Mäta yttre styrled Honda

skreech3
3 mars 2022 · 159 Inlägg

Ska köpa nya yttre styrleder till min Honda och mätt dessa till ca 24 cm. Kollat på reservdelar på Trodo där det dyker upp längder på bl.a. 21 cm, 23,5 cm, vissa har inga mått angivna. Hur kan man veta hur de har mätt delarna i fråga? OEM numret stämmer, men om längden diffar 2 cm lär ju bli rätt problematiskt...

Xebers76
3 mars 2022 · 2 264 Inlägg

Man mäter från kanten på den inre damasken till centrum på den yttre kulledens baksida. Då blir måttet rätt oavsätt.

Senast redigerat av Xebers76 (3 mars 2022)

skreech3
3 mars 2022 · 159 Inlägg

Xebers76 skrev:
Man mäter från kanten på den inre damasken till centrum på den yttre kulledens baksida. Då blir måttet rätt oavsätt.

Ah, du menar som på röda linjen på bilden här? Är den för lång skruvas den in något mer runt inre styrleden alltså?

Jag har envisats med att mäta enligt den gröna linjen. Så då spelar det ingen större roll på längden med andra ord?https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-573a6abef5e60aebdc1a2dd4166280db.jpg

Xebers76
3 mars 2022 · 2 264 Inlägg

Just så! smile

torsen
4 mars 2022 · 7 233 Inlägg

Varför inte köpa originaldel, som garanterat passar och uppfyller av tillverkaren uppställda kvalitetskrav, i stället för att byta bort din kvalitetsbil bit för bit med del med tvivelaktig kvalitet?

Mossan1
4 mars 2022 · 2 796 Inlägg

Honda tillverkar inga bildelar utan har flera underleveranrörer säkert bara för framvagnsdelarna.
Samma leverantörer som levrerar till "pirat-eftermarknaden", för övrigt.

Till viss del får man vad man betalar för, men undviker man allra billigaste NoName delar har man "orginalkvalitet".

Det finnns även exempel där eftermarknadsdelar är bättre än orginal.

skreech3
6 mars 2022 · 159 Inlägg

torsen skrev:
Varför inte köpa originaldel, som garanterat passar och uppfyller av tillverkaren uppställda kvalitetskrav, i stället för att byta bort din kvalitetsbil bit för bit med del med tvivelaktig kvalitet?

Hade gärna gjort det om jag hittat någonstans där de säljer originaldelar. Kollar man på de större värkstäderna typ Mekonomen dyker t.ex. MEYLE upp för 3-400 kr styck, MEYLE på t.ex. Trodo kostar drygt hälften. Svårt att avgöra vad för del som sitter där nu dock.

skreech3
7 mars 2022 · 159 Inlägg

Tar väl en följdfråga. Var kan man köpa som privatperson köpa originaldelar? smile

Brådhis * Voff voff *
7 mars 2022 · 10 276 Inlägg

skreech3 skrev:
Tar väl en följdfråga. Var kan man köpa som privatperson köpa originaldelar? smile

Hos din lokala Honda-återförsäljare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
skreech3
7 mars 2022 · 159 Inlägg

Nu har jag ringt runt och kollat några återförsäljare, tydligen säljer de inte originaldelen längre.

Så vad finns det för pålitliga "piratmärken" som alternativ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang