Drog av bult vid hjulbyte, vad göra nu?

trasigbil
27 maj 2021 · 115 Inlägg

Hur går man tillväga? Kan jag göra det på egen hand? Jag har rätt mycket verktyg men är lite rådlös inför hur man gör det här på bästa sätt. Jag har inga verktyg för att gänga om bulthålet, är det kört i så fall och jag bör lämna in den?

Skulle uppskatta lite tips och råd i situationen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-607cf7699b0f78fa98940cb7ec5d2784.jpg

Hilmer
27 maj 2021 · 1 789 Inlägg

Om du plockar av hjulet, sticker skruven ut tillräckligt för att kunna få tag på den då?

Utmarks-Loke
27 maj 2021 · 5 841 Inlägg

Ja som sagt, plocka av hjulet och se om den sticker ut tillräckligt för att få tag med en polygrip eller liknande. Den borde sitta ganska löst nu när skallen är borta.

Mrsaab99turbo
27 maj 2021 · 103 Inlägg

Ta bort hjulet. Om du har tur så sticeknenndelbav bultcirkel från bromstrumma/bromsskiva då du kan få grepp med rörtång.
Annars om du har tillgång till svets, svetsa på en mutter på den avbrutna bulten. Värmen kan även göra så den då lossnar lättare.

eastereverybodybay
27 maj 2021 · 365 Inlägg

Det brukar inte vara så jättesvårt att få ur en sån där... Råkar ut för det där ganska ofta på jobbet.

En gummiverkstad eller en vanlig bilverkstad plockar ur den där på 20-30 minuter.

Det kan dock behövas lite värme för att få ur den.

Men plockar man bort bromsskivan så brukar ju resterna av skruven kunna sticka ut lite antingen på baksidan av navet eller på utsidan och man brukar då kunna greppa tag runt den med en kraftig papegojtång.

Jag har ju förmånen att kunna lägga på lite värme med en induktionsvärmare på navet så det blir lite rött när skivan väl är borta.

Då brukar det ju inte vara några problem.

Att gänga om hålet känns som en onödig väg att gå.

Alternativt borra ett 4-5 mm hål rakt igenom skruven och kanske kunna knacka i en skruvdragare i hålet och på så sätt kunna gänga ur den. Men det gäller ju att borra rakt så man inte skadar gängorna.

ottorb
30 maj 2021 · 320 Inlägg

du har en pinnbolt som är i stucken i navet
köp en ny pinoblt och mutter till modellen
plocka av hjulet bromsskivan (trumman)
ta en hammare och slå ut den trasiga
sätt in den nya i navet

Hilmer
30 maj 2021 · 1 789 Inlägg

ottorb skrev:
du har en pinnbolt som är i stucken i navet
köp en ny pinoblt och mutter till modellen
plocka av hjulet bromsskivan (trumman)
ta en hammare och slå ut den trasiga
sätt in den nya i navet

Det som återges i bilden ovan är en hjulskruv (som är gängad i navet) som skallen gått av på, då bör man inte försöka ge sig på att slå ut den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang