Dra husvagn / B + körkort ?

KenthIJ
9 maj 2022 · 1 465 Inlägg

Tog B körkort 1976 och har dragit en del husvagn och orkestersläp samt div släpvagnar men...

Funderade lite på att sätta drag på vår Toyota RAV Plug In för att dra liten husvagn och såg då att man skall ha B+ körkort för att få dra mer än 650 kg .

Är det nya regler (får jag inte längre dra husvagn med mitt B kort) ? Vad innebär B+ körkort? Hur fixar men det?

Nobrando
9 maj 2022 · 214 Inlägg

B96 som det heter har väl tagits fram för att folk ska få framföra lite större släp med tanke på att totalvikter på våra bilar har ökat. På vanligt B-kort får ju totalvikten på Bil & Släp ej överskrida 3500kg, dock får du framföra en lätt släpvagn på max 750kg även om totalvikten överskrids. (Obromsat)

Med B96 får total vikten på bil och släp vara max 4250kg, vilket ger lite mer möjlighet att dra lite tyngre släp med samma bil.


Om t.ex din laddhybrid har en totalvikt på 2850kg

Med B, max 750 kg.
Med b96, max 1400kg. Obs, Dragkrogen kan ha en annan begränsning.


https://www.transportstyrelsen.se/globa … astbil.pdf


B96: https://www.trafikverket.se/korkort/ta- … tokad-b96/

R.

Senast redigerat av Nobrando (9 maj 2022)

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
johnny blade
9 maj 2022 · 269 Inlägg

En Rav4 plug in får dra 990kg med B-kort.
Med utökat B-kort får man dra 1500kg (vilket är max för bilen).
Utökat B är ungefär som BE light.

Lucif3r
10 maj 2022 · 2 215 Inlägg

B96 är ju lite lättare att ta också, en hög summa pengar och en liten uppkörning(oftast på inhägnat område) och lastsurrning bara, medans BE kräver en ännu större summa pengar, plus teori, plus uppkörning i trafik...

Eleeb90
10 maj 2022 · 345 Inlägg

B körkort max 3500 kg total viktigt på bil och släp tillsammans eller att släpet max har en total viktigt på 750 kg

B96 eller b+ eller utökat b som det kallas max 4250 kg totalvikt på bil och släp tillsammans

BE max 7000 kg på bil och släp tillsammans.

B96 är ett körprov som krävs. Du ska kunna framföra ekipaget i trafik samt backa runt ett hörn. Samt göra säkerhetskontroll. Detta körprov är något enklare än för BE

BE är både teoriprov 55 frågor (minst 44 rätt för godkänt) och körprov. Funktion s beskrivning beskriva risker och ev åtgärder vid säkerhetskontroll körning i trafik samt backning runt hörn.

Ska själv göra uppkörning för BE snart smile
Ska du bara dra släp som väger 1000-2000 kg så kör på b96.

Annars är det bästa tycker jag BE. Dock krävs det att skaffa körkort tillstånd hos transportstyrelsen samt teoriprov. Annars är kör provet inte mycket svårare än för B96

BE är något dyrare än B96 men kan va värt om man inte är säker på att man aldrig vill dra så jätte tunga släp. Uppkörning för b96 kostar 800 för be kostar det 1700 kr samt teoriprov typ 350 kr.  Men i längden är det småsummor. Körkort lixom vanliga b kortet har man ju så länge man lever oftast....

Mvh



det kan va värt att ta en eller två lektioner hos trafikskola innan så kan dom se om det är något man kan träna på lite.

KenthIJ
10 maj 2022 · 1 465 Inlägg

Tackar för alla svar, synpunkter och länkar.

mb_pucken
10 maj 2022 · 5 087 Inlägg

Lucif3r skrev:
B96 är ju lite lättare att ta också, en hög summa pengar och en liten uppkörning(oftast på inhägnat område) och lastsurrning bara, medans BE kräver en ännu större summa pengar, plus teori, plus uppkörning i trafik...

För mig kostade det bara uppkörningen. Körde upp med egen bil och släp (husvagn). Uppkörning tog ca 30min inkl säkerhetskontroll. Körning på ett industriområde, landsväg och stad (Uppsala). Fick backa runt gatuhörn samt fortsätta ca 30meter efter trottoaren.

Lätt som en plätt :-)

Planen är dock att ta BE men med nuvarande dragbil gör det ingen skillnad.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zemet
10 maj 2022 · 4 041 Inlägg

mb_pucken skrev:

Lucif3r skrev:
B96 är ju lite lättare att ta också, en hög summa pengar och en liten uppkörning(oftast på inhägnat område) och lastsurrning bara, medans BE kräver en ännu större summa pengar, plus teori, plus uppkörning i trafik...

För mig kostade det bara uppkörningen. Körde upp med egen bil och släp (husvagn). Uppkörning tog ca 30min inkl säkerhetskontroll. Körning på ett industriområde, landsväg och stad (Uppsala). Fick backa runt gatuhörn samt fortsätta ca 30meter efter trottoaren.

Lätt som en plätt :-)

Planen är dock att ta BE men med nuvarande dragbil gör det ingen skillnad.

Det finns en skillnad som kan vara bra att veta.
Om man kör kraftigt överlass typ släpkärra full med grus eller liknande så är det ju lätt att komma över maxlast ganska snabbt. Man lastar tills däcken börjar se lite paffa ut....

Har man då B eller B96 så åker man på olovlig körning om man har otur(kanske inte kan räknas som otur att lasta som fan).
Men har man BE så åker man på överlass istället och får böter istället för olovlig körning.

Allt skall ju förstås vara rimligt, lastar du 10 ton och drar så kanske du åker på vårdslöshet i trafik istället även om du har BE.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang