Mercedes 190e ABS problem

Mercaanton
11 november 2021 · 8 Inlägg

Hej
Jag har en Mercedes 190e 88a där abslampan börjar lysa lite nu och då, den slocknar alltid när jag stänger av och startar bilen igen men sen när jag bromsar första gången så tänds den. Jag har haft lös de 2 främre absgivarna och rengjort och då fungerade det ett tag men den har som sagt funkat ibland och varit trasig ibland så jag vet inte om jag verkligen fixade nått eller om det bara va en slump.
Så nu behöver jag hjälp och tips på vad jag kan kolla på.

zzr94092
11 november 2021 · 4 390 Inlägg

Går det inte att läsa av bilen?

Mercaanton
11 november 2021 · 8 Inlägg

Bilen är från 1988 så den har inget obduttag, dock så har den någon form av bosch felkodsläsare men jag är rätt säker på att man inte kan hitta fel på absen med den men rätt mig om jag har fel.

Utmarks-Loke
11 november 2021 · 5 836 Inlägg

Bra att du haft lös de främre ABS-givarna och rengjort och inspekterat, men kollade du även kuggkransarna som de läser av? Det kan se lite olika ut på olika bilar men det brukar vara en krans av stål som med tiden blir ganska rostig och ful, och som kan spricka. Kolla det och kolla också bak. Om inte det hjälper är det dags att börja mäta.

Mercaanton
11 november 2021 · 8 Inlägg

Stort tack det ska jag kolla på imorgon, jag har också funderat på att mäta men vet du om man mäter i Ohm eller om man ska mäta milliampere och snurra hjulet och har du nån uppskattning vad man bör få för värde eller ska jag bara se så de är relativt lika?

Steff240
11 november 2021 · 1 018 Inlägg

Mercedes från den perioden har något som kallas OVP-relä. Det fungerar ungefär som en spänningsregulator till styrboxarna, däribland till ABS, om jag fattat det rätt.
Börjar OVP-relät att strula kan det ge alla möjliga lustiga symtom, tex tänds ofta ABS-lampan.

Kan vara värt att öppna upp OVP-relät och kolla efter sprickor i lödningarna eller ärg.
På w124 sitter det bakom batteriet, vet inte hur det ser ut på w201/190.

Mercaanton
11 november 2021 · 8 Inlägg

Tack för tipset, jag har också läst lite om det och det kan ju vara en rimlig grej men det är bara absen som strular så därför har jag ,est funderat på andra grejer men jag ska kolla på det om det inte fungerar efter jag har kollat absringarna.

Utmarks-Loke
11 november 2021 · 5 836 Inlägg

Mercaanton skrev:
Stort tack det ska jag kolla på imorgon, jag har också funderat på att mäta men vet du om man mäter i Ohm eller om man ska mäta milliampere och snurra hjulet och har du nån uppskattning vad man bör få för värde eller ska jag bara se så de är relativt lika?

Man kan göra på olika vis men jag skulle mäta antingen milliampere eller volt över givaren när jag hade bilen upphissad och snurrade på hjulet. Och helt enkelt se vilken givare som ger ett annat värde än de andra tre.

Mercaanton
11 november 2021 · 8 Inlägg

Okej tack då vet jag vad jag ska fortsätta👍👍

fadret
11 november 2021 · 1 125 Inlägg

OVP sitter bakom batteriet,har ett helt nytt liggande om du är intresserad,men jag tror mest på kuggkrans,OVP påverkar mycket annat också,bla bränslemätare och tempmätare mm

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang