Bil Utanför StandardSpecifikationen (VW T3)

Ett sedan länge urspårat projekt. Från början skulle jag bara ha en VW-buss för att få plats med många modellflygplan i och som jag tänkte snygga till lite grann innan jag började använda den. Sen fick jag se ett riktigt snyggt kjolpaket (enligt mig) och dessvärre så "råkade" jag halka till med fingret och klicka på beställ. Sen råkade jag även halka in på någon amerikansk hemsida där det stog att det fanns folk som satte Subrumotorer i dessa gamla bussar och även att det fanns färdiga kit för just detta... Kolla tråden för att läsa mer om galenskaperna, projektet som från början skulle vara ett snyggt och praktiskt färdmedel för mig och mitt modellflygsintresse har snarare tagit över större delen av min fritid så att istället modellflyget har lite grann hamnat i andra hand.
  • 163 Följare
  • 253 700 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 december 2019
Hunted Jackass
3 augusti 2012 · 795 Inlägg

Anledningen till att jag varit snål på kommentarer är att ju mer jag verkar engagera mig i en tråd desto större är chansen att projektet den omhandlar dör av totalt. :-) Så det är för din skull jag håller truten ibland!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
EPG Kärnkraftstomte
5 augusti 2012 · 766 Inlägg

defacto skrev:
Sjukt bygge,
Prem lagd

teamvolvoracing skrev:
En av dom grymaste byggerna, ha följt den sen starten!

Tackar!

Har skaffat en SPAL-fläkt nu som jag har satt dit istället för den som satt orginal.
Varför?
Jo för att motorn på den fläkten tog för stor plats vilket medförde att den låg i vägen för växellinkaget.
Bilder på detta kommer!

Hunted skrev:
Anledningen till att jag varit snål på kommentarer är att ju mer jag verkar engagera mig i en tråd desto större är chansen att projektet den omhandlar dör av totalt. :-) Så det är för din skull jag håller truten ibland!

Muahahaha! lol

Jag brukar inte bry mig så mycket om vad folk säger. Hade jag gjort det så hade jag hatat Saab, älskat Volvo, tjejer som är minst 10 år yngre än mig själv, snus, gå i gamla skitiga neonoranga arbetskläder och med en keps med skärmen rakt upp i vädret. Jag hade haft som projekt att sätta en M50B25 i en E30 med turbo men tröttnat halvvägs och lagt ut på blocket vilket jag hade ångrat efter två månader efter att ha suttit på Garaget.org och skrivit hundra dyslektiska inlägg om varför Saab är bajs så hade jag införskaffat ett nytt liknande projekt som jag troligtvis också hade tröttnat på så småningom. I och för sig så hade jag nog inte sysslat med teknik och motorer över huvud taget utan suttit klistrad framför TV:n så fort det visades någon form av sport. Istället för att hålla på med bilar, modellflyg och datorer så hade jag förmodligen varit ute på krogen och supit upp alla pengar varje helg året om.

Men som tur är så är man ju inte som alla andra. wink

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
teamvolvoracing Trucker
5 augusti 2012 · 1 220 Inlägg

MagnumR skrev:

defacto skrev:
Sjukt bygge,
Prem lagd

teamvolvoracing skrev:
En av dom grymaste byggerna, ha följt den sen starten!

Tackar!

Har skaffat en SPAL-fläkt nu som jag har satt dit istället för den som satt orginal.
Varför?
Jo för att motorn på den fläkten tog för stor plats vilket medförde att den låg i vägen för växellinkaget.
Bilder på detta kommer!

Hunted skrev:
Anledningen till att jag varit snål på kommentarer är att ju mer jag verkar engagera mig i en tråd desto större är chansen att projektet den omhandlar dör av totalt. :-) Så det är för din skull jag håller truten ibland!

Muahahaha! lol

Jag brukar inte bry mig så mycket om vad folk säger. Hade jag gjort det så hade jag hatat Saab, älskat Volvo, tjejer som är minst 10 år yngre än mig själv, snus, gå i gamla skitiga neonoranga arbetskläder och med en keps med skärmen rakt upp i vädret. Jag hade haft som projekt att sätta en M50B25 i en E30 med turbo men tröttnat halvvägs och lagt ut på blocket vilket jag hade ångrat efter två månader efter att ha suttit på Garaget.org och skrivit hundra dyslektiska inlägg om varför Saab är bajs så hade jag införskaffat ett nytt liknande projekt som jag troligtvis också hade tröttnat på så småningom. I och för sig så hade jag nog inte sysslat med teknik och motorer över huvud taget utan suttit klistrad framför TV:n så fort det visades någon form av sport. Istället för att hålla på med bilar, modellflyg och datorer så hade jag förmodligen varit ute på krogen och supit upp alla pengar varje helg året om.

Men som tur är så är man ju inte som alla andra. wink

haha jävla tur du inte är som alla andra då..

Vissa är bara bättre än andra!
Hunted Jackass
6 augusti 2012 · 795 Inlägg

Känns skönt att jag inte är ensam. Sitter hellre hemma och mekar med mina datorer och mina vansinnga projekt än att gå på krogen och hälla i mig hinkvis med joddlar-juice för att sedan vakna dagen efteråt lika oknullad och deppad som en dyster gothare i brunst.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Mack Forum- och sitemoderator
6 augusti 2012 · 26 149 Inlägg

Hunted skrev:
Känns skönt att jag inte är ensam. Sitter hellre hemma och mekar med mina datorer och mina vansinnga projekt än att gå på krogen och hälla i mig hinkvis med joddlar-juice för att sedan vakna dagen efteråt lika oknullad och deppad som en dyster gothare i brunst.

Haha..själv är jag 27 år och har bara varit på krogen en gång i mitt liv.
Finns roligare saker faktiskt!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
EPG Kärnkraftstomte
8 augusti 2012 · 766 Inlägg

Sådär nu är fläkten också på plats men jag har ett litet problem som jag gärna vill ha hjälp med.
Ska bara visa bilderna först:

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-2ab64c03b72ba5e9f4fb2cddec602450.jpg
Nya fläkten monterad på plåten som innesluter vacuumet så att allt fläktsug går igenom radiatorn. Gamla fläkten i bakgrunden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-5f78576ae52cf44a0413502e6aa63c02.jpg
Och där sitter den monterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-ee0ddb282b9a918c62d3159fb6a157aa.jpg
Som man kan se så är de gula växellinkagen långt ifrån fläkten numera.

Nu till min fråga:
Som man kan se på bilderna så har den nya fläkten bara två tampar in till sig (+ & -)medans den gamla hade tre (som den uppmärksamme kan se genom att titta på anslutningskabeln som ligger brevé). Den gamla fläkten har alltså två pluspoler och en minus eftersom att det finns två varvtalslägen på denna. Helst av allt skulle jag ju vilja reglera varvtalet på fläkten analogt genom temperaturen på kylvattnet men jag nöjer mig med att ha det som det var med den gamla fläkten och ha två varvtalslägen.
För att kunna ha två olika hastigheter på den nya fläkten så krävs det ju egentligen bara att jag kör fläkten i serie med en lagom stor resistans för lågfarten och direkt utan motståndet i högfartsläget.

Frågan är Var man får tag i ett sådant motstånd som tål den effekten det kommer att utsättas för utan att det blir härdsmälta i det?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Mervolic Yawn...
8 augusti 2012 · 3 151 Inlägg

Hur många Ampere eller Watt drar fläkten?

Finns ju ställen som detta som säljer en del högtåliga resistorer.

Senast redigerat av Mervolic (8 augusti 2012)

EPG Kärnkraftstomte
8 augusti 2012 · 766 Inlägg

Jag tänkte ta med mitt strömaggregat och mäta upp det i morgon om jag hinner.
Fläkten är i alla fall en SPAL Axial-fläkt 280/63 Sugande.

9,2A och 1630 m^3 per timme enligt stället jag köpte den ifrån.

Senast redigerat av MagnumR (8 augusti 2012)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
MR_Smart
8 augusti 2012 · 1 290 Inlägg

MagnumR skrev:
Nu till min fråga:
Som man kan se på bilderna så har den nya fläkten bara två tampar in till sig (+ & -)medans den gamla hade tre (som den uppmärksamme kan se genom att titta på anslutningskabeln som ligger brevé). Den gamla fläkten har alltså två pluspoler och en minus eftersom att det finns två varvtalslägen på denna. Helst av allt skulle jag ju vilja reglera varvtalet på fläkten analogt genom temperaturen på kylvattnet men jag nöjer mig med att ha det som det var med den gamla fläkten och ha två varvtalslägen.
För att kunna ha två olika hastigheter på den nya fläkten så krävs det ju egentligen bara att jag kör fläkten i serie med en lagom stor resistans för lågfarten och direkt utan motståndet i högfartsläget.

Frågan är Var man får tag i ett sådant motstånd som tål den effekten det kommer att utsättas för utan att det blir härdsmälta i det?

På typiskt svenskt sätt börjar jag att fråga varför? smile

Om du har en bra elektronisk termostat så kommer du få en jämn värme/kylning ändå även om fläkten bara har ett läge. Den kommer inte heller dra mindre med ström iom att du bränner bort överskottet över motståndet. Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Mervolic Yawn...
8 augusti 2012 · 3 151 Inlägg

Exsicco skrev:

MagnumR skrev:
Nu till min fråga:
Som man kan se på bilderna så har den nya fläkten bara två tampar in till sig (+ & -)medans den gamla hade tre (som den uppmärksamme kan se genom att titta på anslutningskabeln som ligger brevé). Den gamla fläkten har alltså två pluspoler och en minus eftersom att det finns två varvtalslägen på denna. Helst av allt skulle jag ju vilja reglera varvtalet på fläkten analogt genom temperaturen på kylvattnet men jag nöjer mig med att ha det som det var med den gamla fläkten och ha två varvtalslägen.
För att kunna ha två olika hastigheter på den nya fläkten så krävs det ju egentligen bara att jag kör fläkten i serie med en lagom stor resistans för lågfarten och direkt utan motståndet i högfartsläget.

Frågan är Var man får tag i ett sådant motstånd som tål den effekten det kommer att utsättas för utan att det blir härdsmälta i det?

På typiskt svenskt sätt börjar jag att fråga varför? smile

Om du har en bra elektronisk termostat så kommer du få en jämn värme/kylning ändå även om fläkten bara har ett läge. Den kommer inte heller dra mindre med ström iom att du bränner bort överskottet över motståndet. Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Du har inte fel, men jag antog att han ville minska ljudnivån bara. wink

MR_Smart
8 augusti 2012 · 1 290 Inlägg

Mervolic skrev:

Exsicco skrev:

MagnumR skrev:
Nu till min fråga:
Som man kan se på bilderna så har den nya fläkten bara två tampar in till sig (+ & -)medans den gamla hade tre (som den uppmärksamme kan se genom att titta på anslutningskabeln som ligger brevé). Den gamla fläkten har alltså två pluspoler och en minus eftersom att det finns två varvtalslägen på denna. Helst av allt skulle jag ju vilja reglera varvtalet på fläkten analogt genom temperaturen på kylvattnet men jag nöjer mig med att ha det som det var med den gamla fläkten och ha två varvtalslägen.
För att kunna ha två olika hastigheter på den nya fläkten så krävs det ju egentligen bara att jag kör fläkten i serie med en lagom stor resistans för lågfarten och direkt utan motståndet i högfartsläget.

Frågan är Var man får tag i ett sådant motstånd som tål den effekten det kommer att utsättas för utan att det blir härdsmälta i det?

På typiskt svenskt sätt börjar jag att fråga varför? smile

Om du har en bra elektronisk termostat så kommer du få en jämn värme/kylning ändå även om fläkten bara har ett läge. Den kommer inte heller dra mindre med ström iom att du bränner bort överskottet över motståndet. Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Du har inte fel, men jag antog att han ville minska ljudnivån bara. wink

Om han kommer höra fläkten så har han för bra ljuddämpare till Subrumotorn... wink

EPG Kärnkraftstomte
9 augusti 2012 · 766 Inlägg

Mest för ljudnivån men framförallt för att det är så det är konstruerat från början och nån fördel måste det ju finnas med det eftersom att man har gjort så. Det händer kanske att man vill stå still med motorn igång ibland och då skiter i alla fall jag i hur motorn låter bara det är så tyst som möjligt. Sen vill man kanske att det ska mullra/bubbla så skönt som möjligt där bak när man accelererar men då får man ju kylning av fartvinden i alla fall.

Om man skulle mäta strömmen (med exempelvis en strömtång) med fläkten direkt kopplad till en 12 voltsmatning så är jag ganska säker på att man skulle få mindre ampere med en resistans i serie än utan. Men visst varmt blir ju motståndet i vilket fall. Kan man begränsa strömmen så kommer spänningen att minska och då kommer varvtalet på fläkten att sjunka.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
MR_Smart
9 augusti 2012 · 1 290 Inlägg

Går kanske att lösa med en spänningsregulator men det beror ju på hur mycket med ström fläkten drar...

Här är en som matar 8,5V & 1,5A
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=19829

EDIT: Kan man parallellkoppla spänningsregulatorer? Då bör du kunna mata 3A med 2st.

Senast redigerat av Exsicco (9 augusti 2012)

Putteliten
9 augusti 2012 · 9 078 Inlägg

Har inte tittat på fläktar från andra bilar annars? Vet att Volvo 940 har 2 hastigheter på kylfläkten.

MR_Smart
9 augusti 2012 · 1 290 Inlägg

Putteliten skrev:
Har inte tittat på fläktar från andra bilar annars? Vet att Volvo 940 har 2 hastigheter på kylfläkten.

Du menar att man kan hitta en färdig lösning och inte uppfinna hjulet på nytt?? Blir chockad av det du skriver....

EPG Kärnkraftstomte
9 augusti 2012 · 766 Inlägg

Exsicco skrev:

Putteliten skrev:
Har inte tittat på fläktar från andra bilar annars? Vet att Volvo 940 har 2 hastigheter på kylfläkten.

Du menar att man kan hitta en färdig lösning och inte uppfinna hjulet på nytt?? Blir chockad av det du skriver....

Hihi lol

Det är ju faktiskt sant, får nog se till att fixa steglös varvtalsstyrning via kylvattentemperaturen då.
Nej med ärligt talat så tror jag vi har trådlindade keramiska högeffektsmotstånd på jobbet, får kolla om det när jag kommer tillbaka från semestern om några veckor.

Angående 940-fläkten så gäller det ju att den har samma diameter som min nuvarande för att det ska funka, och sen är det lite sent "tesagt" den informationen hade jag behövt bättre för en och en halv vecka sen, lite sent nu när jag redan har en fläkt. Fast det visste ju inte du eftersom att när jag skrev inlägget så hade jag ju redan fläkten hemma. hmm

Senast redigerat av MagnumR (9 augusti 2012)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
28 september 2012 · 766 Inlägg

Då ska vi se om jag har räknat rätt här...

Fläkten drar 9,2A
Bilbatteriet håller uppskattningsvis knappt 14V

Alltså så drar fläkten (14x9,2) ungefär 130W

Jag provade att dra ner varvtalet på fläkten med hjälp av ett högeffekts linjärmotstånd jag lånade hem ifrån jobbet. När jag hade dragit ner varvtalet lagom mycket så provade jag att mäta hur många ohm jag hade ställt in resistansen på och kom fram till att det var ganska exakt 3 ohm (bara en decimal på min Fluke om man mäter hela ohm).

14/3= cirka 4,7A
14x4,7=66W

130-66=64

Alltså kommer det att utvecklas runt 65W i kretsen med fläkten kopplad till 14V med en resistans på 3ohm i serie.

Jag behöver alltså ett effektmotstånd på minst 65W för att det inte ska brinna upp eller tänker jag galet?

Kan något sånt här funka?
http://www.ebay.co.uk/itm/3-Ohm-3R-100W … 2568d3c7b6

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
ROBIN_____
28 september 2012 · 110 Inlägg

jag har funderat på ett liknande bygge på en vw transporter med 1,6tdi motor som original,och vet du ungefär hur mycket effekt och nm växelådan och drivaxlarna klarar av

EPG Kärnkraftstomte
28 september 2012 · 766 Inlägg

Är det också en 1980-talare (T3:a) vi snackar om? Är det orginal växellåda och drivaxlar/knutar du syftar på eller den drivlinan som jag har satsat på?

Drivaxlarna klarar nästan hur mycket som helst men däremot så är det skillnad mellan olika knutar. Jag uppgraderade ju ifrån 100mm till 108mm knutar (Porsche 930 turbo).
Växellådan som sitter orginal är inte mycket att hänga i julgranen (kan hända att den från turbodieseln kan vara något starkare än AAP och AAR (samma som AAP fast med diffspärr) som finns i bilar med Wasserboxer men den kommer inte i närheten av varken Renaultlådan (som jag har), Porsche G50 eller en ombyggd Subarulåda.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Expoze
28 september 2012 · 2 024 Inlägg

Steglös fläktstyrning borde inte vara så krångligt via en pwm-regulator. Finns gott om byggbeskrivningar på pwm på nätet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang