Handbroms släpper inte direkt

FadiStilarn
14 november 2023 · 299 Inlägg

Hej
När jag ska åka och lossar handbromsen så backar jag ut i normala fall. Handbromsen verkar då inte släppa helt då det medför ett riktigt irriterande gnissel.
När jag sen kör framåt är det borta, backar jag igen efter 2 min så är gnisslar borta.
Har testat parkera utan handbroms och då är det inga konstigheter.

Detta händer höst vinter vår. När det inte är varmt dvs. Men det behöver inte vara minusgrader heller .

Någon som vet vad detta kan bero på?

Gör den personlig
FadiStilarn
14 november 2023 · 299 Inlägg

FadiStilarn skrev:
Hej
När jag ska åka och lossar handbromsen så backar jag ut i normala fall. Handbromsen verkar då inte släppa helt då det medför ett riktigt irriterande gnissel.
När jag sen kör framåt är det borta, backar jag igen efter 2 min så är gnisslar borta.
Har testat parkera utan handbroms och då är det inga konstigheter.

Detta händer höst vinter vår. När det inte är varmt dvs. Men det behöver inte vara minusgrader heller .

Någon som vet vad detta kan bero på?

Jag har åkt till 2 verkstäder och de säger att de inte kan se något fel.
Det är en nissan leaf det handlar om ifall att det kan ha någon betydelse

Gör den personlig
Mossan1
14 november 2023 · 2 828 Inlägg

Om handbromsen är en egen trumma innuti bromsskivan ärndet möjligt.
Då fel justerat så ena backen ställer sig lite fel och hela trumbromsen blir som ett envägslager.
Givetvis lika om en bromsback har skadad friktionsyta.

Med inbyggd handbroms i oket kan jag inte se hur det skulle gå till.

En elektroniskt aktiverad som inte släpper automatiskt öppnar för många andra möjligheter.

FadiStilarn
20 november 2023 · 299 Inlägg

Det är en manuell handbroms.
Är van att använda handbroms men har försökt att inte göra det nu på sistone på grund av detta...

Gör den personlig
torsen
20 november 2023 · 7 238 Inlägg

Kärvande parkeringsbromsvajer.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 november 2023 · 13 746 Inlägg

Inte så enkelt att det är rost du hör med den höga luftfuktigheten vi har under dessa årstider gör att det rostar och då låter det lite tills det wliits bort.  Det rostar på bara en liten stund och år totalt ofarligt.    Sen ska man alltid undvika habdbormsen när det är kallt ute.   Som gjort för att skiten ska frysa fast i vajrarna 🤣

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang