Behöver hjälp med att sätta fast växelförare!LÖST!

emmeman
25 september 2023 · 12 Inlägg

tjena jag skickade hardyskivan åt helvette för några dagar sen när ja sladdade å hade kul me 740in:) och trodde även att jag skickade växellådan åt skogen med tanke på att jag bara fick i 1an och backen, samt att de var på konstiga ställen. men det visade sig vara växelföraren som såg ut som ett S genom med att kardan har vispat sönder den när hardyskivan for😀. men nu till det som jag behöver hjälp med. ska ju ta av den gamla å sätta på den nya( kan bifoga en bild på vad jag behöver byta) att byta den tror jag inte är nå svårigheter (bara lite kapa å svetsa men har hört från olika håll att det är viktigt att man monterar den i samma läge som den va. har detta någon betydelse? min plan var att sätta fast den på spakstället å sen bara svetsa på den men hjälp mig? npn som har gjort d förut och kanske kan ge mig lite tips å råd?😀

Senast redigerat av emmeman (29 september 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 september 2023 · 13 752 Inlägg

byt grejerna istället för att svetsa.       den är ju lös och går att plocka loss    sitter en sprint i framkanten mot lådan som man får knacka ut då får man bort hela axeln från lådan.  montera en ny sätt tillbaka sprinten och det är klart.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
emmeman
25 september 2023 · 12 Inlägg

Growe skrev:
byt grejerna istället för att svetsa.       den är ju lös och går att plocka loss    sitter en sprint i framkanten mot lådan som man får knacka ut då får man bort hela axeln från lådan.  montera en ny sätt tillbaka sprinten och det är klart.

jag har köpt en ny växelförare. men problemet är att där sprinten ska sitta är det svetsat. absolut att jag kan försöka putsa bort det men frågan löd, är det viktigt att den hamnar i ett rätt läge eller spelar det ingen större roll?

Steff240
26 september 2023 · 1 025 Inlägg

Växellägena lär ju bli åt helvete om du inte sätter ihop grejerna hyfsat rätt, och ev blir det problem med backspärren också...

emmeman
29 september 2023 · 12 Inlägg

jag löste de! det var inge speciellt me växellägena! backspärren är borta eftersom att jag monterade en kolv som växelknopp😂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang