Service Volvo XC60

torsen
31 mars 2023 · 7 234 Inlägg

Icebear skrev:
Skulle gärna vilja höra andras omdömen/synpunkter och erfarenheter av att lämna in bilen på Mekonomen, är dom bättre eller sämre än andra verkstäder anser ni?

Tydligen verkar inte "torsen" gilla Mekonomen iallafall av nån anledning och jag hoppas han vill svara på varför?!

Men vad tycker ni andra som har lämnat in bilen där?

Min erfarenhet av Mekonomenverkstäder begränsar sig till 2 verkstäder och 3 bilar - förutom vad jag "hört på byn".
En bekant lämnade sin nyare BMW på en Mekonomenverkstad m anl a a batteriladningen upphörde.
Mekonomenverkstaden klarade inte att söka fel eller byta generator utan att orsaka mer fel som resulterade i att BMW:n fick bärgas i BMW-verkstad 5 mil därifrån.

En annan BMW-ägare lämnade in sin BMW till Mekonomenverkstad för regebunden service, eftersom det var 5 mil till BMW-verkstaden.
Mekonomenverkstaden lyckades göra så att även den BMW:n fick bärgas till BMW-verkstad.

Själv råkade jag ut för ett bakaxelhaveri(satellitdrev sprack och mosades mellan kronhjul och pinjong).
Bilen drygt 2 år gammal och mer än 2.000 mil.
Jag kollade upp begagnade bakaxlar hos olika skrotar och fann den prisbilligaste i norra Norrland för 5.500:- exkl frakt.
Maskinskadegarantin hade en självrisk på 2.000:-.
Självklart vilket mitt val blev.
Skadehandläggaren på försäkringsbolaget godkände skadan som ersättningsbar och rekommenderade Assistanskåren för bärgning till närmaste lämpliga verkstad.
Jag föreslog en märkesverkstad, ungefär 8 mil bort.
Men försäkringsbolaget framhärdade till närmaste verkstad.
Asisistanskåren bärgade bilen till en Mekonomenverkstad 5 mil bort.
Mekonomenverkstaden tog sammanlagt över ½ år på sig för att få bilen körbar - men inte felfri.
Bl a hade man svårt att få fram delar samt data.
Jag googlade fram inställningsdata för byte slutväxel, men språksvårigheter för den relativt nyanlände Somaliern gjorde att arbetet inte gick bra.
Gjorde flera besök (10 mil t o r) för att förklara för "mekanikern" som inte kunde svenska och inte varit bilmekaniker i Somalia.
Han hade fått anställning genom AF som därigenom betalat lönen i 3 år.
Efter mycket om och men så bärgades bilen efter ½ år till den av mig rekommenderade märkesverkstaden.
Men då blev det en ny självrisk p g a Mekonomens uppgifter till försäkringsbolaget.
Jag gjorde anmälan till ARN.
Mina krav bifölls inte p g a lögner med falska foton och bistånd av Mekonomens hk i Segeltorp.
Mycket otrevlig personal på hk med mycket bristfälliga kunskaper i svenska språket och bilreparationsteknik.
Gjorde t o m personligt besök hos Mekonomens hk i Segeltorp, utan resultat.

Vet att Mekonomen i flera fall samarbetat med AF och därigenom fått personal, där AF stått för lönen.
Flera Mekonomenanställda, både "svenskar" och invandrare har i fall tillstått att de anvisats Mekonomen av AF.

Jag vill inte namnge Mekonomenverkstäderna eller de personer som av AF anvisats anställning(med lön från AF).
Men under mil bils stående på Mekonomenverkstaden hann 3 "verkmästare" passera - en ena okunnigare än den andra!

DÄRFÖR AVRÅDER JAG PÅ DET BESTÄMDASTE FRÅN MEKONOMENVERKSTÄDER. OKUNNIGA OCH FALSKA. DERAS 3-ÅRIGA GARANTI PÅ ARBETE OCH DELAR GÄLLER INTE I PRAKTIKEN - TROTS SKRIFTLIG GARANTI PÅ KVITTOFAKTURAN. INTE ENS DÄR FICK JAG STÖD AV ARN.

B t w så verkar ARN vara genomgångsstation för okunniga akademiker/jurister som handlägger saker som de inte har en aning om.
Minns jag rätt hade jag 3 olika handläggare av mitt ärende på lika många månader.

2 anhöriga lämnar, trots mina varningar, sina BMW resp AUDI m anl a a "det är så nära till Mekonomen" - men med beklagande att serviceindikatorerna inte nollställts.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang