Är det skadligt att köra utan genomslag?

Kula7
8 december 2022 · 1 Inlägg

Mina genomslag har är paj och har plockat bort dom men går det fortfarande att köra som normalt utan dom eller kan det förstöra mer på bilen
[sitter bara fjädring på]

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 december 2022 · 14 056 Inlägg

Kula7 skrev:
Mina genomslag har är paj och har plockat bort dom men går det fortfarande att köra som normalt utan dom eller kan det förstöra mer på bilen
[sitter bara fjädring på]

Vad är genomslag?

Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mossan1
8 december 2022 · 2 824 Inlägg

Det avses gummibufferten som är själva stoppet i fjädringsrörelsen antar jag.

Njaee, den jobbar ju aldrig vid normal körning.. Bara vid extrema rörelser  i fjädringen.
Men uppstår sådant blir stoppet mycket hårdare, eller, så rent av bottnar stötdämparen och ev böjs dess kolvstång. Eller stötdämparbussningennbrister.
Men då ska det slå riktigt hårt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 december 2022 · 14 056 Inlägg

Kula7 skrev:
Mina genomslag har är paj och har plockat bort dom men går det fortfarande att köra som normalt utan dom eller kan det förstöra mer på bilen
[sitter bara fjädring på]

Du har alltså inte ens stötdämpare på bilen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lucif3r
8 december 2022 · 2 214 Inlägg

Utan dämpare är nog avsaknad av genomslagsgummi det minsta problemet... wink

Men generellt... Ja, bilen KAN ta skada utan genomslagsgummin... Är dämparna och fjädrarna lite lagom trötta och man kör lite väl fort över ett gupp och/eller har mycket last bak(som jag förmodar det handlar om) så är det inte alls ovanligt att genomslagsgummina slår i.
Kör man som farmor minskar risken för det dramatiskt, men någonting säger mig att du inte kör som en farmor wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang