BMW e46 rasad svetsdiff

Hectore46
17 november 2023 · 6 Inlägg

Jag är nybliven ägare av en BMW 320i e46. Köpte den med svetsdiff och tänkte de blir kul till vintern. Men när jag körde den idag så klonka de till och den gick inte riktigt som den brukar drog lite till höger och vänster. Och sen när jag saktade ner och svängde märkte jag att bakhjulen inte slirar lite som dom brukar när man svänger i låg hastighet pågrund att svetsdiffen. Så insåg att svetsdiffen har (rasat). Den går relativt bra inge större missljud förutom lite klonkade ibland.

Min fråga är egentligen hur man löser detta på bästa sätt

Är det Byta diff som gäller ?

Kan man svetsa om den lätt?

Eller går det att fixa utan att byta eller svetsa om? 

Tack på förhand för svar

Senast redigerat av Hectore46 (17 november 2023)

Utmarks-Loke
17 november 2023 · 5 841 Inlägg

Du får svetsa om den i såna fall, den kan aldrig bli normalt fungerande igen. Risken är att metallbitar brutits lös nu och ligger lösa i i diffen och om de åker med upp och hamnar mellan kuggarna blir det tvärstopp. Det allra bästa och enklaste är förstås att skaffa en annan diffklump, en utan svets

Hectore46
17 november 2023 · 6 Inlägg

Okej tack blir antagligen att försöka få tag på begagnad diff. Vet du om det skiljer säg mellan 318 320 ? Och årsmodell

Utmarks-Loke
17 november 2023 · 5 841 Inlägg

Skulle tro att E46 hade två olika storlekar på diffar, de mera motorstarka hade en större. 320i och 318i borde haft samma storlek, den lilla. Vet inte var gränsen går, M3 hade förstås den stora men 330i/330d? Vet ej. Sedan fanns det förstås en massa olika utväxlingar också, men det spelar kanske mindre roll

Hectore46
17 november 2023 · 6 Inlägg

Vet du om det skiljer sig nåt från en tidig 320i e46 mot en senare ?

Utmarks-Loke
17 november 2023 · 5 841 Inlägg

Ingen aning. Gå in på www.realoem.com och slå upp olika bilar och se om det är samma artikelnummer

Hectore46
17 november 2023 · 6 Inlägg

Tack ska göra det. Går det att byta diffen själv om man inte har billyft?

Utmarks-Loke
18 november 2023 · 5 841 Inlägg

Det går bra att byta diff med domkraft och pallbockar

Hectore46
18 november 2023 · 6 Inlägg

Okej tack inte raketforskning att byta diff direkt va ?

torsen
19 november 2023 · 7 238 Inlägg

Ursäkta om jag visar min okunskap om BMW(har bara ägt 4).
Om det är som på en del andra bilar, att bakaxelväxeln har ett lock på baksidan, kan du kanske demontera locket och med en MIG- eller pinnsvets svetsa ihop differentialen så du får "AGA-diff " igen.

Hectore46
21 november 2023 · 6 Inlägg

Tack för svar ska undersöka detta har stört mig lite på svetsdiffen ändå så kanske lika bra att bara byta till vanligt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang