torsen skrev:
Hur gammal är bilen och hur långt är den körd?
Fick du inget "bra att veta" på defekt drivaxeldammskydd vid senaste besiktningen?
Ser det ut som att det finns gott om fett kvar i dammskyddet så tyder det på att defekten nyligen uppstått.
Därmed tror jag det "bara" är att byta dammskydd.
Du kan väl hissa berört hjul och vicka på det fram och tillbaka och se/känna om det finns ett spel/glapp.
Om inte = byt dammskydd.
Som redan skrivits ovan - ett riktigt grisjobb med superkletigt fett som kommer att lukta flera dagar om fingrarna - men inte speciellt svårt(på de bilar jag bytt dammskydd.
Vet inte hur det är på VAG-bilsdrivaxlar, men på vissa andra - t ex Citroen m fl - finns ingen spårryttare i form av segersäkring, utan i stället bara spårryttare i form av en härdad ståltråd.
Då gäller det att slå med en kopparklubba och mässingsdorn för kung och fosterland för att få ut drivaxeln ur knuten.
Har du ingenstans(garage) att hålla till så rekommenderar jag dig att låta en verkstad göra jobbet.