Guide till dig som vill byta ABS sensor eller ABS ring. VW GOLF 5

willens
5 april 2021 · 6 Inlägg

Jag har nu behövt byta både ABS sensor och ring men hittade ingen riktig guide på hur och vad jag behövde göra. Jag är verkligen inget proffs men det kanske gör det lättare för nybörjare eller människor som endast vill göra lättare jobb att förstå.

Så det jag gjorde var att byta både ring och sensor samtidigt då det är väldigt lätt när man tagit bort själva hjullagret.

1. Ta bort däcket.

2. Lossa bromsoket från skivan. Obs att här är målet att få bort bromsskivan, anledningen till att jag skriver att det är målet är att du faktiskt inte behöver lossa de två XZN-M14 bultar som sitter bakpå utan endast så själva oket lossnar.

3. Ta bort den lilla skruven som håller ihop skivan med hjullagret och lirka bort skivan.

4. Ta bort locket som sitter i mitten och där ser du en bult som kräver en XZN-M18 hylsa. Denna satt som berget och kan kräva en jävla massa kraft, men för att inte få några missförstånd så ska man skruva åt rätt håll, moturs.

5. När väl hjullagret är borta så ser du en liten sak sticka ut genom bromsskyddet. Detta är sensorn som då sitter med en insexsruv på baksidan.

6. Lossa på skruven som sitter i sensorn, samt. Koppla ur den från sladden.

7. Banka ut sensorn och sätt i den nya, detta kan vara lite pilligt men inte så svårt.

8. När väl sensorn är på plats är det bara ta bort ABS ringen som sitter längst bak på hjullagret och sätta dit den nya. Sedan sätta tillbaka allt på samma plats.

Återigen är jag INGEN expert eller mekaniker men vill bara försöka hjälpa allmänheten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang