Hur få reg bevis utan svensk adress? (Hjälp)

RichEM91
1 oktober 2023 · 3 Inlägg

Tjena!

Saken är den att jag har en Dodge Dart -64 som står hos en polare i Sverige. Jag fick den bilen av min mamma för många år sedan, men problemet är att den är skriven på min morbror som bor i Norge sen många år tillbaka. För 4 år sedan flyttade även jag till Norge, men bilen fick stanna kvar i Sverige.

Nu till problemet: Jag har vart i kontakt med transportstyrelsen massa gånger, men de säger att min morbror måste skaffa en c/o adress i Sverige så att de kan skicka papperna dit. Han verkar inte vilja skriva sig i Sverige av någon anledning. Jag frågade därför om de kan antingen skicka pappernq till en butik på postförskott eller till hans förra adress i Sverige för där bor hans föräldrar fortfarande. Då sa dom att nej det går inte..

Det verkar alltså helt omöjligt för mig att få bilen över på mitt namn = får aldrig hem bilen till Norge heller.

Någon här som varit med om nått liknande eller har några tips?

Ps: Jag har ägarpapperna från 1994 som är de näst nyaste, men i 2006(?) så skickades det nya papper och de mottogs aldrig så de är borta

Utmarks-Loke
1 oktober 2023 · 5 850 Inlägg

Jag antar att morbror inte har svenskt bank-ID, och inte heller kan skaffa? För i såna fall kunde ni ju logga in på transportstyrelsen och beställa nya papper själv, och se vad som händer.

RichEM91
1 oktober 2023 · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag antar att morbror inte har svenskt bank-ID, och inte heller kan skaffa? För i såna fall kunde ni ju logga in på transportstyrelsen och beställa nya papper själv, och se vad som händer.

Nej, tyvärr. Han har ingen svensk bank. Bott i Norge i närmare 30 år. Men frågan är om det hade hjälpt, för de skickar endast papperna till adressen där man är folkbokförd och det måste vara en svensk adress

Pininfarina406
1 oktober 2023 · 540 Inlägg

RichEM91 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag antar att morbror inte har svenskt bank-ID, och inte heller kan skaffa? För i såna fall kunde ni ju logga in på transportstyrelsen och beställa nya papper själv, och se vad som händer.

Nej, tyvärr. Han har ingen svensk bank. Bott i Norge i närmare 30 år. Men frågan är om det hade hjälpt, för de skickar endast papperna till adressen där man är folkbokförd och det måste vara en svensk adress

Men om det är du som ska ha bilen så är det väl bara att byta ägare i Transportstyrelsens app, då skickas ju nya papper till dig per automatik.
Om det inte får så kan man skriva till deras kundtjänst och få hjälp med ett ägarbyte.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
RichEM91
1 oktober 2023 · 3 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

RichEM91 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag antar att morbror inte har svenskt bank-ID, och inte heller kan skaffa? För i såna fall kunde ni ju logga in på transportstyrelsen och beställa nya papper själv, och se vad som händer.

Nej, tyvärr. Han har ingen svensk bank. Bott i Norge i närmare 30 år. Men frågan är om det hade hjälpt, för de skickar endast papperna till adressen där man är folkbokförd och det måste vara en svensk adress

Men om det är du som ska ha bilen så är det väl bara att byta ägare i Transportstyrelsens app, då skickas ju nya papper till dig per automatik.
Om det inte får så kan man skriva till deras kundtjänst och få hjälp med ett ägarbyte.

Jo, men han måste väl ha bank id för att göra ägerbytet via appen?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 oktober 2023 · 13 749 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

RichEM91 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag antar att morbror inte har svenskt bank-ID, och inte heller kan skaffa? För i såna fall kunde ni ju logga in på transportstyrelsen och beställa nya papper själv, och se vad som händer.

Nej, tyvärr. Han har ingen svensk bank. Bott i Norge i närmare 30 år. Men frågan är om det hade hjälpt, för de skickar endast papperna till adressen där man är folkbokförd och det måste vara en svensk adress

Men om det är du som ska ha bilen så är det väl bara att byta ägare i Transportstyrelsens app, då skickas ju nya papper till dig per automatik.
Om det inte får så kan man skriva till deras kundtjänst och få hjälp med ett ägarbyte.

du kan inte göra ett ägarbyte utan att ha ägarbytet i handen.. iallfall inte sist jag gjorde det.. nu var det ett år sen eller nått men iallfall


sverige är landet som kan totalt ställa till ett helvete om man inte har en adress..  vet inte varför det ska bli så svårjobbat..   

hört många som är bostadslösa som hamnar helt utanför samhället pga det.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Putteliten
1 oktober 2023 · 9 081 Inlägg

Skaffa en postbox här i sverige då? Man skaffar en och anger den som särskild adress, och sen kommer papprena till den bara.

Brådhis * Voff voff *
2 oktober 2023 · 10 287 Inlägg

RichEM91 skrev:
Ps: Jag har ägarpapperna från 1994 som är de näst nyaste, men i 2006(?) så skickades det nya papper och de mottogs aldrig så de är borta

Fyll i dom du har och skicka in. Om inte annat hamnar ju då bilen i ett "limbo" som dom blir tvungna att lösa.

Det fungerar ju som så att om du tex skickar in ett ägarbyte utan att nuvarande ägare skriver på det, så kommer Transportstyrelsen höra av sig till nuvarande ägare och fråga om ägarförhållandena. Om dom ej får svar så går till slut ägarbytet igenom. Just för att det inte ska bli ett "låst läge" där en säljare blåser köparen tex.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang