Finns många skolor/religioner i detta.
Så här har JAG gjort:
På den tiden bilar inte hade innerskärmar och annat lade jag alltid fiberförstärkt underredsmassa (som man penslar) som slitlager där det var extra utsatt.
Då i lager:
1. Färg
2. Tunnflytande (endast där det var överlapp/skarv)
3.Och pensad massa ytterst.
Tunnflytande = inte olja, om det ska "målas över". Utan något som i alla fall semi-härdar som hålrumsprodukterna gör. (Typ slutar rinna och blir klibbig)
Olja kan vara ok innuti hålrum EFTER att man lagt allt utanpå färdigt, och i alla fall JAG, vill först blåsa i något som klibbar/hårdnar lätt så något binder oljan som man kan "toppa" med.
Innuti alltså.
Enbart olja på naken/målad plåt är snart borta. Även i hålrum.
Olja under underredsmassan så fäster den inte/dåligt.
Olja efteråt, absorberas/blandas med massan på ett bra sätt.
Alltså efter att den hårdnat.
I övrigt måste jag säga att underredsmassa i sprayburk är riktigt bra. Kanske inte på värst utsatta ställena .
Tunnflytande sprayburkar kan fås med några dm lång slang i vissa fall. Riktigt bra och sprutar typ 360' runt sig innuti.
Senast redigerat av Mossan1 (25 maj 2022)