Byta belägg och skivor bak V70 -2009

Snulfert
12 augusti 2021 · 20 Inlägg

Hej,
Efter att ha hämtat bilen på service idag så nämnde de att bromsar och skivor bak på vår Volvo är slitna. Inte akut men värt att veta tyckte de.
Jag försökte söka lite här men hittade inte då så frågar helt enkelt hur pass svårt det är framförallt med tanke på den elektroniska handbromsen.
Är handbromsen på båda sidor eller slipper man den på ena sidan?

Hittade en ganska utförlig video som beskriver bytet. Kan jag utgå ifrån den och finns det något han missat, bör förtydliga osv? Han använder inte dator för att dra tillbaka P-bromsen. Han byter inte ut nån packning som Volvo tydligen rekommenderar.

Länk till video:

https://m.youtube.com/watch?v=QCp9LZ_sOeo

Länka gärna till andra trådar om ni är bättre på att hitta dom än jag, annars vill jag gärna ha feedback på videon samt tippa som ni själva har.

Sist men absolut inte minst. Belägg och skivor finns på Biltema. Finns det bättre att köpa på nätet eller vad använder ni? Det är sällan jag köper originaldelar till bilen men har å andra sidan inte köpt bromsar till den än heller så hur resonerar ni?

Trevlig kväll

Brådhis * Voff voff *
13 augusti 2021 · 10 279 Inlägg

Dom gånger jag bytt har jag kört tillbaka motorn med ström på dess kontakt. Då är det ingen risk att man förstör packningen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christian S
13 augusti 2021 · 4 816 Inlägg

Snulfert skrev:
Hej,
Efter att ha hämtat bilen på service idag så nämnde de att bromsar och skivor bak på vår Volvo är slitna. Inte akut men värt att veta tyckte de.
Jag försökte söka lite här men hittade inte då så frågar helt enkelt hur pass svårt det är framförallt med tanke på den elektroniska handbromsen.
Är handbromsen på båda sidor eller slipper man den på ena sidan?

Hittade en ganska utförlig video som beskriver bytet. Kan jag utgå ifrån den och finns det något han missat, bör förtydliga osv? Han använder inte dator för att dra tillbaka P-bromsen. Han byter inte ut nån packning som Volvo tydligen rekommenderar.

Länk till video:

https://m.youtube.com/watch?v=QCp9LZ_sOeo

Länka gärna till andra trådar om ni är bättre på att hitta dom än jag, annars vill jag gärna ha feedback på videon samt tippa som ni själva har.

Sist men absolut inte minst. Belägg och skivor finns på Biltema. Finns det bättre att köpa på nätet eller vad använder ni? Det är sällan jag köper originaldelar till bilen men har å andra sidan inte köpt bromsar till den än heller så hur resonerar ni?

Trevlig kväll

det sitter elmotor till p-bromsen på båda sidorna.
om  man köper original klossar så får man med en instruktion hur man får tillbaka justeringen utan att använda dator vilket jag har för mig han visar i videon (var ett bra tag sedan jag såg den).
jag hade inte köpt biltema utan jag köper alltid original.
tänk på att det finns olika storlekar på bromsarna fram samt att det även finns 2 olika utförande bak.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Snulfert
13 augusti 2021 · 20 Inlägg

Tack för alla svar!
Vad menas med ström på kontakten? Vilken strömkälla och hur använder du då?

Brådhis skrev:
Dom gånger jag bytt har jag kört tillbaka motorn med ström på dess kontakt. Då är det ingen risk att man förstör packningen.

Snulfert
13 augusti 2021 · 20 Inlägg

Christian S skrev:

Snulfert skrev:
Hej,
Efter att ha hämtat bilen på service idag så nämnde de att bromsar och skivor bak på vår Volvo är slitna. Inte akut men värt att veta tyckte de.
Jag försökte söka lite här men hittade inte då så frågar helt enkelt hur pass svårt det är framförallt med tanke på den elektroniska handbromsen.
Är handbromsen på båda sidor eller slipper man den på ena sidan?

Hittade en ganska utförlig video som beskriver bytet. Kan jag utgå ifrån den och finns det något han missat, bör förtydliga osv? Han använder inte dator för att dra tillbaka P-bromsen. Han byter inte ut nån packning som Volvo tydligen rekommenderar.

Länk till video:

https://m.youtube.com/watch?v=QCp9LZ_sOeo

Länka gärna till andra trådar om ni är bättre på att hitta dom än jag, annars vill jag gärna ha feedback på videon samt tippa som ni själva har.

Sist men absolut inte minst. Belägg och skivor finns på Biltema. Finns det bättre att köpa på nätet eller vad använder ni? Det är sällan jag köper originaldelar till bilen men har å andra sidan inte köpt bromsar till den än heller så hur resonerar ni?

Trevlig kväll

det sitter elmotor till p-bromsen på båda sidorna.
om  man köper original klossar så får man med en instruktion hur man får tillbaka justeringen utan att använda dator vilket jag har för mig han visar i videon (var ett bra tag sedan jag såg den).
jag hade inte köpt biltema utan jag köper alltid original.
tänk på att det finns olika storlekar på bromsarna fram samt att det även finns 2 olika utförande bak.

Tack!
Om jag söker på mitt reg-nummer, bör det inte bli rätt då? Jag ska byta både skivor och belägg samtidigt så det kanske är mindre risk för att det inte ska passa då eller?
Vilka utförande finns?

Brådhis * Voff voff *
13 augusti 2021 · 10 279 Inlägg

Snulfert skrev:
Tack för alla svar!
Vad menas med ström på kontakten? Vilken strömkälla och hur använder du då?

Brådhis skrev:
Dom gånger jag bytt har jag kört tillbaka motorn med ström på dess kontakt. Då är det ingen risk att man förstör packningen.

Ett 12V-batteri. Antingen det som sitter under huven och två sladdar, eller så har du ett löst du ställer bredvid. Sedan kör du elmotorn på dess kontakt med detta. Eftersom det är en elmotor kan du inte koppla fel. Sätter du sladdarna på ena sättet går den åt ena hållet och växlar du dom går den åt andra hållet. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sollu
13 augusti 2021 · 420 Inlägg

Snulfert skrev:
Tack för alla svar!
Vad menas med ström på kontakten? Vilken strömkälla och hur använder du då?

Brådhis skrev:
Dom gånger jag bytt har jag kört tillbaka motorn med ström på dess kontakt. Då är det ingen risk att man förstör packningen.

https://youtu.be/cppdp08O-y8
här har du som kan du kolla hur du kopplar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang