Tips och råd inför svetsning av bensintank

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
30 juli 2007 · 444 Inlägg

På min bil sitter det en avtappningsplugg under tanken som det på den senaste tiden har börjat droppa bensin från. Provade kleta dit kemisk metall, det sölade endast ner dropparna.

Nu så ska jag svetsa runt pluggen och på så sätt få det tätt. Frågan är bara vilka åtgärder som  behövs innan man kan sätta rondellen (för att få bort den kemiska metallen tongue) och svetsen i den.

Har givetvis tömt och vattenfyllt tanken.

Chefen berättade att han skulle svetsa en Audi 80-tank när han var gröngöling. Tanken blev som en boll smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
zlaban08 Glidarn
30 juli 2007 · 408 Inlägg

köp en ny!!

(obrut)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
jolla_
30 juli 2007 · 58 Inlägg

till att börja med så kan du inte ha vattenfylld för då blir de aldrig varmt nog

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
1 augusti 2007 · 444 Inlägg

zlaban08; inte svära sådär. går det att laga ska det lagas, i alla fall om det blir billigare och lättare än att köpa nytt.

jolla_: hur menar du då? tänkte inte direkt gas-svetsa ihop det så vattnets kylande effekt bör inte ha nån störande inverkan på svetsen, eller har jag fel?

Har i alla fulla fall fixat tanken idag efter jobbet:

Chefens tips/råd för att se om det är säkert att slipa/svetsa var att spola ur tanken noga och sedan ta en tändare framför det största öppningen i tanken (röret mot påfyllningshålet). Det var det som fick hans audi 80-tank att bli som en boll.
Som tur var hade jag spolat ur tankjäveln extremt noga så den smällde inte när jag hade öppen låga framför röret (satt 2m bort med ett långt rör med brinnande papper i andra änden).

Sen gick det hur bra som helst att svetsa i skiten, hörde till och med hur vattnet kokade ibland. Måste dock erkänna att jag hela tiden var beredd att flyga i luften.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
haxer Proljece?
1 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

jolla_ skrev:
till att börja med så kan du inte ha vattenfylld för då blir de aldrig varmt nog

Helt rätt smile Bättre att köpa en ny/beg kostar inte mycket på skroten och du slipper fortsatta problem tongue

Senast redigerat av haxer (1 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
kretslopp Mekaniker: stortruck, terminaltraktor, mobilkran
1 augusti 2007 · 26 Inlägg

Säkraste sättet måste väl vara att sätta en slang på avgasröret av en bil och låta den stå på tomgång och leda avgaserna in i den tank som ska svetsas.

Då är det garanterat syrefritt = no kaboomski.

Nöff!
hedley Saaboholic
1 augusti 2007 · 3 129 Inlägg

haha..mitt råd.

ha FÖR FAN INGEN SOPPA I TANKEN! om du nu tvunget ska svetsa och krångla..annars är det ju som sagt smidigt att köpa en bättre beg..kostar inte många kronor.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
haxer Proljece?
1 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

kretslopp skrev:
Säkraste sättet måste väl vara att sätta en slang på avgasröret av en bil och låta den stå på tomgång och leda avgaserna in i den tank som ska svetsas.

Då är det garanterat syrefritt = no kaboomski.

Jäkligt bra att ha näsan nära hålet smile Kan bli lite problem där köp dej en beg. istället.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
kretslopp Mekaniker: stortruck, terminaltraktor, mobilkran
1 augusti 2007 · 26 Inlägg

Det är säkrare att svetsa i en full tank än en tom. En tom finns det gaser i som antänds och exploderar.
En full som antänds brinner bara........ganska kraftigt iofs, men exploderar det gör den inte.
Fast undrar vad som händer när det har brunnit ganska länge om det kan ta sig in syre i tanken och därmed orsaka en explosion?

Eller har det gått så långt kanske tanken smälter sönder och soppan rinner ut och brinner upp.

Nöff!
kretslopp Mekaniker: stortruck, terminaltraktor, mobilkran
1 augusti 2007 · 26 Inlägg

haxer skrev:

kretslopp skrev:
Säkraste sättet måste väl vara att sätta en slang på avgasröret av en bil och låta den stå på tomgång och leda avgaserna in i den tank som ska svetsas.

Då är det garanterat syrefritt = no kaboomski.

Jäkligt bra att ha näsan nära hålet smile Kan bli lite problem där köp dej en beg. istället.

Tycker du att det låter osäkert med lite avgaser? Det går ju att ha bra ventilation i form av utsug eller göra det utomhus rent utav.

Nöff!
Elegi
3 september 2009 · 13 Inlägg

Måste bara säga att det inte är nå större fel på er fantasi.
Haha håll inte på med sånt ni inte begriper er på!

Det går utmärkt att "svetsa" i en tank.

Eller nja skulle väl inte använda ordet svetsa kanske, utan mer hårdlödning.

Gör så här:

Fyll tanken med vatten!!!
Rengör runt hålet!
Använd en gasolbrännare!
Köp en mässingsstav
Ta sedan och köp en burk mässing fluss (ett vitt pulver)

Värm utan doppa mässingsstaven i flussen och smält på hålet, och bygg tills det är tätt.

Det material som tankar är byggd av är en hårdare metall än vanlig plåt.
Så att svetsa håller bara ett tag sen spricker sömen.
Men mässing är ett mjukare och mer följsamt material så det håller.

blacken
4 september 2009 ·

Värm utan doppa

????..neutral

Haziza87
4 september 2009 · 239 Inlägg

Låter väl inte speciellt roligt att svetsa i en sådan tank, kommer ihåg när jag vart mindre så praktisera en kompis till mig på en skrott. Han fick tag på en svets och börja svetsa på en tank trodde var helt tom. Han kom inte levande där ifrån tyvärr.

Jag skulle försöka få tag på en ny, jag skulle inte våga något annat.

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
schnauz
4 september 2009 · 1 758 Inlägg

Har du tillgång till tryckluft?
Isf kan du mata tryckluft genom tanken medan du svetsar.
Givetvis sköljer du ur tanken NOGGRANNT flera gånger innan. Tryckluften blåser ur de ångor som eventuellt bildas.

svempus
4 september 2009 · 409 Inlägg

bensin brinner ju bara om det är 0,6-8,0 vol% i luften mer än det så händer inget.. bara en annan sak för t ex acetylen om det är mellan 1,5-82vol% i luften så brinner det på rätt bra.. så bensin är rätt ofarlig i högre volym i luften.. det var nån som skrev att det säkrare att svetsa i en full tank än en tom och det stämmer....

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Bildare61
21 januari 2023 · 63 Inlägg

Vad gjöra när det finns en tank på skroten i hela landet och den kostar 3000 spänn plus frakt 1100kr

Bildare61
21 januari 2023 · 63 Inlägg

Bildare61 skrev:
Vad gjöra när det finns en tank på skroten i hela landet och den kostar 3000 spänn plus frakt 1100kr

Det är inte billigt

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 januari 2023 · 14 058 Inlägg

Bildare61 skrev:
Vad gjöra när det finns en tank på skroten i hela landet och den kostar 3000 spänn plus frakt 1100kr

Om du verkligen måste ha en tank så har du 4 alternativ.

1. Köp den på skroten
2. Köp en ny
3. Laga den gamla
4. Låt bli och köp nån

Det är vad jag kan tänka mig som alternativ.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
simlar
21 januari 2023 · 5 526 Inlägg

Vettemannen skrev:

Bildare61 skrev:
Vad gjöra när det finns en tank på skroten i hela landet och den kostar 3000 spänn plus frakt 1100kr

Om du verkligen måste ha en tank så har du 4 alternativ.

1. Köp den på skroten
2. Köp en ny
3. Laga den gamla
4. Låt bli och köp nån

Det är vad jag kan tänka mig som alternativ.

/Benny

Alternativ 5: Skrota bilen wink

Eller alternativ 6: bygg dit en billigare tank från en annan bil.
Men eftersom bilen är krocktestad med den tanken som sitter där så kan det bli problem vid besiktningen ur krocksäkerhetsynpunkt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
spillolja
21 januari 2023 · 4 026 Inlägg

Det är ca 25 år sedan, kom över halvtaskig mazda 323-79  med föreläggande, tanken läckte på den, den togs bort och tömdes ur, vädrades ur med en dammsugare på ca 15 minuter genom att suga ångorna genom densamma !! och därefter svetsa den, dock gav ena länkarmsinfästningen fram  efter något halvår = Skrotupplaget

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang