Däckövertrycks-signalen trots efter vinterdäcksskifte. Vad kan vara fel?

newbie019
24 oktober 2021 · 2 Inlägg

Hej!

Har nyss bytt till vinterdäck (VW-märkta däck) som är 185/65R15 92T XL, då alla fyra däck har samma modell. Jag tror jag har gjort rätt enligt instruktionsboken då jag fyllde båda framdäcken till 2,5 bar (36 psi) och bakdäcken till 2,3 bar (33 psi), har även kontrollerat två gånger att det är 2,5 och 2,3 för avsedda däck, men får alltid däckövertrycks-signalen på bilen oavsett vad jag gör. Kontrollerade att bultarna satt fast ordentligt också.

Jag har en VW polo 2019 modell (kanske 2018 inte riktigt säker). Enligt instruktionerna ska framdäcken ha 2.5 bar och bakdäcken ha 2.3 bar, men dessa kanske var avsedda för sommardäck? Brukar det bli så att däckövertrycks-signalen dyker upp när man har bytt till vinterdäck?

Kan någon berätta vad som är fel?

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241499/241499-fb127d0befe893bafc64c80855a56e3d.jpg

simlar
24 oktober 2021 · 5 525 Inlägg

Du måste återställa däcktrycksvarningen via Car-menyn i stereon.


Helt normalt att du får varning för däcktryck efter byte av hjul.
Din bil har det simpla systemet utan givare i hjulen.
Din bil mäter rullomkretsen med hjälp av ABS-givarna och räknar på så sätt ut om något hjul avviker från sparade värdena.
Olika däcktryck ger marginellt olika rullomkrets.

Senast redigerat av simlar (24 oktober 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
newbie019
24 oktober 2021 · 2 Inlägg

simlar skrev:
Du måste återställa däcktrycksvarningen via Car-menyn i stereon.

Det är inget som är fel eller så då? Första gången jag byter till vinterdäck.
Det är inget fel att dem två främre hjulen har 2,5 bar och dem två bakre har 2,3 bar? Så tolkade jag instruktionen.
Alla fyra hjul har samma storlek/bredd mm (dem är av exakt samma modell)

simlar
24 oktober 2021 · 5 525 Inlägg

newbie019 skrev:

simlar skrev:
Du måste återställa däcktrycksvarningen via Car-menyn i stereon.

Det är inget som är fel eller så då? Första gången jag byter till vinterdäck.
Det är inget fel att dem två främre hjulen har 2,5 bar och dem två bakre har 2,3 bar? Så tolkade jag instruktionen.
Alla fyra hjul har samma storlek/bredd mm (dem är av exakt samma modell)

Nej inget fel, läs min redigerade kommentar ovan där jag förklarar varför det varnar för dig.

Trycken du ställt in är helt korrekt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
torsen
25 oktober 2021 · 7 238 Inlägg

På min Honda CR-V -15B måste man alltid, efter några km, kalibrera däcktrycksvarningen, efter hjulbyte höst och vår.
Trots samma dimension och tryck i däcken.
Enda obehaget är att det inte går att göra det "i farten", utan man måste stå stilla = en säkerhetsgrej?

Mossan1
26 oktober 2021 · 2 824 Inlägg

Frugans Toyota Rav4 2013 måste till Toyota för att lägga in TPMS sensorerna vid varje hjulskifte varje säsong.  Bilen har bara minne för 4 sensorer och lär inte om själv.
Bara trycket kan lära om medelst knapp.
Stendumt av annars så kloka Toyota, men dom gör det gratis i alla fall.
Tog 1min 10 sekunder för dom på parkeringen. (Det är sant. Jag räknade sekunderna i huvudet för skojs skull från han kom ut, till han gick in genom dörren igen.

Min Audi kan återställas via menyerna, men den har inte TPMS-sensorer i däckventilerna utan mäter hjulrotation via ABS sensorerna.
Betydligt bättre system.

Senast redigerat av Mossan1 (26 oktober 2021)

torsen
26 oktober 2021 · 7 238 Inlägg

Mossan1 skrev:
Frugans Toyota Rav4 2013 måste till Toyota för att lägga in TPMS sensorerna vid varje hjulskifte varje säsong.  Bilen har bara minne för 4 sensorer och lär inte om själv.
Bara trycket kan lära om medelst knapp.
Stendumt av annars så kloka Toyota, men dom gör det gratis i alla fall.
Tog 1min 10 sekunder för dom på parkeringen. (Det är sant. Jag räknade sekunderna i huvudet för skojs skull från han kom ut, till han gick in genom dörren igen.

Min Audi kan återställas via menyerna, men den har inte TPMS-sensorer i däckventilerna utan mäter hjulrotation via ABS sensorerna.
Betydligt bättre system
.

Samma som Honda - då måste det vara bra!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang