Onormalt snabbt slitna däck bak

All31
30 juli 2022 · 9 Inlägg

Hej , jag har ett problem.

Kollade mina däck jag har på bilen som jag köpte nya i våras, fram var fina medans bak nästan är kordväv, det är en framhjulsdriven, v70 08 EPA, den går alltså i 30 så fattar inte riktigt hur de har kunnat bli så slitna så fort.
Den är sänkt med kapade fjädrar dock inte så mycket.. hjälp

All31
30 juli 2022 · 9 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243874/243874-2fba1d1eee4f2269ca90ce027ab6d7c4.jpg

dan-kristian
30 juli 2022 · 518 Inlägg

problemet kan vara att Den är sänkt med kapade fjädrar dock inte så mycket.

krambriw
30 juli 2022 · 424 Inlägg

Stel bakaxel som inte fungerar som det ska?

uhlin
30 juli 2022 · 2 831 Inlägg

krambriw skrev:
Stel bakaxel som inte fungerar som det ska?

Stel bakaxel på en V70 från - 08?
Hur ska den funka då?

Utmarks-Loke
30 juli 2022 · 5 814 Inlägg

Klart det är delad bakaxel men det är säkert ändå sänkningen som gör det. Bilen går hela tiden som om man har 300kg i bakluckan.

uhlin
30 juli 2022 · 2 831 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Klart det är delad bakaxel men det är säkert ändå sänkningen som gör det. Bilen går hela tiden som om man har 300kg i bakluckan.

Håller helt med. Absolut sänkningen som är boven.

torsen
30 juli 2022 · 7 200 Inlägg

All31 skrev:
Hej , jag har ett problem.

Kollade mina däck jag har på bilen som jag köpte nya i våras, fram var fina medans bak nästan är kordväv, det är en framhjulsdriven, v70 08 EPA, den går alltså i 30 så fattar inte riktigt hur de har kunnat bli så slitna så fort.
Den är sänkt med kapade fjädrar dock inte så mycket.. hjälp

Kolla hjullutning/camber med vattpass samt hjulskränkning/toe-en med snörmetoden.

Har däcken slitits så mycket på så kort tid/sträcka bör det vara så stora fel på bakhjulsgeometrin att du okulärt ser avvikelsen.

Vad för däck?
Regumeringar?
Kinesiska billiga för släpvagn?

B t w - en EPA är det väl inte?
Sådana har stela bakaxlar stumt fästade till ramen/chassiet som inte hjulvinklarna kan ändras på.
Tror du har en A-traktor.

Brådhis * Voff voff *
30 juli 2022 · 10 245 Inlägg

Sänkning bak på V70 II ger slitage på insidan. Dessa däck är ju något av det mest jämnt slitna jag sett på en V70 II...

Jag måste fråga, är du verkligen helt säker på att däcken var nya i våras? För det där ser egentligen helt enkelt bara ut som utslitna däck, inte som att något är fel på bilen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
30 juli 2022 · 2 752 Inlägg

Däcket på bilden är ju jämnt slitet.
Googlad exempelbild som blev fel?

Sänka utan hjulinställning = snedalitna däck.
Sänka med att bara kapa fjädrar ger andra problem också. Taskig väghållning, knarrande, osv.
Duger inte ens till en Atraktor.

All31
30 juli 2022 · 9 Inlägg

krambriw skrev:
Stel bakaxel som inte fungerar som det ska?

Den är framhjulsdriven

All31
30 juli 2022 · 9 Inlägg

Brådhis skrev:
Sänkning bak på V70 II ger slitage på insidan. Dessa däck är ju något av det mest jämnt slitna jag sett på en V70 II...

Jag måste fråga, är du verkligen helt säker på att däcken var nya i våras? För det där ser egentligen helt enkelt bara ut som utslitna däck, inte som att något är fel på bilen...

Ja dom var splitt ny i april

All31
30 juli 2022 · 9 Inlägg

torsen skrev:

All31 skrev:
Hej , jag har ett problem.

Kollade mina däck jag har på bilen som jag köpte nya i våras, fram var fina medans bak nästan är kordväv, det är en framhjulsdriven, v70 08 EPA, den går alltså i 30 så fattar inte riktigt hur de har kunnat bli så slitna så fort.
Den är sänkt med kapade fjädrar dock inte så mycket.. hjälp

Kolla hjullutning/camber med vattpass samt hjulskränkning/toe-en med snörmetoden.

Har däcken slitits så mycket på så kort tid/sträcka bör det vara så stora fel på bakhjulsgeometrin att du okulärt ser avvikelsen.

Vad för däck?
Regumeringar?
Kinesiska billiga för släpvagn?

B t w - en EPA är det väl inte?
Sådana har stela bakaxlar stumt fästade till ramen/chassiet som inte hjulvinklarna kan ändras på.
Tror du har en A-traktor.

Aa det är ju en a traktor, men den är ju framhjulsdriven, det är några dunlop däck

Lucif3r
30 juli 2022 · 2 183 Inlägg

Vid sänkning på en delad bakvagn är det i första hand cambern som ändras. För mycket camber åt något håll ger högt slitage på in eller utsidan av däcket - inte jämnt över hela ytan som på bilden.

... Det är inte så att du försöker lura päronen, och oss, och det faktiskt är framhjulen du halv-smidigt monterat bak för att dölja vad du egentligen gjort med däcken? wink

Blixnabb
31 juli 2022 · 245 Inlägg

Kontrollera de främre länkarmsbussningarna i bakvagnen, jag har sett ett par liknande bakdäck men dock var de värre på insidan där korden var framme, dock sopslut över resten av slitbanan

Low
31 juli 2022 · 3 296 Inlägg

Lucif3r skrev:
Vid sänkning på en delad bakvagn är det i första hand cambern som ändras. För mycket camber åt något håll ger högt slitage på in eller utsidan av däcket - inte jämnt över hela ytan som på bilden.

... Det är inte så att du försöker lura päronen, och oss, och det faktiskt är framhjulen du halv-smidigt monterat bak för att dölja vad du egentligen gjort med däcken? wink

Only thing that makes sence😂 alldeles för jämnt slitna

Brådhis * Voff voff *
31 juli 2022 · 10 245 Inlägg

Lucif3r skrev:
... Det är inte så att du försöker lura päronen, och oss, och det faktiskt är framhjulen du halv-smidigt monterat bak för att dölja vad du egentligen gjort med däcken? wink

Enda rimliga förklaringen sett till bilderna. Eller så var däcken inte nya i våras... (Eller så har han kört extremt många mil i sommar) wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
31 juli 2022 · 5 814 Inlägg

Brådhis skrev:
(Eller så har han kört extremt många mil i sommar) wink

Vilket är osannolikt i ett fordon som gör 30 big_smile

Brådhis * Voff voff *
31 juli 2022 · 10 245 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:
(Eller så har han kört extremt många mil i sommar) wink

Vilket är osannolikt i ett fordon som gör 30 big_smile

Sant... Även om det också är osannolikt att 30 aldrig överskridits... tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
All31
5 augusti 2022 · 9 Inlägg

Lucif3r skrev:
Vid sänkning på en delad bakvagn är det i första hand cambern som ändras. För mycket camber åt något håll ger högt slitage på in eller utsidan av däcket - inte jämnt över hela ytan som på bilden.

... Det är inte så att du försöker lura päronen, och oss, och det faktiskt är framhjulen du halv-smidigt monterat bak för att dölja vad du egentligen gjort med däcken? wink

Hahah nej

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang