

Ja nej jag köpte nya audi inre och yttre styrleder för dom gammla va sletna men nu så får dom inte hjulinställning att bli bra. För tydligen är nån av dom inre styrlederna för långa?? Men dom va exakt lika långa för jag mätte dom innan jag bytte dom så jag förstår inte hur man inte kan göra hjulinställningen när det sitter orginala resevdelar haha.

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Jdmboy96
27 mars 2021 · 241 Inlägg

Brådhis skrev:

Jdmboy96 skrev:
Tjena har en audi a3 8l där inre och yttre styrleder är bytta, samt en länkarm och såklart att ratten är sne.kontaktar en däck verkstad Autopulsen. Då försöker dom göra hjulinställning men det gick inte för dom va för små stylreder? Så då byttes allt men nu är dom för långa fastän det va lika dana inre styrleder? Ska jag byta verkstad eller klaga för jag vet inte längre! Samt att dom verkar inte ha rört länkarmarna heller sitter 3 skruvar nära spindelleden som går att justera!? Hjälp mig med tips smile

Låter ju helt stolligt!

Finns det långa och korta ("små"?) styrleder och båda passar men ingen av dom går att göra en hjulinställning med?

Jag kollade upp via autodoc och där va alla styrleder lika dana? Så är själv förvirrad jag menar klart det ska gå att göra hjulinställning, ratten blir inte sne bara sådär haha

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Jdmboy96
27 mars 2021 · 241 Inlägg

Så dom hörde av sig och sa att dom löste det men att höger sida visade 2 grader för mycket tror jag dom sa men det är konstigt för om det är exakt lia långa styrleder på varsin sida så mycket konstigt..

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
simlar
27 mars 2021 · 5 525 Inlägg

Du har alltså inte fått något papper som visar hjulvinklarna före och efter?

Om toe är 2grader fel i fram på ena sidan och justeringen räcker inte till så låter ju det som att något är krokigt i framvagnen.
Eller att hela styrväxeln har flyttat sig i sidled.
Eller att ratten är felkuggad så styrväxeln inte står i centrum när ratten står rakt.

Spindelleden har ingen justering.

Senast redigerat av simlar (27 mars 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
27 mars 2021 · 10 279 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Så dom hörde av sig och sa att dom löste det men att höger sida visade 2 grader för mycket tror jag dom sa men det är konstigt för om det är exakt lia långa styrleder på varsin sida så mycket konstigt..

2 grader är rätt rejält fel... Kvalar inte in under "löste det". big_smile

Senast redigerat av Brådhis (27 mars 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
27 mars 2021 · 4 388 Inlägg

Byt verkstad!!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 mars 2021 · 13 742 Inlägg

simlar skrev:
Du har alltså inte fått något papper som visar hjulvinklarna före och efter?

Om toe är 2grader fel i fram på ena sidan och justeringen räcker inte till så låter ju det som att något är krokigt i framvagnen.
Eller att hela styrväxeln har flyttat sig i sidled.
Eller att ratten är felkuggad så styrväxeln inte står i centrum när ratten står rakt.

Spindelleden har ingen justering.

det normala är ju att man nollar upp allt så man är säker på att styrväxeln är centrerad..  men det är ju inte så att det alltid är proffs som jobbar med hjulinställningar även om man önskar det..  dom mesta provkör inte ens bilen före och efter inställningen =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jdmboy96
28 mars 2021 · 241 Inlägg

Exakt men vi behövde inte betala för det 😁 imed dom inte kunde få till det..Men ska ändå byta verkstad till euromaster på måndag! För dom fixa hjulinställningen med papper före å efter, kommer uppdatera så ni får se dom gammla hjulvinklarna innan och efter smile

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang