2779
Sök

Vilka fjädrar skall jag beställa?

22 Inlägg
30 december 2021
Trådstartare
#1
Hej,
Jag har en KIA Sportage III (SL) 1.7 CRDi (2015) och funderar lite på vilka fjädrar man skall beställa till i bak? Har nya bakdämpare som jag skall sätta dit utav märket Sachs så tänkte även byta fjädrar för att idag när man är tre barn i bak 2år 4år och 11år så sjunker bilen ihop lite väl mycket kan jag tycka därför vill jag byta fjädrarna med samtidigt.
När jag kollar på fjädrar står det både på Mekonomen och AutoDoc om jag skriver in mitt regnr att fjädrarna är till fordonsår 2014 men enligt bilregistret är min bil en 2015 men misstänker att autodoc + mekonomen inte kan han fel, dvs båda. Det låter långsökt.

Om jag kollar på mekonomen finns det te.x. två alternativ.
https://www.mekonomen.se/spiralfjader-lesjfors-14097469
https://www.mekonomen.se/spiralfjader-lesjfors-10073040

Den för 973kr har följande spec;
Tråddiameter 12.25
Yttre diameter 100
Längd 328

Medans den som är lite billigare har följande;
Tråddiameter 12
Yttre diameter 99
Längd 341

Rätt förvirrande vilken som är bäst att välja mellan dessa två?

Kollar jag sedan på Sachs fjädrar från Autodoc finns det även där två alternativ;
https://www.autodoc.se/reservdelar/fjad … %5B1%5D=HA

Då finns dom i dessa två utföranden;
Längd[mm]: 327
Diameter (mm): 100, 12,25

samt
Längd[mm]: 336
Diameter (mm): 100, 11,75


Misstänker att den första är den som är bäst för ändamålet utav dessa Sachs fjädrar?
Är dessa fjädrar bättre än original? Är Sachs att föredra?

7 711 Inlägg
30 december 2021
#2
Ju tjockare tråddiameter, desto fastare/hårdare fjädring.
Härutöver finns progressiva fjädrar.
Dessa "rättar sig" efter belastningen.
D v s blir inte fastare/hårdare om inte belastningen/tyngden ökar - men då styvar de upp bilen.

Gå in och kolla på "Old Man Emu".
Där finns flera alternativa fjädrar till de flesta bilar.

Ett prisbilligare sätt att höja bilen är fjäderringar/"spacers".
Men då blir fjädringen inte hårdare - endast högre.
Ett verkligt lågbudgetalternativ är att själv såga ut fjäderringar/"spacers" ur skärbrädor av "plast".
Har jag själv gjort på flera bilar.

22 Inlägg
30 december 2021
Trådstartare
#3
torsen skrev:
Ju tjockare tråddiameter, desto fastare/hårdare fjädring.
Härutöver finns progressiva fjädrar.
Dessa "rättar sig" efter belastningen.
D v s blir inte fastare/hårdare om inte belastningen/tyngden ökar - men då styvar de upp bilen.

Gå in och kolla på "Old Man Emu".
Där finns flera alternativa fjädrar till de flesta bilar.

Ett prisbilligare sätt att höja bilen är fjäderringar/"spacers".
Men då blir fjädringen inte hårdare - endast högre.
Ett verkligt lågbudgetalternativ är att själv såga ut fjäderringar/"spacers" ur skärbrädor av "plast".
Har jag själv gjort på flera bilar.

Egentligen är jag endast ute efter att få lite styvare än original.
Vet inte vad originalfkädrarna har för diameter osv tyvärr.

Sachs fjädrarna verkar dock vara ett bra alternativ.
Blir fjädrarna mjukare med tiden? Eller är dom samma lika tills dom ev går av?

Edit;
De är dessa fjädrar jag funderar på att köpa:
Hey, check out SACHS Coil Spring in the AUTODOC app https://m.autodoc.se/sachs/10560768
Senast redigerat av KanInget1 (30 december 2021)

2 456 Inlägg
30 december 2021
#4
Fjädrar "säckar ihop" med åren och blir "mjukare".


22 Inlägg
30 december 2021
Trådstartare
#5
Lucif3r skrev:
Fjädrar "säckar ihop" med åren och blir "mjukare".

Okej,
Vad tror du om dom jag länkade ovan?

877 Inlägg
30 december 2021
#6
Annars finns alltid dessa, många husvagnsägare använder dom.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 4kQAvD_BwE

Que Sera, Sera

22 Inlägg
30 december 2021
Trådstartare
#7
MrHyde skrev:
Annars finns alltid dessa, många husvagnsägare använder dom.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 4kQAvD_BwE

Nja, kör nog på nya fjädrar dom har gått 9k mil och är 7år gamla så dags att byta oavsett och ena bakdämparen läcker lite olja så ska ända byta båda bakdämparna.

4 261 Inlägg
31 december 2021
#8
Sachs gör bra grejer så deras fjädrar är säkert skitbra när du endå har dämpare av samma märke. Dämpare och fjädrar slits med åren tyvärr så det är bra att du byter allt. Kommer bli perfekt.

* Voff voff *
11 007 Inlägg
31 december 2021
#9
KanInget1 skrev:
MrHyde skrev:
Annars finns alltid dessa, många husvagnsägare använder dom.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 4kQAvD_BwE

Nja, kör nog på nya fjädrar dom har gått 9k mil och är 7år gamla så dags att byta oavsett och ena bakdämparen läcker lite olja så ska ända byta båda bakdämparna.

9000 mil är ingenting för ett par fjädrar... Dom är som sämst någonstans i mitten av sin livslängd.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 261 Inlägg
31 december 2021
#10
Brådhis skrev:
KanInget1 skrev:
MrHyde skrev:
Annars finns alltid dessa, många husvagnsägare använder dom.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 4kQAvD_BwE

Nja, kör nog på nya fjädrar dom har gått 9k mil och är 7år gamla så dags att byta oavsett och ena bakdämparen läcker lite olja så ska ända byta båda bakdämparna.

9000 mil är ingenting för ett par fjädrar... Dom är som sämst någonstans i mitten av sin livslängd.

beror på väldigt mycket från märke till märke^ minns att farsans helt nya s40 2005 klarade sig framfjädern runt 5-6000mil innan den pajade och han bytte båda sidor. Tycker det var väldigt lågt vad dom orkade. Sen har sett andra märken som har kört sina fjädrar mycket mycket längre utan större problem^

* Voff voff *
11 007 Inlägg
1 januari 2022
#11
panda666 skrev:
Brådhis skrev:
KanInget1 skrev:

Nja, kör nog på nya fjädrar dom har gått 9k mil och är 7år gamla så dags att byta oavsett och ena bakdämparen läcker lite olja så ska ända byta båda bakdämparna.

9000 mil är ingenting för ett par fjädrar... Dom är som sämst någonstans i mitten av sin livslängd.

beror på väldigt mycket från märke till märke^ minns att farsans helt nya s40 2005 klarade sig framfjädern runt 5-6000mil innan den pajade och han bytte båda sidor. Tycker det var väldigt lågt vad dom orkade. Sen har sett andra märken som har kört sina fjädrar mycket mycket längre utan större problem^

Låter mer som ett tillverkningsfel... smile 5000 mil är verkligen ingenting i sammanhanget.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 456 Inlägg
1 januari 2022
#12
Näe, snittlivslängden brukar vara runt 20k om bilen går hårt och tungt, betydligt längre om den går "snällt".
Visst är ju funktionen inte tipp-topp efter 20-25k mil, men i regel fortfarande inom spec iaf.


22 Inlägg
1 januari 2022
Trådstartare
#13
panda666 skrev:
Brådhis skrev:
KanInget1 skrev:

Nja, kör nog på nya fjädrar dom har gått 9k mil och är 7år gamla så dags att byta oavsett och ena bakdämparen läcker lite olja så ska ända byta båda bakdämparna.

9000 mil är ingenting för ett par fjädrar... Dom är som sämst någonstans i mitten av sin livslängd.

beror på väldigt mycket från märke till märke^ minns att farsans helt nya s40 2005 klarade sig framfjädern runt 5-6000mil innan den pajade och han bytte båda sidor. Tycker det var väldigt lågt vad dom orkade. Sen har sett andra märken som har kört sina fjädrar mycket mycket längre utan större problem^

Så är de, min hänger lite och direkt om barn sätter sig i baksätet åker den ner lite. Kanske ovanligt mjuka originalfkädrar?

Beställde iaf Dessa fjädrar då deras OME nummer matchade dom som satt på bilen.
Hey, check out LESJÖFORS Coil Spring in the AUTODOC app https://m.autodoc.se/lesjofors/14551373


Sök