Problem med koppling Volvo 240

Volvo_240_
31 mars 2021 · 5 Inlägg

Tja!
Köpte en 244 årsmodell -90 hösten 2020 och den har enda sen dess haft strul med kopplingen. Problemet är att dragläget kommer väldigt sent så pedalen är i princip hela vägen upp innan bilen börjar rulla. Det finns inget frispel på pedalen.

Den slirar inte så tror inte att det är kopplingen som är slut. Själv misstänker jag att det är kopplingsvajern som är felinställd men har inte haft några större framgångar när jag har försökt justera den.

Någon som har en idé om vad det kan vara och i så fall hur man löser det?

husseman
31 mars 2021 · 1 597 Inlägg

Hmm, som du säjer, feljusterad vajer...hjälper inte det. Så får du nog ta en titt på kopplingen. Tar en timme att riva bort låda o koppling på dessa.
Lycka till.
mvh/husse

Volvo_240_
31 mars 2021 · 5 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, som du säjer, feljusterad vajer...hjälper inte det. Så får du nog ta en titt på kopplingen. Tar en timme att riva bort låda o koppling på dessa.
Lycka till.
mvh/husse

Ja det är väl kanske det som måste göras, dock vilja nog börja med ett nytt försök på justeringsmuttern för vajern. Var ett helvete att få den att röra på sig, vilket också får mig att misstänka att problemet sitter där. Det var svårt att hitta någon video på youtube om hur man gör dedär på bästa sätt. Nått tips på hur man skulle kunna göra det? Tack för svar!

simlar
1 april 2021 · 5 529 Inlägg

Kopplingen tar högt upp på äldre Volvo så kan hända att du bara är van vid någon annan bils koppling.

Känn på pedalen, går den att lyfta ca 1cm uppåt är vajern inte för hårt spänd.
Går pedalen inte att lyfta alls är vajern för spänd.
Vissa har en hjälpfjäder som drar upp pedalen, är då lämpligast att hissa upp bilen och känna på själva kopplingsarmen på lådan.
Kopplingsarmen ska gå att dra lite bakåt när pedalen är opåverkad, är armen stum bakåt så är vajern för hårt spänd.

Kopplingsvajern justeras genom att skruva på den stora sexkanten på plasthylsan som håller vajern i örat på sprängkåpan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang