Tjejen har en BMW 118d från -09. Den har idag gått 28500 mil men är i mycket bra skick (inte en rostfläck, inga skador osv osv), fullservad. Kort sagt inget slitet, buskört exemplar, snarare tvärtom.
För 2,5 veckor sedan körde jag bilen och då gick höger framfjäder av i farten (~60 km/h) och gick rätt in i däcket och skalade av det från fälgen. En rätt intressant upplevelse och jag är glad att det skedde där det skedde och i så pass låg fart. Nåja, in på verkstad (hade inte tid att skruva själv med den då), på med två nya fjädrar och ett nytt däck.
Frågade runt på BMW-forum och det visade sig vara rätt vanligt på 1- och 3-serien. Sedärja...
Så kördes bilen drygt en vecka nu och så i förrgår ringde tjejen och sa att batterilampan lös och multiremmen hade hoppat av när hon skulle hem från jobbet. Det visade sig att remhjulet på vevaxeln gått i två delar. Det är tydligen uppbyggt som en vibrationsdämpare. Svindyrt var det också... Runt 3000:- på AD-bildelar. Hade kommit en tusing billigare undan på Autodoc, men då ska bilen stå still i en vecka så det var inte ett alternativ. Nåja, bara att slanta upp och åka hem och montera.
Frågade runt på BMW-forum och det visade sig vara rätt vanligt på 1- och 3-serien. Sedärja...
Jag börjar se ett mönster här...
Nåväl... Har vi några ärliga(!) BMW-entusiaster här som vågar dela med sig av fler saker som brukar gå sönder på 1-serien? Så man kanske kan börja byta delar i förebyggande syfte istället för att åka bärgningsbil varannan vecka...
(Risken med kamkedjan på dessa motorer är vi medvetna om och denna bil har inget oljud från denna så sannolikt är den väl bytt (eller av bra kvalitet) då bilen som sagt gått 28500 mil, så det är inget vi behöver ta upp här i tråden.)
Sedan tidigare har vi bytt en ABS-givare bak samt kopplat bort slitagevarnarna för beläggen (då dom varnade vid 40-50% belägg kvar) samt förstås servat bilen.
När hon köpte bilen hade den gått ~25000 mil (c:a 2 år nu).
Senast redigerat av Brådhis (19 maj 2021)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...