Vad kör ni för gräsklippare?

Trackster
16 april 2022 · 5 Inlägg

Som rubriken, vad kör ni för gräsklippare ute i landet?
Vad rekommenderar ni?
Har själv testat många olika märken av varierande kvalite.
Har fastnat ordentligt för ett märke av bra kvalitet.
Alltid kul att höra vad andra har och förespråkar. Glad påsk på er.

jaka54
16 april 2022 · 5 727 Inlägg

Vill gärna ha en Honda (toppventilare) men har tyvärr en 7 år gammal Stiga med Briggs & stratton motor(sidventilare)

zzr94092
16 april 2022 · 4 387 Inlägg

Har en Klippo med en toppventil Hondamotor.
Och en Husqvarna Automower 390,aldrig haft så fin gräsmatta,även en Partner 115,men står nu bara sen jag köpte Husqvarnarn...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 april 2022 · 14 046 Inlägg

Jag tror att det är en Stiga, den är gul och bakhjulsdriven. Har också en Husqvarna gräsklippartraktor för de stora ytorna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
17 april 2022 · 5 836 Inlägg

Slaghack av okänt märke för de stora ytorna och en liten Stiga att köra runt huset med.

candyweiss
17 april 2022 · 876 Inlägg

Ryobi XVIII voltare smile

Senast redigerat av candyweiss (17 april 2022)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Brådhis * Voff voff *
17 april 2022 · 10 278 Inlägg

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ … 2000042462

Det är min hyresvärds maskin. Fungerar dock bra, startar snällt och klipper helt ok.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
17 april 2022 · 3 306 Inlägg

Stiga park Ranger med hydraulisk styrservo, midjestyrd bästa jag någonsin haft. Flytta tyvärr från landet till stan så fick sälja den.

Köpte den som ny för klippan 5000kvm gräsmatta, på 7år hade den gått cirka 400 timmar. ( Hade timräknare också)

torsen
17 april 2022 · 7 235 Inlägg

Har för närvarande en Honda OHV rotorklippare med drivning och uppsamlare sedan 10 år tillbaka. Toppen. Lättstartad. Tyst.

Gjorde dessförinnan ett par försök att vara miljövänlig med både batteridriven och med nätansluten rotorklippare utan uppsamlare. SKIT.
Elsladden gjorde en vansinnig och den batteridrivna gick inte ens hälften av utlovad tid.
Båda returnerades efter någon månads prov/försök.

Har även haft ett par Klippo rotorklippare med sidventilad B&S utan drivning och utan uppsamlare. SKIT. Enda bra med dem var att handtagen gick att vinkla när man klipper längs häck eller husvägg. Den funktionen saknar jag på Hondan.

Första motorklipparen var en brittisk Suffolk cylinderklippare med sidventiler och automatkoppling samt uppsamlare.
Ingen klippare har klippt så jämnt och snyggt som denna. Ett sant nöje att se resultatet efter en maskin som "klipper" gräset.
När den utrangerades togs motorn till en konstruktion där den drev en LHM-pump.
Med hjälp av denna anordning kunde man höja Citroener som ståt "långtidsparkerade" och vars motorer inte ville starta.
Annars får man inte upp en LHM-Cittra på bilsläp.(utan skador på underredet)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2022 · 17 473 Inlägg

Stiga Collector 132e står det på vår. Elklippare. Fungerar UA.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
17 april 2022 · 7 288 Inlägg

jaka54 skrev:
Vill gärna ha en Honda (toppventilare) men har tyvärr en 7 år gammal Stiga med Briggs & stratton motor(sidventilare)

välkommen i klubben,, kör Stiga,, men vill ha värre,, lika gäller snöslunga,,  siktar på en Husqvarna med värmda handtag och diffstyrning smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Trackster
17 april 2022 · 5 Inlägg

Själv så kör jag en Toro 455d och en biltema handjagare där man inte kommer åt med toron.

mondeofin
18 april 2022 · 217 Inlägg

Stiga Park Residence 4wd-09 köptes begagnad och fick byta motor ganska omgående har fungerat relativt bra efter det, dock ganska  törstig

Honda CR-V (2011)
Snurriis
18 april 2022 · 761 Inlägg

Klippo champion originalt sätt en B&S ohv motor dock ombyggd nu med en honda OHV motor, dessa säljs som detta utförandet men grannen skulle slänga sin mcullock klippare (med honda motorn) och min B&S ohv motor hade börjat bli lite trött.
Så förde dessa samman och fungerar ypperligt.

Jobbat med större/mindre (mekanisk rep verkstad) och tycker denna kombo med klippo (Alu klippdäck) och Honda motor är precis hur en klippare ska vara, finns ett minus dock å är att det ej går att fästa uppsamlare.

Jesper328
18 april 2022 · 2 370 Inlägg

Har någon Stiga Multiclip 123cc.
Har haft en del strul med tändningen på den, eller snarare brytaren som klipper tändningen när man släpper handtaget.
Har hänt flertalet gånger att den ej gått att starta.
Sitter numer en knapp stripad på handtaget istället.

Den gillar även inte lite högre gräs efter att jag började köra på bf95.
Löste detta med ett snöre för att gasa med, men den är fortfarande lite klen.

Skall hämta hem en gammal Stiga åkgräsklippare som stått still i minst 15 år och göra iordning på.
Längtar till detta då jag får galna värmeutslag så fort jag rör ett finger i väder över 25c.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 april 2022 · 13 741 Inlägg

inte en aning mina barn som sköter gräsklippningen här hemma.. 

hade en Toro förut men det blev någon ny för nått år sen då klippdäcket började få små hål i sig.. gjorde ont att klippa ekolon om man hade kortbyxor på sig.  men nu mera så sköter barnen det där tråkiga.. det är deras straff för att dom inte förstår att dom ska flytta hemifrån helt förra året smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zemet
19 april 2022 · 4 038 Inlägg

Jag har en Partner åkgräsklippare/trädgårdstraktor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143894/143894-bb2dfa3cca7d4af2c06f599e30ff6b12.jpg

Den är ingen vidare, den kör lätt fast och bara står och spinner om man kör i lite ojämn teräng. Speciellt om man klipper längst med ett dike.

Har funderat på att svetsdiffa den för bättre framkomlighet men dem skall tydligen bli väldigt svåra att svänga med då. Vilket jag tror på då jag redan nu uplever att den har ganska kass styrningsförmåga.

Den har dock kraft så det räcker med 12,5 hp B&S motor. Den har också en multiklipp funktion som fungerar suveränt! Inget behov av att köra någon uppsamlare när man kör med multiklipp.

Den har ju klippbordet på mitten, detta är tämligen värdelöst om man vill klippa nära tex en träd, den har stor svängradie dessutom.

Fungerar bra på stora öppna ytor men jag måste kompletera med en vanlig gräsklippare och även trimmer.

Trimmern har jag en 18v Makita. Den gör jobbet nätt och jämt, skall man trimma något annat än lite långt gräsmattegräs så bör man ha en annan maskin. Men den är enkel att ta fram, man slipper väsen ifrån bensinmotor och det är såpass enkelt att min sambo kör med den.

Hon skulle aldrig röra en trimmer där man måste blanda bensin och använda choke osv men batterimaskinen fungerar bra så det är ett stort plus.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
19 april 2022 · 7 235 Inlägg

zemet skrev:
Jag har en Partner åkgräsklippare/trädgårdstraktor.
https://www1.garaget.org/gallery/images … ff6b12.jpg

Den är ingen vidare, den kör lätt fast och bara står och spinner om man kör i lite ojämn teräng. Speciellt om man klipper längst med ett dike.

Har funderat på att svetsdiffa den för bättre framkomlighet men dem skall tydligen bli väldigt svåra att svänga med då. Vilket jag tror på då jag redan nu uplever att den har ganska kass styrningsförmåga.

Den har dock kraft så det räcker med 12,5 hp B&S motor. Den har också en multiklipp funktion som fungerar suveränt! Inget behov av att köra någon uppsamlare när man kör med multiklipp.

Den har ju klippbordet på mitten, detta är tämligen värdelöst om man vill klippa nära tex en träd, den har stor svängradie dessutom.

Fungerar bra på stora öppna ytor men jag måste kompletera med en vanlig gräsklippare och även trimmer.

Trimmern har jag en 18v Makita. Den gör jobbet nätt och jämt, skall man trimma något annat än lite långt gräsmattegräs så bör man ha en annan maskin. Men den är enkel att ta fram, man slipper väsen ifrån bensinmotor och det är såpass enkelt att min sambo kör med den.

Hon skulle aldrig röra en trimmer där man måste blanda bensin och använda choke osv men batterimaskinen fungerar bra så det är ett stort plus.

Har en Tanaka trimmer/slykapare.
Den kör jag på färdigblandad alkylatbensin.

Cuefa Ain't no place like home...
20 april 2022 · 4 628 Inlägg

Vi kör på en McCulloch som hittills funkat finfint.
Köpte den ny på Bauhaus för typ 9 år sen nu...
Det enda jag fått göra på den är att ta isär o göra rent förgasaren, men det har o göra med att jag körde den på bränslet som var i tanken på Jeepen när jag köpte den, o den hade stått i 10 år...
Aldrig sett en gräsklippare sota så mycket som med det pisset, och till slut vägrade den gå mer.
Men efter rengöring har den funkat klockrent, startar på första rycket och har en bred klippbredd.
Möjligen skulle jag vilja att den drev på bakhjulen istället för framhjulen, men man kan väl inte få allt ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 april 2022 · 13 741 Inlägg

zemet skrev:
Jag har en Partner åkgräsklippare/trädgårdstraktor.
https://www1.garaget.org/gallery/images … ff6b12.jpg

Den är ingen vidare, den kör lätt fast och bara står och spinner om man kör i lite ojämn teräng. Speciellt om man klipper längst med ett dike.

Har funderat på att svetsdiffa den för bättre framkomlighet men dem skall tydligen bli väldigt svåra att svänga med då. Vilket jag tror på då jag redan nu uplever att den har ganska kass styrningsförmåga.

Den har dock kraft så det räcker med 12,5 hp B&S motor. Den har också en multiklipp funktion som fungerar suveränt! Inget behov av att köra någon uppsamlare när man kör med multiklipp.

Den har ju klippbordet på mitten, detta är tämligen värdelöst om man vill klippa nära tex en träd, den har stor svängradie dessutom.

Fungerar bra på stora öppna ytor men jag måste kompletera med en vanlig gräsklippare och även trimmer.

Trimmern har jag en 18v Makita. Den gör jobbet nätt och jämt, skall man trimma något annat än lite långt gräsmattegräs så bör man ha en annan maskin. Men den är enkel att ta fram, man slipper väsen ifrån bensinmotor och det är såpass enkelt att min sambo kör med den.

Hon skulle aldrig röra en trimmer där man måste blanda bensin och använda choke osv men batterimaskinen fungerar bra så det är ett stort plus.

slippa ljudet?  vad ska du då reta upp dina grannar med klockan 8 på en söndag morgon.. inget slår en 2takts trimmer på full varv..    mina barn använder våran 2takts trimmer utan problem..  både låter gött och luktar gott.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang