Bil Utanför StandardSpecifikationen (VW T3)

Ett sedan länge urspårat projekt. Från början skulle jag bara ha en VW-buss för att få plats med många modellflygplan i och som jag tänkte snygga till lite grann innan jag började använda den. Sen fick jag se ett riktigt snyggt kjolpaket (enligt mig) och dessvärre så "råkade" jag halka till med fingret och klicka på beställ. Sen råkade jag även halka in på någon amerikansk hemsida där det stog att det fanns folk som satte Subrumotorer i dessa gamla bussar och även att det fanns färdiga kit för just detta... Kolla tråden för att läsa mer om galenskaperna, projektet som från början skulle vara ett snyggt och praktiskt färdmedel för mig och mitt modellflygsintresse har snarare tagit över större delen av min fritid så att istället modellflyget har lite grann hamnat i andra hand.
  • 163 Följare
  • 253 564 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 december 2019
EPG Kärnkraftstomte
14 december 2011 · 766 Inlägg

I år kom julafton tidigt...
Det kom nämligen ett efterlängtat paket idag!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-b56f57c563aa76d362118aaa6484b1c2.jpg
Växellådskonsoll, lamell, urtrampningslager, tryckplatta, lite grejer till växellinkaget (som jag inte ens själv vet hur det ska sitta än), ett något lättat svänghjul samt lite skruv, muttrar, och packningar med mera.

Finns det föresten någon som vet hur denna typ av koppling egentligen fungerar?
I vanliga fall så trycker ju slavcylindern på tryckplattan för att frikoppla. I det här fallet så är det ju en dragande kraft som sker vid frikoppling. Med andra ord så Måste ju tryckplattan kopplas ihop mekaniskt med urtrampningslager och hävarm. Hur gör man nu när man då när man ska docka motorn med växellådan och även om man behöver ha isär dom? I en normal bil med "tryck-koppling" så är ju inget mekaniskt förbundet och då är det ju bara att sätta ihop och ta isär utan problem.

Aja, nu får vi hoppas att man får lite ledighet snart och att jag får hem min växellåda snart så man kan börja kapa lite i bilen och även beställa sig drivaxlar.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Pavva
14 december 2011 · 1 215 Inlägg

http://i41.tinypic.com/35hi73c.png

Sådär sitter det på en m46/m47 iaf ifall du har vajer.

http://i39.tinypic.com/2n6w2u1.png

Sådär ser samma låda ut fast med hydraulkoppling

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
lill_sankan
15 december 2011 · 346 Inlägg

Hade nästan glömt av detta grymma projektet! Jobba på nu :-)

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
tc3e
15 december 2011 · 165 Inlägg

Gillar projektet, de är koolt o se att du fortfarande orkar hålla på efter flera år ! smile lycka till smile

EPG Kärnkraftstomte
15 december 2011 · 766 Inlägg

Pavva skrev:
http://i41.tinypic.com/35hi73c.png

Sådär sitter det på en m46/m47 iaf ifall du har vajer.

http://i39.tinypic.com/2n6w2u1.png

Sådär ser samma låda ut fast med hydraulkoppling

Jo jag har sett hur volvolådorna ser ut men jag är inte helt säker på att du förstår riktigt vad jag menar.
På dina skisser så menar du att slavcylindern (tryckande) är placerad på samma ställe som där vajern (dragande) på exempelvis en gammal 140 sitter. Men i slutändan har du ändå en tryckande kraft mot själva tryckplattan oavsett om kopplingen på din bil är av vajertyp eller hydraulisk.

På min koppling så måste man ju dra i fjädrarna på tryckplattan för att kunna frikoppla, på din (och de flesta bilar där ute) så trycker man in dessa fjädrar vid frikoppling.

Men det löser sig nog när jag får tillbaka min växellåda sen.

En annan grej jag undrar över ifall någon vet är om det finns något företag som tillverkar vajer/hölje i önskad längd till "push-pull"-system till exempelvis växellinkage som i mitt fall? Och dessutom med rätt anslutningar i ändarna?

tc3e skrev:
Gillar projektet, de är koolt o se att du fortfarande orkar hålla på efter flera år ! smile lycka till smile

Fortfarande orkar?
Ge upp vet jag inte vad det betyder...
Här ser du en grabb som har samma tålamod som Victor Müller vet du! wink

Men i ärlighetens namn så hade jag helst velat varit färdig med projektet för länge sen men har man tagit fan i båten så får man roa han ibland smile

Senast redigerat av MagnumR (15 december 2011)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
mickefixare when ever - were ever
15 december 2011 · 513 Inlägg

Lagom galet projekt smile Jag lägger en prenumeration o följer galenskaperna!

EPG Kärnkraftstomte
31 december 2011 · 766 Inlägg

Nu var äntligen växellådan hemma igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-76eea18c4022da12870a6e9d80eaf77b.jpg
Drivaxelflänsar, startmotor och kopplingsmekaniken är monterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-12675b9a2053a34e0ef6257a5987acb5.jpg
Delar av växlingslinkaget samt fästkonsollen till växellådan är monterade och klara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-f6c8e9a7c175da995f46d0c144d89e40.jpg
Lite delar som blev över från växellådan, nån som vill ha en öppen (bokstavligt talat) diff till en Renault?

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-d22567cb2b6445425c729ebb6811a838.jpg
Jag har även fått dit svänghjulet och kopplingen, dock så verkar det som att jag får plocka bort den senare igen iomed att jag måste sätta dit ett stödlager/nållager/mässingsbussning för ingående axel i växellådan.

Nu finns det med andra ord att göra igen, tråkigt bara att det är minusgrader ute, är det på minussidan så ska det komma snö annars är det bättre att det är tio plus så man kan få lite grann gjort utan att frysa fingrarna av sig.

Den nya balken/växellådsfästet som kommer att ersätta en gammal tvärbalk (som jag måste kapa av för att få plats med den nya växellådan) är ivägskickad på blästring/målning så att den är någorlunda rostskyddsbehandlad när jag svetsar dit denna. Ska se om jag kan börja kapa bort lite grann innan den nya balken är på plats.

Senast redigerat av MagnumR (31 december 2011)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Challe_
31 december 2011 · 53 Inlägg

Vilket jätte jobb du gör på den här fina gamla bilen! Jag hoppas att du blir klart snart så att man får se det fina resultatet wink

Skoda Superb "3T" (2010)
Saab 9-3 SE (2000)
Mog1 High on diesel and gasoline
31 december 2011 · 368 Inlägg

Sjukt nice projekt!  Kommer följas!!

Volvo 945 "Gråben" (1992)
Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
EPG Kärnkraftstomte
7 januari 2012 · 766 Inlägg

Dessvärre inga bilder den här gången (förlåt om jag sviker er).

Har pulat lite med växellådan nu och såfort jag får tillbaka den nya tvärbalken (nya växellådsfästet) från blästring och målning så ska jag börja kapa i bussen.

Såhär gjorde jag med backspärren på växellådan:
[video]http://www.garaget.org/video/115323[/video]

Ny gäller det bara att försöka att tillverka en växelspaksknopp med en liten switch inuti (gärna så att det blir som en sån där "ring" under knoppen som man greppar mellan pek och långfinger. Frågan är bara om det går att hitta ett gängsnitt så att man kan tillverka en knopp som har samma gänga som det är i min växelspaksdamask. Det är någon form utav fingänga men verkar vara standard eftersom att min nuvarande knopp fick jag av en kompis och damasken köpte jag någonstans för två år sen (är en MOMO) och de passar faktiskt ihop.

Sen var jag även tvungen att plocka bort tryckplatta och lamell ifrån svänghjulet på motorn för att kunna mäta vad jag ska ha för dimension på stödlagret. Till min förskräckelse så upptäcker jag att amatörerna jag köpte svänghjulet ifrån har lättat det för mycket. Fjädrarna i mitten av lamellen tar imot skruvskallarna som svänghjulet sitter fast med. Nu blir det att leta rätt på ett nytt (olättat) svänghjul... suck!

Aja, nu ska jag beställa drivaxlar i alla fall för nu vet jag vilken längd de behöver vara på dessa.

Senast redigerat av MagnumR (7 januari 2012)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
16 januari 2012 · 766 Inlägg

Man kan undra hur tusan man är funtad egentligen, på fritiden åker man frivilligt till en lokal där temperaturen inte är speciellt långt över nollan för att jobba svinet en helg som normala människor passar på att ta det lugnt och vila ut sig på och kanske umgås lite med vänner och liknande. Själv har jag i flera månader sett fram emot att lägga mig på ett kallt betonggolv och kapa bort en bit av en tvärbalk på undersidan av en gammal VW-buss för att göra plats för att kunna montera i en växellåda i bilen som är något större än den ursprungliga växellådan. Inte blev det speciellt mycket mysigare heller när golvet under bussen blev fullt av gammal blästersand, kylarvatten och bromsvätska dessutom ihop med kablar till sladdlampor, verktyg och slangar, vajrar och kablar till själva bussen.

Det här är vad som har hunnits med i alla fall, ber om ursäkt för att jag inte tog med kameran till garaget så ni får hålla er med mobilbilder istället:

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-bc683871b8adec20b33491c48112cf62.jpg
Här tittar den nya växellådan in i kupén. När jag jobbar så jobbar jag och därför hann jag aldrig ta några bilder på hålet innan jag provmonterade växellådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-a484cb78930936195f516bb9833348f7.jpg
Iomed att den gamla tvärbalken (där det gamla växellådsfästet var monterat) delvis är bortkapad så blev jag ju tvungen att ersätta denna med en annan balk. Dessvärre blev det inte särskilt snyggt. Balken är bucklig och dan och svetsarna ser ut som råttskit. Men det är la bara att slipa ner att ordentligt och trycka på massor av karosserikitt över allt ihop sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-95e4f342e30b057043affb9e76d985aa.jpg
Vänster sida. Här syns min lilla backspärrssolenoid också, ska snygga till fästet för denna senare men vill veta hur jag ska dra jordflätan först innan jag kapar ner den för mycket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-848ac900abc22becd8d77535432d6851.jpg
Och högersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-482bebcd4d567ce69bd55b9310ebc582.jpg
Och hur det ser ut ifrån "motorluckshållet". Saken är den att jag hade faktiskt kunnat montera växellådan utan att behöva kapa ur särskilt mycket i balkar och in mot kupén, det kommer nämligen att vara mer utrymme bakom motorn nu än tidigare. Men hade jag monterat så att motorn hade hamnat i sitt gamla läge så hade drivaxlarna tvingats att arbeta i en väldigt konstig vinkel och det gissar jag att det inte är speciellt bra så därför får det bli såhär.

På söndag har jag bokat upp mig i tvåpelarlyften för att förhoppningsvis svetsa ihop undersidan av bussen igen. Det kommer väl att bli som en liten "låda" inne i kupén för att göra plats åt den något längre växellådan. Dessutom har jag tänkt att prova att montera motorn för att se helheten lite mer.

Senast redigerat av MagnumR (16 januari 2012)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Putteliten
16 januari 2012 · 9 074 Inlägg

Härligt, nu händer det grejer igen! smile Kommer växellådan titta upp mitt i baksätet nu eller?

EPG Kärnkraftstomte
16 januari 2012 · 766 Inlägg

Det blir som sagt en liten "låda" av plåt över det av växellådan som just nu tittar in i kupén. Men jag kommer nog att bygga en rock and rollsoffa istället för det bakersta sätet sen för att enkelt kunna "bygga om" från säte till säng och till lastutrymme genom att ta bort madrassen/dynan. "Bulan" för växellådan kommer ju att hamna under soffan sen.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
JofooN Skrap
17 januari 2012 · 2 098 Inlägg

Ser riktigt bra ut ! big_smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
17 januari 2012 · 585 Inlägg

Grymt bygge måste jag säga!

Amazon, den skiljer dig från mängden
EPG Kärnkraftstomte
17 februari 2012 · 766 Inlägg

Och så var växellådsfästet ombyggt tillslut. Det känns bra att ha tillgång till vattenskärare. Bara att lämna en ritning och en vetelängd och sen kan man hämta de utskurna delarna några dagar senare... wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-ebdfa984583540f1b25b603ea9691230.jpg
Dessvärre var jag lite för snabb så några bilder på plåtarna innan jag fick dom ditsvetsade har jag inte. Men här är de i alla fall fastsvetsade på konsollen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-849536b2a0bb3e1123eb57acd10bb177.jpg
Och såhär kommer den att sitta fast i växellådan sen. Perfekt med rostfri plåt av kärnkraftskvalitet också.

Dessvärre så var tvåpelarlyften uppbokad denna helgen så det blir att vänta en vecka innan man kan få prova om drivpaketet passar i bilen. Jag får passa på att måla samt pilla lite med kopplingen så länge.

Jag har även lämnat in mina drivaxeländar på bearbetning där adaptrarna (så att jag kan ha större drivknutar) ska stiftas fast samt limmas, loctaitas och dras med rätt moment så att risken att skruvarna som håller adapterplattorna på plats brister minimeras.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
gravityone Fixare
23 februari 2012 · 321 Inlägg

Mycket bra jobb. Gillar att se saker göras så seriöst som detta bygge.

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Vw-Andreas
23 februari 2012 · 633 Inlägg

fan va fränt bygge !!

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
EPG Kärnkraftstomte
23 februari 2012 · 766 Inlägg

Tackar! big_smile

Eventuellt kommer det en uppdatering efter helgen sen.
Bara jag inte blir sjuk, känner mig lite halvtaskig just nu.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang