Växellådor

om605
22 augusti 2022 · 43 Inlägg

Kan man rasa en växellåda endast genom att trycka plattan i mattan? Eller krävs det en växling för att något sånt ska ske? Läste någonstans att man inte vill trycka fullgas i 3an på volvos äldre växellådor för att den ska vara ”klen”.. Så jag frågar bara för att vara säker:)

Lucif3r
22 augusti 2022 · 2 215 Inlägg

Självklart kan man det. Men det kräver rätt duktigt med effekt, vrid för att vara specifik.
Med "volvos äldre lådor" förmodar jag att du syftar på M46, M47 och/eller M90... Både M46 och M47 håller länge, men 5an är svag på M47 så den bör man vara försiktig med. M90's enda egentliga svaghet är 3ans sync och stoppring, så man lär *växla* försiktigt och se till att växeln verkligen är i innan man gasar på som en galning. Utöver det är tämligen lugnt.

Givetvis är det fullt möjligt att skrota lådor med lite effekt... Men mer ofta än inte beror det på något helt annat, t ex misväxling, kopplingsdumpning osv...

om605
22 augusti 2022 · 43 Inlägg

Lucif3r skrev:
Självklart kan man det. Men det kräver rätt duktigt med effekt, vrid för att vara specifik.
Med "volvos äldre lådor" förmodar jag att du syftar på M46, M47 och/eller M90... Både M46 och M47 håller länge, men 5an är svag på M47 så den bör man vara försiktig med. M90's enda egentliga svaghet är 3ans sync och stoppring, så man lär *växla* försiktigt och se till att växeln verkligen är i innan man gasar på som en galning. Utöver det är tämligen lugnt.

Givetvis är det fullt möjligt att skrota lådor med lite effekt... Men mer ofta än inte beror det på något helt annat, t ex misväxling, kopplingsdumpning osv...

Förstår! Sitter en om605t under huven som gör runt 250häst ish, och vrid är där ganska duktigt om men hur mycket vet jag inte. och jag har ju då en m46-låda. och denna bilen är inte känd för att vara snäll mot dem.. Så lite orolig är man ju, speciellt när där är ont om stålar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2022 · 17 485 Inlägg

om605 skrev:

Lucif3r skrev:
Självklart kan man det. Men det kräver rätt duktigt med effekt, vrid för att vara specifik.
Med "volvos äldre lådor" förmodar jag att du syftar på M46, M47 och/eller M90... Både M46 och M47 håller länge, men 5an är svag på M47 så den bör man vara försiktig med. M90's enda egentliga svaghet är 3ans sync och stoppring, så man lär *växla* försiktigt och se till att växeln verkligen är i innan man gasar på som en galning. Utöver det är tämligen lugnt.

Givetvis är det fullt möjligt att skrota lådor med lite effekt... Men mer ofta än inte beror det på något helt annat, t ex misväxling, kopplingsdumpning osv...

Förstår! Sitter en om605t under huven som gör runt 250häst ish, och vrid är där ganska duktigt om men hur mycket vet jag inte. och jag har ju då en m46-låda. och denna bilen är inte känd för att vara snäll mot dem.. Så lite orolig är man ju, speciellt när där är ont om stålar

Kör lugnt och spara ihop lite deg innan du vrider sönder lådan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
22 augusti 2022 · 5 841 Inlägg

M46 är inte gjord för 250hk med massor av diesel-vrid, så är det bara. Det fanns en anledning till att man inte kunde köpa mercas bilar med om606 och manuell, deras lådor klarade inte vridet ur dieselsexorna och du har säkert mer i din trimmade femcylindriga. Så börja fundera på hur du skall få dit en omsvetsad låda från någon bmw med dieselmotor istället, de är de starkaste manuella lådor man kan få för rimliga pengar

torsen
23 augusti 2022 · 7 238 Inlägg

För många många år sedan när jag jobbade hos Volvo växellådan i Köping som växellådskonstruktör fick jag höra talas om ett underligt växellådsfenomen.
Volvo fick in ett osedvanligt stort antal reklamationer på personbilsväxellådor med samma defekter från en och samma återförsäljare i Göteborg.
Alla, till Volvo i Köping inkomna reklamerade växellådor, dissikerades noga.
Man fann att alla växellådor hade samma skador.
Alla bilar, som fått växellådorna utbytta, kom från i stort sett samma stadsdel.
Mystiskt.
På något sätt, minns eller vet inte, så lyckades man ta reda på att det fanns en ovanlig form av "motorsport" i området, minns inte heller vilket område.
"Sporten" gick ut på att accelerera maximalt bakåt en viss sträcka.
I farten kasta i ettan och accelerera maximalt framåt.
Allt på en "bana" i ett industriområde på tid.
Minns inte att jag hörde talas om knäckta drivaxlar, kardanaxlar eller slutväxlar.

En annan konstighet var att så många av Volvobilarna hade växlingsanordning från P1800 = kortslagiga långt bak placerade korta växelspaken.
Ingen av Volvoåterförsäljarna i Göteborgstrakten hade sålt dylika växelanordningar.
Hur anordningarna lämnade Köping vet jag inte, och om man någonsin redde ut.

Ursäkta lite o t - men inom växellådor i alla fall!

Lucif3r
23 augusti 2022 · 2 215 Inlägg

Hah, ja sånt plågande knäcker nog dom flesta växellådor big_smile

torsen
23 augusti 2022 · 7 238 Inlägg

En annan underlighet beträffande växellådor rör Mercedes och specifikt E230.
Jag hade några år en en aldeles förträfflig och oslagbar bil - En Mercedes GE230 Geländewagen.
Efter en skogspassage med mycket sly fann jag att endast ettan, trean och femman gick att lägga i.
Annonserade efter annan växellåda på flera olika medier.
Fick napp från en kille i Västerås som hade en passande växellåda "över" sedan en tid.
När jag och polarn skulle börja byta växellåda fann han att en bit av ett sly kilat fast sig mellan de på högra sidan befintliga utvändiga länkarna.
Växellådan blev till salu och intresserade spekulanter infann sig.
Då visade det sig, enligt dem, att denna växellåda var unik.
Den var avsedd för 230-motorer som roterade åt motsatt jämfört med E230-motorn i 123:an och 124:an.

Mina kunskaper var bristfälliga om detta så jag svalde deras förklaringar och de köpte växellådan, som var en utbyteslåda(har kartongen kvar).
En bra affär för jag hade bytt till mig lådan för en sats standardfjädrar till en Geländewagen från Västeråsaren - jag hade höjt min bil 4".
Skäms för att berätta hur mycket jag fick för den renoverade växellådan.
Men Västeråsaren var nöjd med bytet och köparna av växellådan fick själva bestämma priset, vilket överraskade mig.
Västeråsaren hade köpt fel växellåda för flera år sedan och inte fått returnera den, då det visade sig att den inte passade hans bil
Så han var nöjd, eftersom han hade 2 brutna fjädrar på sin Geländewagen - och dom var inte gratis.

Men, jag undrar, är det sant att Motorn i GE230 roterade åt motsatt håll mot E230 i 123 och 124?
Berätta mer den som vet - är det en skröna med olika motorer och växellådor!

torsen
23 augusti 2022 · 7 238 Inlägg

B t w, när jag ändå är o t så kan jag berätta att demonterat minst minst 5 st 2CV-växellådor.
Men aldrig monterat ihop någon av dem.
För stora skador orsakade av den starka motorn(12 hk).
Vanligen delvis tandlösa kronhjul - men många fina skruvar och muttrar blev det över - de hade inte börjat rosta, trots att det var en Citroen.
Men nya växellådsdelar var så ohemult dyra at det var bättre att köpa en annan skabbig 2CV med fräsch växellåda och skrota resten av bilen.

Cuefa Ain't no place like home...
24 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

De enda växellådorna jag ägnat mycket tid åt är Chryslers nyare.
Rev isär min 44RE som satt i Jeepen, och där i var saker DUKTIGT slut.
Men i en automat är den största fienden värme, kan man hålla bort värmen kan man klara mycket.
I denna var lamellerna VÄLDIGT slut dessvärre...
Men som skrivits tidigare, mycket vrid är oftast det som mördar manuella lådor.

En liten anektdot på det temat är min gudfar, som hade en Ford Transit Van, årsmodell typ 1990 (den gamla kantiga Escorten).
Denna var konverterad till eldrift, med ett packe batterier i golvet i lastutrymmet, och en elmotor av okänd styrka som satt mot bilens ordinarie 5-växlade växellåda.

Den lilla lilla elmotorn var god för en toppfart på runt 100km/h, MEN gott o väl stark nog att bryta av ingående axeln i växellådan som om det vore en tandpetare.
Gudfar tröttnade på experimentet efter 5 växellådor och sålde.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang