Förbättra doft som inte ser trashigt ut?

Kimpan90
26 mars 2023 · 78 Inlägg

Hej!

Jag letar efter något sätt att förbättra doften i bilen utan att använda mig av doftgranar och liknande. Jag anser att det ser rätt illa ut.
Jag har kollat på exempelvis Rituals parfym men föredrar helst att inte sätta fast saker i fläkten. Det bästa hade varit att ha något som man kan gömma undan och förbättra doften i bilen.




Har ni några tips?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2023 · 13 644 Inlägg

ta ut en skogsfrisk wunderbaum ur påsen tryck in i friskluftsintaget och det är färdigt...   smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
26 mars 2023 · 26 097 Inlägg

Growe skrev:
ta ut en skogsfrisk wunderbaum ur påsen tryck in i friskluftsintaget och det är färdigt...   smile

..Vilket resulterar i att det stinker helvete i bilen i..ungefär en halvtimme. Sen är den slut.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
mb_pucken
26 mars 2023 · 5 082 Inlägg

Finns många luftförbättrare och deodoranter för bilar som man sprayar. Ett pump på golvmattan ger en trevlig lukt i bilen.
Kolla på tex autodude eller bolnäsbilvård :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2023 · 13 644 Inlägg

Mack skrev:

Growe skrev:
ta ut en skogsfrisk wunderbaum ur påsen tryck in i friskluftsintaget och det är färdigt...   smile

..Vilket resulterar i att det stinker helvete i bilen i..ungefär en halvtimme. Sen är den slut.

skogsfrisk luktar alltid gott..   
det luktar längre än så.. har man tryckt in 10st under kort tid så är det permanent tro mig. smile     jag hänger dom dock på backspegeln..  jag är 70talist och där satt grannen när jag växte upp och där ska den hänga.. men bara en i taget och bara skogsfrisk..   

men man rycker alltid påsen .. påsen är för amatörer..    hade gärna haft den på flaska så man kan fylla på granen  för den är bäst när den suttit där något år.. då har den rätt stuk..  för när dom slutar lukta klämmer man på dom så börjar dom lukta igen.  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kimpan90
26 mars 2023 · 78 Inlägg

Jag hittade faktiskt dessa två alternativen:

1. https://www.wunderstore.se/wunder-baum/ … black.html

2. https://www.wunderstore.se/wunder-baum/clip/


Det lutar mot att köpa 1, det blir hållbart i längden och man behöver inte köpa från speciella butiker. Man kan sätta upp den nästan var som i bilen då.

Jesper328
26 mars 2023 · 2 326 Inlägg

Jag brukar hänga dem i bakkant av mittkonsolen.
Alltså vid fötterna hos de bakre passagerarna.
Alternativt på någon krok i bagaget om jag har en kombi. smile

Finns ju även Turtle Wax’s ”bomber” som man ställer mitt i bilen, drar på full fart på fläkt med återcirkulering, smäller till korken så att burken spyr ur sig allt innehåll, kliver ur bil, stänger dörr.
Låt stå en halvtimma och cirkulera.

Har använt dessa på inbytesbilar där kund har suttit och rökt i bilen, eller om det luktar unket ur värmepaketet.
Hur länge lukten sitter kvar tänker jag inte svara på, men bra blir det.

https://www.mekonomen.se/odor-x-whole-c … e-14090074

trubbelturbo
26 mars 2023 · 1 434 Inlägg

I en bil hade jag en "black classic"doftgran hängande i handbromsspaken. Faktiskt trevlig doft och den syns ej smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
torsen
26 mars 2023 · 7 189 Inlägg

Köp, låna eller hyr en ozongenerator.
Har jag för att få bort "blöt hund"-lukten.
Måste göras lite då och då.

Att ersätta en dålig odör med en annan medför bara att båda blandas och resulterar i ännu sämre odör i bilen.

Oreggad Ruter Knekt
27 mars 2023 · 621 Inlägg

Måste fråga, vad är det för tvångstanke att man måste ha parfym-papper upphängt i bakspegeln? De få gånger jag har sådant brukar jag lägga dem i det dörrfack som används minst.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 mars 2023 · 13 644 Inlägg

Duvetdet skrev:
Måste fråga, vad är det för tvångstanke att man måste ha parfym-papper upphängt i bakspegeln? De få gånger jag har sådant brukar jag lägga dem i det dörrfack som används minst.

vad är annars spegeln till för? smile

jag hänger den där för att det alltid stör någon.. men tar alltid ner den när jag bes...  då ska det inte hänga något där. smile
dock har jag även dashcamen sitter där uppe..  så det kan bli lite jobbigt om man vill använda ljudet när granen slår i mot kameran hela tiden..  nu har jag ljudet avstängt    ingen behöver höra när jag svär på någon innan vi krockar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Oreggad Ruter Knekt
27 mars 2023 · 621 Inlägg

Growe skrev:

Duvetdet skrev:
Måste fråga, vad är det för tvångstanke att man måste ha parfym-papper upphängt i bakspegeln? De få gånger jag har sådant brukar jag lägga dem i det dörrfack som används minst.

vad är annars spegeln till för? smile

jag hänger den där för att det alltid stör någon.. men tar alltid ner den när jag bes...  då ska det inte hänga något där. smile
dock har jag även dashcamen sitter där uppe..  så det kan bli lite jobbigt om man vill använda ljudet när granen slår i mot kameran hela tiden..  nu har jag ljudet avstängt    ingen behöver höra när jag svär på någon innan vi krockar smile

Sant ... demonterade bakspeglarna en gång och oj vilket lyft det blev...

I sminkspegelns gångjärn bredvid a-stolpen kan man ju också fästa grejer, lämpligtvis en bjällra, så stör man maximalt. Hade ett vindspel i taket på en bil en gång. Det störde också. Harmoni för mig dock.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2023 · 17 345 Inlägg

När vi nu är inne på dofter så är min favorit "Everfresh". Beställde 5st från Blueride nu. Och det är ert fel!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
27 mars 2023 · 3 295 Inlägg

Släng den under stolen. Funkar fint.

Lucif3r
27 mars 2023 · 2 173 Inlägg

Growe skrev:
jag är 70talist och där satt grannen när jag växte upp och där ska den hänga.. men bara en i taget och bara skogsfrisk..

Men vad i hela friden satt grannen i backspegeln och gjorde? Var alla säten upptagna eller? big_smile

Skämt och sido, jag kör också med gran i backspegeln, givetvis utan påse smile Jag är också "uppväxt/upplärd" att det ska vara så tongue

zzr94092
27 mars 2023 · 4 369 Inlägg

"/ för när dom slutar lukta klämmer man på dom så börjar dom lukta igen."/  Haha,känner igen mig där! Men kör med poppys numera!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2023 · 17 345 Inlägg

zzr94092 skrev:
"/ för när dom slutar lukta klämmer man på dom så börjar dom lukta igen."/  Haha,känner igen mig där! Men kör med poppys numera!

Hm. Det kan man ju prova!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OzonStockholm
29 mars 2023 · 4 Inlägg

Text.

Jobbar på OzonStockholm och hjäpler gärna till vid allmänna frågor om ozonsanering av bilar.
Lucif3r
29 mars 2023 · 2 173 Inlägg

... Är det inte förbjudet att självannosera här..?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2023 · 17 345 Inlägg

Lucif3r skrev:
... Är det inte förbjudet att självannosera här..?

Korrekt. Dessutom är väl ozongeneratorer något förlegade? Kan ju köpas på Kjell för 500:- spänn...
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- … 5-m-p40441

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang