2700
Sök

Får inte loss bulten för spindelled på Dacia Sandero

3 Inlägg
12 augusti 2021
Trådstartare
#1
Hej!

Jag får inte loss bulten som syns på bild. Jag har bankat, värmt, sprayat och svurit men inget har hjälpt! (Detta är mitt 2a projekt efter att ha bytt bromsskivor så jag är rätt grön).

Den har åkt ut ett par mm tror jag men det är ju inte bara bulten, som det ser ut, utan en "bult + hylsa"? Det är omöjligt att försöka skruva på bulten (har provat med en fast nyckel + mindre slägga utan att den snurrade 1 mm)

Är det tänkt att man bara skall kunna banka ur den bulten (som filmerna från Autodoc  t.e.x så enkelt visar) eller har jag missförstått något?

(Jag köpte en repmanual på nätet för 250kr men det står inget om hur det är tänkt att byta länkarm eller spindelled där, dåligt köp...)

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240803/240803-e981cff2a48af20d1f724fa6cc99d9e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240803/240803-d340f86d7ccdf96f5bf75a6c93052aae.jpg

6 245 Inlägg
12 augusti 2021
#2
Den borde komma ut ganska enkelt. Försök skruva ut skruven med spärrhandtag och hylsa, när den väl börjar snurra släpper all rost och oxid och då får du ut den.

3 Inlägg
12 augusti 2021
Trådstartare
#3
Hade gett upp gör dagen men gjorde ett försök till med mutterdragaren och då lossnade den så den gick knacka ut!

En följdfråga, ät det viktigt att ha samma "muttertyp" för en ny mutter eller duger en rostfri variant från Jula ?
(Ordinarie låsmutter är ju ganska kraftig, och bulten i sig är ju ganska speciell som jag ju även lyckats paja gängorna med allt bankande)

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240803/240803-7b98ee3a5494888e89da8c2f33ffcf79.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240803/240803-7cda6f4e7af2ac3b8740ba4c76866221.jpg

6 245 Inlägg
12 augusti 2021
#4
Nej det duger inte. Den där skruven är väldigt viktig, går den av så tappar du styrförmågan och kan hamna i fronten på mötande lastbil. Därför behöver du gå till Dacia och köpa en ny skruv och en ny mutter. Skruven är ju som sagt så speciell att du ändå inte kan byta den mot något annat än original så du måste ändå till Dacia. Och det handlar nog inte om speciellt mycket pengar ändå. Egentligen borde du momentdra den där muttern också, men det går väl att skippa om du har någorlunda känsla för hur hårt man skall dra åt.

1 186 Inlägg
12 augusti 2021
#5
Så länge det är rätt gängstigning i den nya muttern så är det nog ingen fara.
Men skruven är nog att anse som kasserad... roll Får du på en mutter på den är du inte dålig tongue
Ska du ha tag i en likadan skruv är det väl Dacia-försäljaren som gäller och då kan du nog få rätt mutter till.


2 349 Inlägg
12 augusti 2021
#6
Muttern är inga problem, däremot bör du få tag på en likadan bult/skruv, alternativt korta av den du har lite grann om gängorna räcker till. Om jag förstått det rätt så vilar den bredare biten mot spindeln, och har du då en vanlig skruv som är lika smal hela vägen kan det glappa där.


6 245 Inlägg
12 augusti 2021
#7
Spindelleden är nog inte konisk som det brukar vara, utan cylindrisk med en spår på mitten som skruven går genom, som på gamla Audi. Om man använder en skruv som inte är så där grov kan spindelleden röra sig lite även om man drar åt hårt.

3 Inlägg
12 augusti 2021
Trådstartare
#8
Tack för svaren!
Får åka in till Volvo imorgon och höra.

(Har en momentnyckel på 40-200nM som jag köpt för ändamålet så får hoppas den funkar. Stabilisatorstaget skall ju dock ha 14 som det verkar så jag får väl investera i en mindre variant också...)

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240803/240803-c2beb35e1a33080835935c261863c1e0.jpg


Sök