2447
Sök

Hur vet man om drivaxeln är dålig?

31 Inlägg
24 maj 2021
Trådstartare
Hejsan alla!

Hur vet man om drivaxeln är dålig?
Kan man vicka på däcket eller något för att känna?

7 712 Inlägg
24 maj 2021
Vad gäller det för bil?
Fram eller bak?
Kan du skilja på drivaxel och drivaxelknut?

6 535 Inlägg
24 maj 2021
Hej!
Drivaxeln blir aldrig dålig, det är bara ett långt stålrör! Däremot slits drivknutarna som sitter i bägge ändar av drivaxeln.

31 Inlägg
24 maj 2021
Trådstartare
Det är en volkswagen Sharan 09
Det är fram på bilen.

Egentligen är det damasken som är trasig
Men jag tänkte om den varit trasig länge och massa skit ramlat ner. Så man behöver byta hela drivaxeln?

6 245 Inlägg
24 maj 2021
lovealska skrev:
Det är fram på bilen.

Men jag tänkte om den varit trasig länge och massa skit ramlat ner. Så man behöver byta hela drivaxeln?

Nej, då kan du byta bara den ena drivknuten, om det inte räcker att rengöra och fetta in på nytt, och sätta på en hel damask. Men det är ett riktigt grisjobb och drivknutar är inte så dyra längre. Och om man vill kan man gå ännu längre och byta hela drivaxeln, som är en halvmeterlång stålaxel med en drivknut i varje ände. Då byter man grejer som förmodligen inte är sönder, men jobbet blir mycket enklare och renare.

31 Inlägg
24 maj 2021
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
lovealska skrev:
Det är fram på bilen.

Nej, då kan du byta bara den ena drivknuten, om det inte räcker att rengöra och fetta in på nytt, och sätta på en hel damask. Men det är ett riktigt grisjobb och drivknutar är inte så dyra längre. Och om man vill kan man gå ännu längre och byta hela drivaxeln, som är en halvmeterlång stålaxel med en drivknut i varje ände. Då byter man grejer som förmodligen inte är sönder, men jobbet blir mycket enklare och renare.

Ska man byt drivknut där damasken är trasig eller ska man bara byta damask?
Kan man kolla på något vis om drivknuten är trasig innan man plockar ner? Så man kan beställa delar.

Har aldrig bytt damask tidigare på en bil. Behövs det några speciella verktyg?
Är det smartast att byta båda?

6 245 Inlägg
24 maj 2021
Jag vet inte om man kan se att drivknuten är sliten. Den är full med fett och om damasken går sönder slungas fettet ut när man kör och in kommer smuts och sand istället, som sliter ner stålkulorna som drivknuten består av. Jag vet inte om man kan se om de är slitna.

Det räcker nog med vanliga verktyg för att byta damask. Drivaxeln måste lossas i åtminstone ena änden och den kan sitta fast på lite olika sätt. Oftast sitter det en stor mutter ute i hjulnavet som man måste lossa på, så en stor hylsnyckelsats är bra. Sedan bör man ta lös hela drivknuten och tvätta i tex. bensin så all sand och smuts kommer bort. Sedan skall den fettas in på nytt efter att damasken bytts. Som sagt, det är ett riktigt grisjobb, man kommer vara kolsvart av gammal fett efteråt.

4 229 Inlägg
24 maj 2021
Ett gäng med trasor är att föredra, för att torka rent med

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 535 Inlägg
24 maj 2021
Hej!
Jag bytte damask på min Audi 100 nu i veckan ( har gjort det ett flertal gånger tidigare) och för att få bort drivknuten från axeln måste jag använda en segerringstång och en kraftig kopparhammare för att slå bort / ut drivknuten. Märk väl att då pratar jag om en redan borttagen drivaxel, fastsatt i ett skruvstäd.
Segerringen på min bil måste bändas isär och samtidigt måste man slå med en kraftig kopparhammare på drivknuten för att få den att släppa drivaxeln se bild nedan. Nu var inte min drivknut sliten (sånt känns ) trots att bilen är 32 år gammal utan jag fyllde bara på fett och satte sedan på den nya damasken.
Segerringen sitter i ett spår på axeln  med  splines och måste alltså bändas isär för att man ska kunna få bort drivknuten. För att sedan få på drivknuten så placeras den mot axeln och så slår man dit den med en kopparhammare. -Helst skulle man pressa dit den . OBS! Man ska aldrig slå med  stålhammare på en drivknut!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-ce4b05582daf7eb0e93f319214eb49a4.jpg
Senast redigerat av jaka54 (24 maj 2021)

4 229 Inlägg
24 maj 2021
På nyare vag bilar ska man kunna dra navskruven i botten och knuten ska lossna från axeln

7 712 Inlägg
25 maj 2021
Hur gammal är bilen och hur långt är den körd?
Fick du inget "bra att veta" på defekt drivaxeldammskydd vid senaste besiktningen?
Ser det ut som att det finns gott om fett kvar i dammskyddet så tyder det på att defekten nyligen uppstått.
Därmed tror jag det "bara" är att byta dammskydd.
Du kan väl hissa berört hjul och vicka på det fram och tillbaka och se/känna om det finns ett spel/glapp.
Om inte = byt dammskydd.
Som redan skrivits ovan - ett riktigt grisjobb med superkletigt fett som kommer att lukta flera dagar om fingrarna - men inte speciellt svårt(på de bilar jag bytt dammskydd.

Vet inte hur det är på VAG-bilsdrivaxlar, men på vissa andra - t ex Citroen m fl - finns ingen spårryttare i form av segersäkring, utan i stället bara spårryttare i form av en härdad ståltråd.
Då gäller det att slå med en kopparklubba och mässingsdorn för kung och fosterland för att få ut drivaxeln ur knuten.

Har du ingenstans(garage) att hålla till så rekommenderar jag dig att låta en verkstad göra jobbet.

31 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
torsen skrev:
Hur gammal är bilen och hur långt är den körd?
Fick du inget "bra att veta" på defekt drivaxeldammskydd vid senaste besiktningen?
Ser det ut som att det finns gott om fett kvar i dammskyddet så tyder det på att defekten nyligen uppstått.
Därmed tror jag det "bara" är att byta dammskydd.
Du kan väl hissa berört hjul och vicka på det fram och tillbaka och se/känna om det finns ett spel/glapp.
Om inte = byt dammskydd.
Som redan skrivits ovan - ett riktigt grisjobb med superkletigt fett som kommer att lukta flera dagar om fingrarna - men inte speciellt svårt(på de bilar jag bytt dammskydd.

Vet inte hur det är på VAG-bilsdrivaxlar, men på vissa andra - t ex Citroen m fl - finns ingen spårryttare i form av segersäkring, utan i stället bara spårryttare i form av en härdad ståltråd.
Då gäller det att slå med en kopparklubba och mässingsdorn för kung och fosterland för att få ut drivaxeln ur knuten.

Har du ingenstans(garage) att hålla till så rekommenderar jag dig att låta en verkstad göra jobbet.

Köpte den nybesiktigad och dom sa inget om "bra och veta"
Den ska besiktas i sommar.
Hur ska man vicka på däcket? Typ hålla händerna klockan 15 och klockan 21? Hur vet man om det är inre eller yttre som är glapp i?

Tyvärr har jag inget eget garage och kan inte låna ett.
Tyvärr så tar en verkstad så sjukt mycket pengar.

31 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
Vad är detta för skruv?

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240036/240036-980a3d3c7801bde2d6da4fbb8ec3faf5.jpg

4 229 Inlägg
26 maj 2021
Det är en XZN  M10 ? M12 ?
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000039734
dom behöver troligen inte lossa på om mn ska byta damask, bara att lossa på stora klammern och dra ut

Fri fart för ett fritt folk!
14 810 Inlägg
26 maj 2021
där inne behöver du inte släppa om du inte ska byta hela axeln.. släpp spindelleden  och släpp skruven i mitten på drivaxeln   om nu inte den inre är trasig men det har jag aldrig sätt på en vag bil..  när axeln är släppt från hjulagret sätt dit skruven skruva den i botten ordenkligt så släpper knuten gör rent den med några flaskor med  bromsrengörning och lite skrubbande och sen i med nytt fett dit med damasken på drivaxeln dit med ny låsring   ta ur skruven igen och knacka tillbaka knuten.         det enda tråkiga är att få loss spindeleden sen hur du väljer att gå tillväga med det spelar mindre roll bara så du kan få ur drivknuten ur hjulagret så är man hemma    där inne släpper man aldrig om man inte ska byta hela axeln eller  river växelådan.

Kör fort så hinner inget hända...

1 776 Inlägg
26 maj 2021
Hmm, att byta en yttre damask e´skitsmidigt, när du har yttre knuten lös i näven- dvs. du har släppt undre spindeln. Så kapa bort damasken- låt knuten sitta kvar.
Gör rent,  sen "lånar du" ev. köper en luftdriven damasköppnare. Trär på en damask (Ny o gjord för att töjas.)  Sen bara trär du på damasken med öppet verktyg..släpper luften o damasken e´på plats. Fyller på Fett o fixar klammerna.
Ett verktyg alla borde ha, skulle gissa på att 99% av verkstäder har detta.
Lycka till.

mvh/husse

3 747 Inlägg
27 maj 2021
Det brukar kosta under 2000kr för damaskbyte på allmänverkstad.

Absolut inte fel att göra själv för det är mer tråkigt/kladdigt än svårt, men det krävs lite verktyg. Tex skruven/muttern till drivknuten i navcentrum ska momentdras.
Har du momentnyckel?
Vet du momentet?

Ganska många INRE drivknutar kan ramla isär om man drar ut den för långt. Dvs kulorna från CTVknuten ramlar ur i damasken.
Det kan vara bra att veta om just din gör, eller bara agera därefter för säkerhetsskull.

6 535 Inlägg
27 maj 2021
Hej!
Om kulorna lossar är det bara att stoppa in dem igen! -Inget problem!

Sök