3394
Sök

Volvo V70 skakar väldigt mycket vid högre hastigheter

Avstängd
7 Inlägg
15 maj 2021
Trådstartare
Tjena.
Jag har en Volvo V70 2.5t från 2005. Har varit ute och kört dem senaste dagarna och varit uppe i en del högre hastigheter (170+). När jag kommer upp i 170 börjar ratten att skaka väldigt mycket samt spakarna. det lugnar sig en del när man kommer upp i 190 men fortsätter i ca 200+ km/h. när man håller sig i 110/120 så kör den hur lugnt som helst.
Vet någon vad detta kan bero på?

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 maj 2021
Det kan ju vara glapp i varsomhelst på en gammal bil, så du kan ju löpande renovera hjulupphängningen, stötdämpare, drivaxlar och byta till nya däck.

Följ hastighetsbegränsningen är mitt råd för då verkar ju bilen fungera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

* Voff voff *
11 008 Inlägg
15 maj 2021
ricke02 skrev:
Tjena.
Jag har en Volvo V70 2.5t från 2005. Har varit ute och kört dem senaste dagarna och varit uppe i en del högre hastigheter (170+). När jag kommer upp i 170 börjar ratten att skaka väldigt mycket samt spakarna. det lugnar sig en del när man kommer upp i 190 men fortsätter i ca 200+ km/h. när man håller sig i 110/120 så kör den hur lugnt som helst.
Vet någon vad detta kan bero på?

Obalans i däck? Orunda fälgar? Drivknutar? Stötdämpare? Hjullager? Svårt att säga utan att veta mer... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Avstängd
7 Inlägg
15 maj 2021
Trådstartare
Den fick nya däck för mindre än 2 månader sedan plus balansering. Det kan ju vara något illa som ventilerna och då e man ju osäker på om man kan köra den eller inte

14 382 Inlägg
15 maj 2021
ricke02 skrev:
Den fick nya däck för mindre än 2 månader sedan plus balansering. Det kan ju vara något illa som ventilerna och då e man ju osäker på om man kan köra den eller inte

Vilka ventiler?

/Benny

Avstängd
7 Inlägg
15 maj 2021
Trådstartare
Vettemannen skrev:
ricke02 skrev:

Vilka ventiler?

/Benny

Ventilerna till både insug och avgas, har en av dem gått så kan dem ju åka in i cylindern och då blir de ny motor.

14 382 Inlägg
15 maj 2021
ricke02 skrev:
Vettemannen skrev:
ricke02 skrev:

Vilka ventiler?

/Benny

Ventilerna till både insug och avgas, har en av dem gått så kan dem ju åka in i cylindern och då blir de ny motor.

Om en av ventilerna far in i cylindern så märker du det direkt. Då smäller det bara till så stannar motorn och då blir det bärgning. Det har inget att göra med att det skakar i ratten och dessutom inte att skakningarna ändras med hastigheten. Tror mer på det som de andra skriver i sina inlägg.

/Benny

Avstängd
7 Inlägg
15 maj 2021
Trådstartare
Vettemannen skrev:
ricke02 skrev:
Vettemannen skrev:

Vilka ventiler?

/Benny

Om en av ventilerna far in i cylindern så märker du det direkt. Då smäller det bara till så stannar motorn och då blir det bärgning. Det har inget att göra med att det skakar i ratten och dessutom inte att skakningarna ändras med hastigheten. Tror mer på det som de andra skriver i sina inlägg.

/Benny

Så det bästa nu blir alltså att renovera framvagnen och drivaxlarna?

14 382 Inlägg
15 maj 2021
ricke02 skrev:
Vettemannen skrev:
ricke02 skrev:

/Benny

Det första du ska göra det är att konstatera vad som är fel innan du börjar byta delar hit och dit, det kostar bara en massa pengar.

/Benny

3 747 Inlägg
15 maj 2021
Anliggande bromsar får den plattformen att skaka väldigt.
Löjligt lite krävs faktiskt.

Kolla efter anliggning noga med VARMA bromsar. Kalla märker man ofta inget.

Och ge fan i att åka i dom farterna!
Mest för dina framtida trafikoffers skull!

Avstängd
7 Inlägg
15 maj 2021
Trådstartare
Vettemannen skrev:
ricke02 skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Det första du ska göra det är att konstatera vad som är fel innan du börjar byta delar hit och dit, det kostar bara en massa pengar.

/Benny

Ska man ta in den på en verkstad då och låta dem göra en koll om vad som är fel eller kan man göra det själv?

Avstängd
7 Inlägg
15 maj 2021
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Anliggande bromsar får den plattformen att skaka väldigt.
Löjligt lite krävs faktiskt.

Kolla efter anliggning noga med VARMA bromsar. Kalla märker man ofta inget.

Och ge fan i att åka i dom farterna!
Mest för dina framtida trafikoffers skull!

Hur kollar man dem?

14 382 Inlägg
15 maj 2021
ricke02 skrev:
Vettemannen skrev:
ricke02 skrev:

/Benny

Ska man ta in den på en verkstad då och låta dem göra en koll om vad som är fel eller kan man göra det själv?

Det kan inte jag uttala mig om, det beror helt och hållet på ditt eget bilkunnande. Kan du göra det---gör det, kan du inte göra det---lämna till verkstad.

/Benny

Avstängd
7 Inlägg
15 maj 2021
Trådstartare
Vettemannen skrev:
ricke02 skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Det kan inte jag uttala mig om, det beror helt och hållet på ditt eget bilkunnande. Kan du göra det---gör det, kan du inte göra det---lämna till verkstad.

/Benny

Okej tack så mycket  för infon. Mvh

Forummoderator
18 329 Inlägg
15 maj 2021
ricke02 åkte ut för evigt. Troll.
/mod

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök