Rostskadade länkarmar

Bilproblemet
4 september 2021 · 286 Inlägg

Har rostskadade länkarmar bak på en -96 Rav4.
Verkar vara svårt att hitta sådan, så frågan är om man får svetsa länkarmar?

Utmarks-Loke
4 september 2021 · 5 836 Inlägg

Om du frågar kommer de förmodligen säga att du inte får göra det, eftersom du inte kan specificera vad det är för stål och om det ens är svetsbart. Men det man inte vet har man ju inte ont av, så du kan ju svetsa det snyggt så det inte syns att du varit där. Kör i smuts och lera efteråt så allting är jämnsmutsigt. Fast det går ju inte om du redan fått anmärkning på besiktningen.

Är det dessa armar du menar?
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Toyot … -44094708/

Bilproblemet
4 september 2021 · 286 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om du frågar kommer de förmodligen säga att du inte får göra det, eftersom du inte kan specificera vad det är för stål och om det ens är svetsbart. Men det man inte vet har man ju inte ont av, så du kan ju svetsa det snyggt så det inte syns att du varit där. Kör i smuts och lera efteråt så allting är jämnsmutsigt. Fast det går ju inte om du redan fått anmärkning på besiktningen.

Är det dessa armar du menar?
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Toyot … -44094708/

Nä, hela länkarm

Nybergrobin
4 september 2021 · 2 380 Inlägg

Helt övertygad om att man får svetsa dessa men misstänker att kraven är mkt höga.  Går det inte att få tag på dessa hos bildelar24, ad, mekonomen etc?

torsen
4 september 2021 · 7 238 Inlägg

Jag har svetsat/förstärkt bakre länkarmar och panhardstag på NIVA utan synpunkter vid besiktning.
Beror nog på hur arbetet är utfört för att bli godkänt.
Min erfarenhet är att det är vanligare med anmärkningar på rostskadade länkarmsinfästningar än på rostskadade länkarmar.

Mossan1
5 september 2021 · 2 823 Inlägg

Dom är en svag punkt på Rav4. En av dom få.  Tyvärr mycket dyra nya.

Se till av få dom svetsade snyggt, helst så det inte syns.  Sen är det bara att besikta om.  Jag tror faktiskt man får svetsa allt utom dragkulebalken på bilar, men man behöver inte skriva det på näsan på besiktningspersonalen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang