Rep.förslag från verkstad

husseman
18 december 2021 · 1 590 Inlägg

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hmm. så va vi på det vanliga tugget som alltid kommer upp- bilverkstäder har ju rabatt på delar vi köper. Inte några gigantiska, men 25% är normalt. I detta fall, får vi varken sälja delen, eller har nån koll på om delen ens passar på bilen. Då e´det väl inte så konstigt att man som verkstad tackar nej till dessa jobb. Svårt att lämna nån form av garanti..om man måste sätta dit saker man vet e´skit. Testa att ta med en räkmacka till ditt café o beställ bara Kaffe. Du kommer få samma bemötande där. Visst monterar vi grejer åt folk, men då ska det inte vara stark o såna märken...- mvh/Husse

Om det här ändå hade varit sant... Hur många gånger har man inte hört, både hos bilverkstaden och däckverkstaden, "det här är vårt eget märke, men det är jättebra, alla taxichaffisar kör med det..."?

Så nej, kommer jag med Bosch, Brembo, ATE osv så vill jag inte höra något gnäll för att man inte fick sälja och montera tex Promeister... big_smile

Hmm, om folk kommer med Bosch, brembo , ATE osv. Så fixar vi bytet, men kommer man med Stark, Feltema, eller liknande fabrikat så e´det bättre att hoppa över. Att montera delar, man vet e´skit är enligt mig vansinne. Visst- man behöver inte stå för nåt när det rasar....men det e´likförbannat ja som monterat dom. Ryktet kommer snabbt gå att ja lämnade in min bil hos husse o skiten rasade efter 50 mil. Det går att hoppa över såna kunder.
Har man fullt att göra, så behöver man inte ta såna kunder, o har man det lite lugnare, så e´det bättre att "runka" bort den timmen.

mvh/Husse

skreech3
28 december 2021 · 159 Inlägg

Nu har jag bytt delar till kränkningshämmaren iaf.

Jag funderar på att byta styrlederna också, kan ju säga att sprickan i damasken där är rätt stor. Det är frågan sen om nån verkstad går med på att bara göra hjulinställning eller om de kommer gå och gnälla på mitt val av delar och kräva att få byta ut dem först?

Damaskerna på drivknutarna har jag torkat bort fettet som "sipprat ur". Men när man drog i dem såg det rätt fnöskigt ut. Kan inte hitta i någon reparationslogg när eller om dessa bytts ut de senaste 10 åren (borde väl synas på kvitto isf). Ser inga sprickor. Kanske är överfyllda eller så är klämman dålig?

Låter som ett dyrt jobb att byta på verkstad om nu hela navet och hjul och bromsar eller vae som nu måste bort ska tas bort först. Såna där man limmar ihop sägs ju vara dåliga i längden...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 december 2021 · 13 742 Inlägg

skreech3 skrev:
Nu har jag bytt delar till kränkningshämmaren iaf.

Jag funderar på att byta styrlederna också, kan ju säga att sprickan i damasken där är rätt stor. Det är frågan sen om nån verkstad går med på att bara göra hjulinställning eller om de kommer gå och gnälla på mitt val av delar och kräva att få byta ut dem först?

Damaskerna på drivknutarna har jag torkat bort fettet som "sipprat ur". Men när man drog i dem såg det rätt fnöskigt ut. Kan inte hitta i någon reparationslogg när eller om dessa bytts ut de senaste 10 åren (borde väl synas på kvitto isf). Ser inga sprickor. Kanske är överfyllda eller så är klämman dålig?

Låter som ett dyrt jobb att byta på verkstad om nu hela navet och hjul och bromsar eller vae som nu måste bort ska tas bort först. Såna där man limmar ihop sägs ju vara dåliga i längden...

ska du göra en framvagnsinställning och lederna inte är jätte dyra byt allt..       både inre och yttre styrleder.    för att göra en framvagns inställning och upptäcka vid nästa bes att en led är slut är inget roligt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
skreech3
28 december 2021 · 159 Inlägg

Growe skrev:

skreech3 skrev:
Nu har jag bytt delar till kränkningshämmaren iaf.

Jag funderar på att byta styrlederna också, kan ju säga att sprickan i damasken där är rätt stor. Det är frågan sen om nån verkstad går med på att bara göra hjulinställning eller om de kommer gå och gnälla på mitt val av delar och kräva att få byta ut dem först?

Damaskerna på drivknutarna har jag torkat bort fettet som "sipprat ur". Men när man drog i dem såg det rätt fnöskigt ut. Kan inte hitta i någon reparationslogg när eller om dessa bytts ut de senaste 10 åren (borde väl synas på kvitto isf). Ser inga sprickor. Kanske är överfyllda eller så är klämman dålig?

Låter som ett dyrt jobb att byta på verkstad om nu hela navet och hjul och bromsar eller vae som nu måste bort ska tas bort först. Såna där man limmar ihop sägs ju vara dåliga i längden...

ska du göra en framvagnsinställning och lederna inte är jätte dyra byt allt..       både inre och yttre styrleder.    för att göra en framvagns inställning och upptäcka vid nästa bes att en led är slut är inget roligt smile

Har väl hittat typ yttre styrleder för 100 st ca. Att byta de inre styrlederna, är det inte aningen mer komplicerat? Kikade som hastigast på en video, de höll på och joxade med damaskerna där (dammskydd?). Tänker om det behövs mer delar än bara två inre och yttre styrleder så man inte står där och måste vänta in damasker 😅

spillolja
28 december 2021 · 4 025 Inlägg

När man byter inre styrled byter man även damasken. det är sällan som inre styrled behöver bytas om damasken är hel (och fett finns)  man kan om man vill trycka i en halv tub med styrväxelfett om det är snålt med fett i förebyggande syfte (biltema 36-02) använd en bit 8x11mm slang

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
uhlin
28 december 2021 · 2 834 Inlägg

skreech3 skrev:

Growe skrev:

skreech3 skrev:
Nu har jag bytt delar till kränkningshämmaren iaf.

Jag funderar på att byta styrlederna också, kan ju säga att sprickan i damasken där är rätt stor. Det är frågan sen om nån verkstad går med på att bara göra hjulinställning eller om de kommer gå och gnälla på mitt val av delar och kräva att få byta ut dem först?

Damaskerna på drivknutarna har jag torkat bort fettet som "sipprat ur". Men när man drog i dem såg det rätt fnöskigt ut. Kan inte hitta i någon reparationslogg när eller om dessa bytts ut de senaste 10 åren (borde väl synas på kvitto isf). Ser inga sprickor. Kanske är överfyllda eller så är klämman dålig?

Låter som ett dyrt jobb att byta på verkstad om nu hela navet och hjul och bromsar eller vae som nu måste bort ska tas bort först. Såna där man limmar ihop sägs ju vara dåliga i längden...

ska du göra en framvagnsinställning och lederna inte är jätte dyra byt allt..       både inre och yttre styrleder.    för att göra en framvagns inställning och upptäcka vid nästa bes att en led är slut är inget roligt smile

Har väl hittat typ yttre styrleder för 100 st ca. Att byta de inre styrlederna, är det inte aningen mer komplicerat? Kikade som hastigast på en video, de höll på och joxade med damaskerna där (dammskydd?). Tänker om det behövs mer delar än bara två inre och yttre styrleder så man inte står där och måste vänta in damasker 😅

Köp inga styrleder för 100:- st om du inte vill byta nästa år igen. Och göra ny hjulinställning.

skreech3
28 december 2021 · 159 Inlägg

uhlin skrev:

skreech3 skrev:

Growe skrev:

ska du göra en framvagnsinställning och lederna inte är jätte dyra byt allt..       både inre och yttre styrleder.    för att göra en framvagns inställning och upptäcka vid nästa bes att en led är slut är inget roligt smile

Har väl hittat typ yttre styrleder för 100 st ca. Att byta de inre styrlederna, är det inte aningen mer komplicerat? Kikade som hastigast på en video, de höll på och joxade med damaskerna där (dammskydd?). Tänker om det behövs mer delar än bara två inre och yttre styrleder så man inte står där och måste vänta in damasker 😅

Köp inga styrleder för 100:- st om du inte vill byta nästa år igen. Och göra ny hjulinställning.

Finns en uppsjö av andrahands märken, kollar på Trodo bl.a. Det var väl den billigaste varianten. Har dålig koll på alla märken tyvärr.

skreech3
29 december 2021 · 159 Inlägg

Jahaja, nu har jag gjort ett vägprov över lite hupp och kan inte påstå att gnisslandet (squeak) försvunnit. Bussningarna var nya och sitter fast. Gogglade lite på detta och fick förslag på "ball joints". Kan dåliga styrleder (inre och yttre) ha någon inverkan på gnissel när man åker på vägbulor?

Lucif3r
29 december 2021 · 2 215 Inlägg

Gnissel från styrleder är rätt sällsynt, speciellt om det inte känns något i ratten.
Spindelleder däremot är desto vanligare, om än fortfarande inte direkt super-vanligt.

Något som däremot är desto vanligare är gnissel från bussningar. Speciellt så här års när det är kallt och jävligt. Gamla halv-slitna bussningar brukar lustigt nog vara mindre benägna att gnissla än nya smile

skreech3
29 december 2021 · 159 Inlägg

Lucif3r skrev:
Gnissel från styrleder är rätt sällsynt, speciellt om det inte känns något i ratten.
Spindelleder däremot är desto vanligare, om än fortfarande inte direkt super-vanligt.

Något som däremot är desto vanligare är gnissel från bussningar. Speciellt så här års när det är kallt och jävligt. Gamla halv-slitna bussningar brukar lustigt nog vara mindre benägna att gnissla än nya smile

Nånting gnisslade då både före och efter bytet. Fick tips om att använda silikonspräy på buss ningarna också vilket skulle minska gnällandet.

Stötdämpare som spökar? Eller krängningshämmare bak (omom det finns?)

skreech3
24 januari 2022 · 159 Inlägg

Att byta yttre styrleder, är det något som kan gå väldigt fel? Skrev och frågade en verkstad om de kunde tänka sig göra hjulinställning men att jag önskade byta styrlederna själv (de skulle ta kring 1800 för bytet själva). Är det vanligt att verkstäder är kinkiga med att "bara" göra hjulinställning?

Lucif3r
24 januari 2022 · 2 215 Inlägg

Finns inte mycket som kan gå fel när man byter styrleder, nej. Mer än att inställningen är åt h-e, och ratten pekar allt annat än rakt smile Och långsiktigt sliter däck så inutah-e, spårkänslig osv.

Men just själva bytet är inga problem, sen är det ju bara att åka raka spåret och få en inställning gjord och köra vidare smile

skreech3
24 januari 2022 · 159 Inlägg

Lucif3r skrev:
Finns inte mycket som kan gå fel när man byter styrleder, nej. Mer än att inställningen är åt h-e, och ratten pekar allt annat än rakt smile Och långsiktigt sliter däck så inutah-e, spårkänslig osv.

Men just själva bytet är inga problem, sen är det ju bara att åka raka spåret och få en inställning gjord och köra vidare smile

Har du några rekommendationer var man köper delar och hur man ska tänka kring kvalitet?
smile

Lucif3r
24 januari 2022 · 2 215 Inlägg

Njae inte direkt... Sist handlade jag på trodo.se, tycker dom har bra priser även på märkes-grejjor, och snabb frakt.

Personligen är jag inte så kinkig över vad det står för märke på kartongen.

Brådhis * Voff voff *
24 januari 2022 · 10 279 Inlägg

Lucif3r skrev:
Finns inte mycket som kan gå fel när man byter styrleder, nej. Mer än att inställningen är åt h-e, och ratten pekar allt annat än rakt smile Och långsiktigt sliter däck så inutah-e, spårkänslig osv.

Men just själva bytet är inga problem, sen är det ju bara att åka raka spåret och få en inställning gjord och köra vidare smile

Klart värt att jämföra styrlederna noga innan bytet om man tänkt byta själv och sedan köra till hjulinställningen. Har varit med om att det blev väldigt svårkört efter byte så då fick man mäta och krångla en massa för att ens köra en meter... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
skreech3
25 januari 2022 · 159 Inlägg

Brådhis skrev:

Lucif3r skrev:
Finns inte mycket som kan gå fel när man byter styrleder, nej. Mer än att inställningen är åt h-e, och ratten pekar allt annat än rakt smile Och långsiktigt sliter däck så inutah-e, spårkänslig osv.

Men just själva bytet är inga problem, sen är det ju bara att åka raka spåret och få en inställning gjord och köra vidare smile

Klart värt att jämföra styrlederna noga innan bytet om man tänkt byta själv och sedan köra till hjulinställningen. Har varit med om att det blev väldigt svårkört efter byte så då fick man mäta och krångla en massa för att ens köra en meter... wink

Nu blir jag nästan nervös när du säger sådär. Du menar att det inte kan gå att styra eländet efter ett byte?

Nu verkar ju originaldelar svåra att få tag på, och vet inte vad för märke som sitter där redan nu, men hur jämför man styrlederna innan när de väl är inköpta?

skreech3
25 januari 2022 · 159 Inlägg

Nu har jag inte så stor koll på vad tredjepartsföretagen har för rykte, hittade en styrled (höger) från TRW för 208 kr
( https://www.trodo.se/parallellstagsled-trw-jte307 )

Hittade även från MEYLE, FAB, LEBI, LEMFÖRDER och MONROE för kring 180-200 styck.

Är det vettig kvalitet på dessa tillverkare? big_smile

Senast redigerat av skreech3 (25 januari 2022)

Brådhis * Voff voff *
25 januari 2022 · 10 279 Inlägg

skreech3 skrev:

Brådhis skrev:

Lucif3r skrev:
Finns inte mycket som kan gå fel när man byter styrleder, nej. Mer än att inställningen är åt h-e, och ratten pekar allt annat än rakt smile Och långsiktigt sliter däck så inutah-e, spårkänslig osv.

Men just själva bytet är inga problem, sen är det ju bara att åka raka spåret och få en inställning gjord och köra vidare smile

Klart värt att jämföra styrlederna noga innan bytet om man tänkt byta själv och sedan köra till hjulinställningen. Har varit med om att det blev väldigt svårkört efter byte så då fick man mäta och krångla en massa för att ens köra en meter... wink

Nu blir jag nästan nervös när du säger sådär. Du menar att det inte kan gå att styra eländet efter ett byte?

Nu verkar ju originaldelar svåra att få tag på, och vet inte vad för märke som sitter där redan nu, men hur jämför man styrlederna innan när de väl är inköpta?

Det kan vara så om man har otur. Du får dels mäta själva styrleden, men även tex mäta från en fast punkt på bilen (tex subframen eller något) så har du iaf ett något sånär mått. Och förstås jämföra den gamla och nya styrleden bredvid varandra.

Det är ju inte så att det är omöjligt att åtgärda så länge du har ett måttband och förstår var och varför du ska justera, men man ska nog inte utgå från att det bara är att skruva dit en ny led, då är risken att man står där sen. (Även om jag förstås också varit med om att det bara varit att skruva dit en) smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
skreech3
25 januari 2022 · 159 Inlägg

Brådhis skrev:

skreech3 skrev:

Brådhis skrev:

Klart värt att jämföra styrlederna noga innan bytet om man tänkt byta själv och sedan köra till hjulinställningen. Har varit med om att det blev väldigt svårkört efter byte så då fick man mäta och krångla en massa för att ens köra en meter... wink

Nu blir jag nästan nervös när du säger sådär. Du menar att det inte kan gå att styra eländet efter ett byte?

Nu verkar ju originaldelar svåra att få tag på, och vet inte vad för märke som sitter där redan nu, men hur jämför man styrlederna innan när de väl är inköpta?

Det kan vara så om man har otur. Du får dels mäta själva styrleden, men även tex mäta från en fast punkt på bilen (tex subframen eller något) så har du iaf ett något sånär mått. Och förstås jämföra den gamla och nya styrleden bredvid varandra.

Det är ju inte så att det är omöjligt att åtgärda så länge du har ett måttband och förstår var och varför du ska justera, men man ska nog inte utgå från att det bara är att skruva dit en ny led, då är risken att man står där sen. (Även om jag förstås också varit med om att det bara varit att skruva dit en) smile

Vad jag förstått så ska det inte vara några problem att skruva tillbaka den gamla leden igen, förutsatt att man markerat på den. Såg nån video där man räknade hela varv som den skruvades i och ur, men det förutsätter väl rätt längd på leden.

Från var mäter man annars på styrleden för att få rätt mått när man väljer delar?

(Nu är det i princip raka vägen och nerförsbacke till närmsta verkstad (vi snackar högst 500 meter).)

Brådhis * Voff voff *
25 januari 2022 · 10 279 Inlägg

skreech3 skrev:

Brådhis skrev:

skreech3 skrev:

Nu blir jag nästan nervös när du säger sådär. Du menar att det inte kan gå att styra eländet efter ett byte?

Nu verkar ju originaldelar svåra att få tag på, och vet inte vad för märke som sitter där redan nu, men hur jämför man styrlederna innan när de väl är inköpta?

Det kan vara så om man har otur. Du får dels mäta själva styrleden, men även tex mäta från en fast punkt på bilen (tex subframen eller något) så har du iaf ett något sånär mått. Och förstås jämföra den gamla och nya styrleden bredvid varandra.

Det är ju inte så att det är omöjligt att åtgärda så länge du har ett måttband och förstår var och varför du ska justera, men man ska nog inte utgå från att det bara är att skruva dit en ny led, då är risken att man står där sen. (Även om jag förstås också varit med om att det bara varit att skruva dit en) smile

Vad jag förstått så ska det inte vara några problem att skruva tillbaka den gamla leden igen, förutsatt att man markerat på den. Såg nån video där man räknade hela varv som den skruvades i och ur, men det förutsätter väl rätt längd på leden.

Från var mäter man annars på styrleden för att få rätt mått när man väljer delar?

(Nu är det i princip raka vägen och nerförsbacke till närmsta verkstad (vi snackar högst 500 meter).)

Räkna varven är en bra början, men om det skiljer i längd mellan ledens ände och gängornas ände så blir det inte rätt ändå. smile

Därav att du måste mäta, tex från där styrleden fästs mot styrtappen på hjulspindeln, det måttet ska ju då bli detsamma före och efter förutsatt att du inte rört ratten.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang