Högre ljud på bilen med hjälp av raka rör?

Teffe
26 mars 2022 · 15 Inlägg

Hej!
Har en A5 Quattro TFSI (Bensin) 211HK och känner att den är helt ljudlös.
Jag älskar motorer, ljud och ibland när jag är ute och kör hör jag typ någon BMW som brakar när den bara åker förbi, man blir lite avundsjuk.

Så jag snackade med en mekaniker och HAN kände att det inte var värt att lägga på med raka rör på min bil pga av turbon, han sa men köp du ett avgassystem så sätter jag på det, han tipsade på ett (Halvsystem).

Har ni tips på hur jag kan göra för att nå det där högre ljudet?
Ska jag köra med raka rör eller som han tipsade.

Har kollat webben i flera dagar utan att hitta något som passar.
Hjälp uppskattas tom betalas för.

MrHyde
26 mars 2022 · 634 Inlägg

Teffe skrev:
Hej!
Har en A5 Quattro TFSI (Bensin) 211HK och känner att den är helt ljudlös.
Jag älskar motorer, ljud och ibland när jag är ute och kör hör jag typ någon BMW som brakar när den bara åker förbi, man blir lite avundsjuk.

Så jag snackade med en mekaniker och HAN kände att det inte var värt att lägga på med raka rör på min bil pga av turbon, han sa men köp du ett avgassystem så sätter jag på det, han tipsade på ett (Halvsystem).

Har ni tips på hur jag kan göra för att nå det där högre ljudet?
Ska jag köra med raka rör eller som han tipsade.

Har kollat webben i flera dagar utan att hitta något som passar.
Hjälp uppskattas tom betalas för.

Nu vet jag inte riktigt var du bor, men ta kontakt med Ferrita så löser dom det åt dig. Dom kan även skräddarsy ett avgassystem efter dina önskemål om ljud.

Live long, and prosper.
Teffe
26 mars 2022 · 15 Inlägg

Bor i Uppsala. Så det är endast 90 min väg. Helt klart värt det. Jag kontaktar dem på måndag.
Tack så jätte mycket! 😊🙏

Utmarks-Loke
26 mars 2022 · 5 813 Inlägg

En fyrcylindrig audi med turbo kommer ändå inte låta lika bra som en (förmodligen) sexcylindrig BMW, oavsett vad man sätter på för avgassystem.

MrHyde
27 mars 2022 · 634 Inlägg

Teffe skrev:
Bor i Uppsala. Så det är endast 90 min väg. Helt klart värt det. Jag kontaktar dem på måndag.
Tack så jätte mycket! 😊🙏

Hoppas det blir bra, har flera vänner som kör med Ferrita och är nöjd.

Utmarks-Loke skrev:
En fyrcylindrig audi med turbo kommer ändå inte låta lika bra som en (förmodligen) sexcylindrig BMW, oavsett vad man sätter på för avgassystem.

Givetvis är det så, men ett antal decibel bättre än original går säkerligen att få till wink

Live long, and prosper.
torsen
27 mars 2022 · 7 198 Inlägg

Har "plockat bort" stora huvuddjuddämparen och ersatt med passbit på ett par Land Rover.
För att förbättra markfrigången då ljuddämparen är lägsta punkten.
Påverkar inte ljudtrycksnivån nämnvärt.
Turbon "förstör"/hackar sönder bullret.
Avlägsna respiratorn om du vill störa omgivningen mera.

Hur gammal är du?

jaka54
27 mars 2022 · 5 680 Inlägg

Högre ljud???? -Artonsårssyndromet?! Man vill väl ha så tyst bil som möjligt?!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2022 · 17 379 Inlägg

Ett riktigt och anpassat halvsystem gör bättre nytta än raka rör. Vi har 4-cylindriga bilar på jobbet som låter riktigt mustigt. En KIA Proceed bullrar mer än en KIA Stinger som har mycket större maskin... Därför väljer ofta Stinger-kunder att köpa till ett Ferrita som gör att turbosexan sjunger ut bättre.

Även om raka rör skulle ge mer buller så kan det bli en smula jobbigt i längden. När man kör lugnt så ska bilen inte mullra alltför mycket. Sen låter väl en vanlig svensson-4:a inte så kul ändå. Det avslöjar ju mest att bilen inte har någon motor under huven.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 mars 2022 · 14 007 Inlägg

jaka54 skrev:
Högre ljud???? -Artonsårssyndromet?! Man vill väl ha så tyst bil som möjligt?!

Hur ska du göra med din Camoro när den blir färdig, nog vill du att den ska låta lite extra så man hör V8:an ordentligt? Nog vill jag att det ska låta lite grann när man gasar på och ändå är jag en lite äldre herre.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
27 mars 2022 · 9 296 Inlägg

Familjebil/vardagsbil=tyst
Kul hobbybil=otyst

Så enkelt är det. Så om du ska använda din Audi till vardags och pendla till jobb osv så kommer du tröttna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Teffe
27 mars 2022 · 15 Inlägg

Aa tack för alla svar, blir nog höra av sig till Ferrita.
Jag använder denna bil endast helger kan man nog säga, på sidan om har jag en tråkigt Golf kombi 1.6 diesel som jag pendlar med.
Men detta är min lilla pärla som är också en edition bil då endast 50 av dessa är tillverkade.

jaka54
27 mars 2022 · 5 680 Inlägg

Jo jo! Camaron vill man ju ska mullra lite. Men en vanlig standardbil ska ju vara tyst...

trubbelturbo
27 mars 2022 · 1 442 Inlägg

Raka rör låter bara EPA, mitt råd är att följa herr Hybrid_'s råd.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Utmarks-Loke
27 mars 2022 · 5 813 Inlägg

Ferrita borde väl kunna göra det bästa av saken ändå, börjar man mixtra själv hemma med lösa bitar från biltema kan man få resonans vid vissa motorvarv. Är hemskt om det råkar bli så att man får det i just den hastighet man brukar köra i på motorvägen

MickeEng
27 mars 2022 · 475 Inlägg

Hallå smile
Har en Audi S5a V8 med orginalsystem som mullrar riktigt fint vid låga varv, men typ vid 5000rpm ger en gåshud, har också en Volvo V60 T5a med 300+ hk som i princip låter inte någonting med orginalsystem men går som ett skollat troll. Har också haft en St220 med ett Miltec Catchback system som lät helt underbart när man varva den men gick helt tyst på landsväg..
Så satsa på ett anpassat avgassystem bara jobbigt att det donar när man ligger i motorvägsfart.
Är min personliga uppfattning.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang