V70-04 Läckage och slirande hjul efter mek med drivaxel

jollepolle
22 oktober 2023 · 5 Inlägg

Hej!

Har nyligen plockat bort drivaxeln på en Volvo V70 från 2004 på passagerarsidan.

Nu när jag monterat ihop allt igen så rullar det vänstra hjulet snabbare än det högra. Slirvarnings-lampan blinkar och det rinner olja från där den långa drivaxeln går in i växellådan.

Snälla hjälp mig, har bytt delar och skruvat i en vecka och den ska besiktigas om några dagar.

Senast redigerat av jollepolle (22 oktober 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 oktober 2023 · 17 523 Inlägg

Det ena hjulet rullar nog inte snabbare. Det hade du känt i ratten. Men bilen tror det. Splines har nog tackat för sig. Men mest troligt är väl att du skadat ABS-givare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jollepolle
22 oktober 2023 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det ena hjulet rullar nog inte snabbare. Det hade du känt i ratten. Men bilen tror det. Splines har nog tackat för sig.

Alltså bilen är upphissad på pallbockar.
Så framhjulen är i luften.

Det högra ser ut som att det hackar och nästan stannar upp och det vänstra rullar fort.

Vad måste bytas om splines tackat för sig?

Drivaxeln eller låda?

Vill tillägga att allt gick som det ska innan drivaxeln plockades bort.

Senast redigerat av jollepolle (22 oktober 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 oktober 2023 · 17 523 Inlägg

jollepolle skrev:

Hybrid_ skrev:
Det ena hjulet rullar nog inte snabbare. Det hade du känt i ratten. Men bilen tror det. Splines har nog tackat för sig.

Alltså bilen är upphissad på pallbockar.
Så framhjulen är i luften.

Det högra ser ut som att det hackar och nästan stannar upp och det vänstra rullar fort.

Vad måste bytas om splines tackat för sig?

Drivaxeln eller låda?

Vill tillägga att allt gick som det ska innan drivaxeln plockades bort.

Hissa ner den och kör en sväng.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jollepolle
22 oktober 2023 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:

jollepolle skrev:

Hybrid_ skrev:
Det ena hjulet rullar nog inte snabbare. Det hade du känt i ratten. Men bilen tror det. Splines har nog tackat för sig.

Alltså bilen är upphissad på pallbockar.
Så framhjulen är i luften.

Det högra ser ut som att det hackar och nästan stannar upp och det vänstra rullar fort.

Vad måste bytas om splines tackat för sig?

Drivaxeln eller låda?

Vill tillägga att allt gick som det ska innan drivaxeln plockades bort.

Hissa ner den och kör en sväng.

Alright men lite läckage kan bli när man tagit bort drivaxeln utan att det är något problem eller?

Mossan1
22 oktober 2023 · 2 848 Inlägg

App app app!

HUR, gjorde du för att hålla ihop inre drivknuten så den inte drogs isär för långt?
Dras den isär för långt ramlar kulorna ur och knuten funkar inte.
Det är inte så att "oljan" är fett från drivknutens damask som ev nu är skrot?

Högra axeln (den långa) Har ett stödlager på motorn så den kan knappast hamna fel inne i lådan. Då går den knappast tillbaka i lagerhållaren.

Och det kommer ut växellådsolja när drivaxel dras ur lådan på dom där Volvo'arna. Om inte bilen lutar väldigt.
Men ska givetvis sluta när axeln är tillbaka.  Efterfyllning krävs.
Och förresten, det räcker ju att bromsen går aldrig så lite tyngre på ena sidan så stannar det hjulet om BÅDA framhjulen är i luften. Då går antispinn in med blinkande lampor mm helt normalt.
Det är alltså inte nödvändigtvis något fel alls.

Senast redigerat av Mossan1 (22 oktober 2023)

jollepolle
22 oktober 2023 · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
App app app!

HUR, gjorde du för att hålla ihop inre drivknuten så den inte drogs isär för långt?
Dras den isär för långt ramlar kulorna ur och knuten funkar inte.
Det är inte så att "oljan" är fett från drivknutens damask som ev nu är skrot?

Högra axeln (den långa) Har ett stödlager på motorn så den kan knappast hamna fel inne i lådan. Då går den knappast tillbaka i lagerhållaren.

Hej!

Hela anledningen till att jag tog bort drivaxeln var att kulorna ramlade ur när jag jag tog ur axeln för att byta länkarm.

Tog bort drivaxeln, kulorna på plats igen, i med nytt fett och montera tillbaka drivaxeln.

Det kletiga verkar bara vara där man stoppar in drivaxeln i lådan, det är inte svart damaskfett. Utan genomskinlig oljig klet som runnit från där låda och drivaxeln möts, runnit ned på lådan och sedan på backen.

Kanske är det fett som rann ur tidigare när det drogs ut, jag torkar av den och ser om det kommer mer.

Senast redigerat av jollepolle (22 oktober 2023)

Mossan1
22 oktober 2023 · 2 848 Inlägg

Notera att jag gjorde en Edit medan du skrev svaret.

jollepolle
22 oktober 2023 · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
Notera att jag gjorde en Edit medan du skrev svaret.

Såg det nu, tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang