Projekt : nybörjar "bygge" volvo 740 89

lelleal
21 oktober 2007 · 1 150 Inlägg

Smiley skrev:

Gurkaan skrev:

Smiley skrev:

Japp mycket väl medveten om det, men gör man det nogrant, och använder slangklämmor o sätter fast fjädern med så skare inte vara några problem=)

Varför inte köpa riktiga sänkfjädrar? Bara undra ..roll

Det kostar 4000kr ungefär, och kapa fjädrarna ger samma effekt som sänkfjädrar

ja den blir lägre men inte alls samma väghållning som med riktiga fjädrar smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
offarn Blästrare LITAB LACK
21 oktober 2007 · 325 Inlägg

lelleal skrev:

Smiley skrev:

Gurkaan skrev:

Varför inte köpa riktiga sänkfjädrar? Bara undra ..roll

Det kostar 4000kr ungefär, och kapa fjädrarna ger samma effekt som sänkfjädrar

ja den blir lägre men inte alls samma väghållning som med riktiga fjädrar smile

kapar du fjädrarna så blir den visserligen lägre och inte så kissnödig i kurvorna....!! en då får du istället problemet att den blir studsig i framvagnen...!! inte alls roligt när det svänger....!! jag vet.....har åkt med max kapade fjädrar ialla år....!! Har tröttnat till slut....!!

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!
BMW 325 "T5Rwd" (1992)
Seat ibiza (2003)
RobinMoberg
21 oktober 2007 ·

lelleal skrev:

Smiley skrev:

Gurkaan skrev:

Varför inte köpa riktiga sänkfjädrar? Bara undra ..roll

Det kostar 4000kr ungefär, och kapa fjädrarna ger samma effekt som sänkfjädrar

ja den blir lägre men inte alls samma väghållning som med riktiga fjädrar smile

hahah vaddå samma effekt varför trordu företag tillverkar sportfjädrar om man lika gärna kan kapa fjädrarna och de blir lika bra..??????? sm4rt

NJ_
21 oktober 2007 · 2 118 Inlägg

sänkfjädrar kan du få för ca 1600-1800kr hos kgtrimning har jag för mig smile

D.i.l.l.i.g.a.f
Glenn9K Montör
22 oktober 2007 · 664 Inlägg

Smiley skrev:

Cpbox skrev:

turboforssen skrev:

orginal siter det ju 2.25 så varför strypa motorn 
köp extraktor å sätt på 2.5" så kännar du 10-15% mer hk

Oj sant. Tänkte snett. Jag är helt insnöad i 1.8L motorer. Precis som turboforssen sa här så borde du nog bygga i 2.5" hela vägen. Och för att få så mycket som 10-15% hp gain, så måste man ha ett skitbra byggt extraktorgrenrör som stämmer perfekt med avgaspulser, och sedan efter det ett noggrant byggt avgassystem utan jobbiga kanter som skapar turbulens, utan kantiga svängar som bromsar, osv osv. Men ja, det kan gå.

Nu ere ju så att jag inte har råd att låta någon firma bygga ett extraktorgrenrör som stämmer perfekt med avgaspulser, så haru någon annan idé hur jag kan få ett bra extraktorgrenrör?

Då vet jag faktiskt inte, har aldrig försökt själv ännu heller tyvärr. Du kan ju annars köpa ett extraktorgrenrör som är färdigbyggt från då t.ex. KGtrimning, de brukar inte ha jättedyra saker där, men verkar ha stenkoll på volvo 8v motorerna.

Du förresten! Jag har kollat lite idag angående sidepipen, och kommer lägga upp lite bilder här om en stund där jag har lite förslag osv.!

Mvh Jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
22 oktober 2007 · 5 042 Inlägg

Du borde göra nått liknande som " Manne " här på garaget gjort med. ( Sorry manne för att jag låna din bild ) Visste inte hur jag skulle beskriva det bara tongue


http://img516.imageshack.us/img516/1124/6h5nyw0yu2.jpg

C H E V R O L E T <3
Glenn9K Montör
22 oktober 2007 · 664 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Du borde göra nått liknande som " Manne " här på garaget gjort med. ( Sorry manne för att jag låna din bild ) Visste inte hur jag skulle beskriva det bara tongue


http://img516.imageshack.us/img516/1124/6h5nyw0yu2.jpg

Det var sådär jag menade från början, men som sagt så kräver det lite jobbiga ingrepp i karossen. Därför har jag kollat lite på min egen 740 idag, och insett en sak.

Originalkatalysatorn hänger faktiskt ganska lågt, och alltså själva avgassystemet i sig. Därför kanske det inte blir så jättefarligt som jag trodde att dra ut pipan under tröskeln på sidan av bilen. Jag tänkte lite på det och kom fram till att ett sånt här avgassystem borde vara det bästa:

http://www.garaget.org/gallery/archive/20107/176014_gw442r.jpg
sidepipe-förslag, 740

Bygger man sådär, så kan du nog få plats med först en lite tjockare ljuddämpare, och sedan en smal ljuddämpare efter böjen (som inte alls skall vara så kantig som på bilden), och det borde bli en ganska okej ljudnivå av det hela då. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
ToXtreme
22 oktober 2007 · 3 627 Inlägg

Jadu.. vart ska jag då börja och fylla på allt alla redan sagt? tongue

Sänkfjädrar får du loss för 1500kr på de flesta ställerna, det är med stötdämpare som de hamnar upp mot 4 papp smile

Sen har jag förstått att det är ett jävla helvete att bygga extratorrör själv, en jäkla massa matte hit och dit! Och att du inte vill köpa ett kan jag förstå tanke på vad de kostar!

Personligen så hade jag nog sagt att du ska bygga ett 2,5" avgas hela vägen, som jag sagt innan tongue och se hur stor skillnad det blir smile
Använd Simons dämpare, blir ett riktigt gött ljud faktiskt, tycker du inte det "CPbox"? wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Glenn9K Montör
22 oktober 2007 · 664 Inlägg

ToXtreme skrev:
Jadu.. vart ska jag då börja och fylla på allt alla redan sagt? tongue

Sänkfjädrar får du loss för 1500kr på de flesta ställerna, det är med stötdämpare som de hamnar upp mot 4 papp smile

Sen har jag förstått att det är ett jävla helvete att bygga extratorrör själv, en jäkla massa matte hit och dit! Och att du inte vill köpa ett kan jag förstå tanke på vad de kostar!

Personligen så hade jag nog sagt att du ska bygga ett 2,5" avgas hela vägen, som jag sagt innan tongue och se hur stor skillnad det blir smile
Använd Simons dämpare, blir ett riktigt gött ljud faktiskt, tycker du inte det "CPbox"? wink

Jodå. Det avgassystemet som jag målat i bilden här i inlägget innan ditt skulle jag byggt i simons 2.5" lösa delar och med simons ljuddämpare. Det kommer låta grymt. Framförallt utan katalysator och med större ventiler/portad topp och allt vad du skulle göra. smile

EDIT:
Efter allt tjöt om sänkningsfjädrar så har jag kollat upp det lite snabbt.

* Realcar.se: COBRA SPRINGS VOLVO 740 SEDAN 2,0/2,3/2,4D+TD 09/84- 744* 40MM, 1500kr
* Gemotorsport.se: 12158 740/760/940 sedan 84-98, 1650kr
* KGTrimning.com: Lesjöfors Sportfjädrar 740-ser 1985-92 TÜV 40mm, 1170kr

Mvh Jens

Senast redigerat av Cpbox (22 oktober 2007)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
ToXtreme
23 oktober 2007 · 3 627 Inlägg

http://s48.photobucket.com/albums/f238/ … GP1505.flv

2" avgas med simons slutdämp.. Och det är med stängda rutor smile Låter alldeles lagom mkt wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Smiley Legitimerad Lamphållare
24 oktober 2007 · 369 Inlägg

Cpbox skrev:

ToXtreme skrev:
Jadu.. vart ska jag då börja och fylla på allt alla redan sagt? tongue

Sänkfjädrar får du loss för 1500kr på de flesta ställerna, det är med stötdämpare som de hamnar upp mot 4 papp smile

Sen har jag förstått att det är ett jävla helvete att bygga extratorrör själv, en jäkla massa matte hit och dit! Och att du inte vill köpa ett kan jag förstå tanke på vad de kostar!

Personligen så hade jag nog sagt att du ska bygga ett 2,5" avgas hela vägen, som jag sagt innan tongue och se hur stor skillnad det blir smile
Använd Simons dämpare, blir ett riktigt gött ljud faktiskt, tycker du inte det "CPbox"? wink

Jodå. Det avgassystemet som jag målat i bilden här i inlägget innan ditt skulle jag byggt i simons 2.5" lösa delar och med simons ljuddämpare. Det kommer låta grymt. Framförallt utan katalysator och med större ventiler/portad topp och allt vad du skulle göra. smile

EDIT:
Efter allt tjöt om sänkningsfjädrar så har jag kollat upp det lite snabbt.

* Realcar.se: COBRA SPRINGS VOLVO 740 SEDAN 2,0/2,3/2,4D+TD 09/84- 744* 40MM, 1500kr
* Gemotorsport.se: 12158 740/760/940 sedan 84-98, 1650kr
* KGTrimning.com: Lesjöfors Sportfjädrar 740-ser 1985-92 TÜV 40mm, 1170kr

Mvh Jens

Jo det får väl bli sänkfjädrar,  men jag undrar ifall man får mer effekt av att turbo konvertera motorn för 15 tusen en att trimma den för 15 tusen med kam osv.

Edit: den kmr inte klara besiktningen ifall jag turbo konverterar den va?

Senast redigerat av Smiley (24 oktober 2007)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Glenn9K Montör
25 oktober 2007 · 664 Inlägg

Smiley skrev:

Cpbox skrev:

ToXtreme skrev:
Jadu.. vart ska jag då börja och fylla på allt alla redan sagt? tongue

Sänkfjädrar får du loss för 1500kr på de flesta ställerna, det är med stötdämpare som de hamnar upp mot 4 papp smile

Sen har jag förstått att det är ett jävla helvete att bygga extratorrör själv, en jäkla massa matte hit och dit! Och att du inte vill köpa ett kan jag förstå tanke på vad de kostar!

Personligen så hade jag nog sagt att du ska bygga ett 2,5" avgas hela vägen, som jag sagt innan tongue och se hur stor skillnad det blir smile
Använd Simons dämpare, blir ett riktigt gött ljud faktiskt, tycker du inte det "CPbox"? wink

Jodå. Det avgassystemet som jag målat i bilden här i inlägget innan ditt skulle jag byggt i simons 2.5" lösa delar och med simons ljuddämpare. Det kommer låta grymt. Framförallt utan katalysator och med större ventiler/portad topp och allt vad du skulle göra. smile

EDIT:
Efter allt tjöt om sänkningsfjädrar så har jag kollat upp det lite snabbt.

* Realcar.se: COBRA SPRINGS VOLVO 740 SEDAN 2,0/2,3/2,4D+TD 09/84- 744* 40MM, 1500kr
* Gemotorsport.se: 12158 740/760/940 sedan 84-98, 1650kr
* KGTrimning.com: Lesjöfors Sportfjädrar 740-ser 1985-92 TÜV 40mm, 1170kr

Mvh Jens

Jo det får väl bli sänkfjädrar,  men jag undrar ifall man får mer effekt av att turbo konvertera motorn för 15 tusen en att trimma den för 15 tusen med kam osv.

Edit: den kmr inte klara besiktningen ifall jag turbo konverterar den va?

Nej, det går inte att besiktiga den med turbo tyvärr. Du skulle ju dock kunna plocka av turbon inför varje besiktning.

Och angående effekten så får du nog ut mer effekt av att sätta turbo på den än att sugtrimma för samma pengar. Men samtidigt så är det enligt mig mycket trevligare med en gosig sugmotor än en turbomotor, men det är något som alla alltid kommer bråka om.

Dock skrev ju att du skulle porta toppen själv osv.. Det drar ju ner kostnaderna en del. smile

Mvh Jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
MrWinberg
25 oktober 2007 · 62 Inlägg

tjena jag har en ide om va du kan gör  med  ditt avgassystem

gör så här köp flexibelskarv o motera den vid greenröret o sen kan du bara stum montera resten av avgassystemet utan vibrationer smile

Smiley Legitimerad Lamphållare
25 oktober 2007 · 369 Inlägg

Cpbox skrev:

Smiley skrev:

Cpbox skrev:

Jodå. Det avgassystemet som jag målat i bilden här i inlägget innan ditt skulle jag byggt i simons 2.5" lösa delar och med simons ljuddämpare. Det kommer låta grymt. Framförallt utan katalysator och med större ventiler/portad topp och allt vad du skulle göra. smile

EDIT:
Efter allt tjöt om sänkningsfjädrar så har jag kollat upp det lite snabbt.

* Realcar.se: COBRA SPRINGS VOLVO 740 SEDAN 2,0/2,3/2,4D+TD 09/84- 744* 40MM, 1500kr
* Gemotorsport.se: 12158 740/760/940 sedan 84-98, 1650kr
* KGTrimning.com: Lesjöfors Sportfjädrar 740-ser 1985-92 TÜV 40mm, 1170kr

Mvh Jens

Jo det får väl bli sänkfjädrar,  men jag undrar ifall man får mer effekt av att turbo konvertera motorn för 15 tusen en att trimma den för 15 tusen med kam osv.

Edit: den kmr inte klara besiktningen ifall jag turbo konverterar den va?

Nej, det går inte att besiktiga den med turbo tyvärr. Du skulle ju dock kunna plocka av turbon inför varje besiktning.

Och angående effekten så får du nog ut mer effekt av att sätta turbo på den än att sugtrimma för samma pengar. Men samtidigt så är det enligt mig mycket trevligare med en gosig sugmotor än en turbomotor, men det är något som alla alltid kommer bråka om.

Dock skrev ju att du skulle porta toppen själv osv.. Det drar ju ner kostnaderna en del. smile

Mvh Jens

Jo det e det ju, men sen e frågan vad e roligast för en 18åring me nytaget körkort som mest vill leka med bilen om kvällarna?

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Smiley Legitimerad Lamphållare
25 oktober 2007 · 369 Inlägg

MrWinberg skrev:
tjena jag har en ide om va du kan gör  med  ditt avgassystem

gör så här köp flexibelskarv o motera den vid greenröret o sen kan du bara stum montera resten av avgassystemet utan vibrationer smile

Kan säkert gåsmile

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Smiley Legitimerad Lamphållare
31 oktober 2007 · 369 Inlägg

Nu har bygget ståt still ett tag, men nu har en hel tusenlapp rullat in (studiebidrag) så imorgon ska jag plocka bort toppen och sedan skicka iväg den på planning, när jag sedan får tillbaka den så ska jag börja tokporta den ( ska porta själv för er som inte läst igenom vad som ska göras listan ) var ute i förigår med några polare o sladda omkring lite på grusvägarna, men när motorn har varit igång i ca 5min så börjar den hoppa o ha sig får inge ork och vill inte varva upp, när jag gjorde felkoder så sa den att den fick för lite bensin, det borde vara soppa filtret som är igensatt va?





http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/181959_b56tot.jpg
körde så jävligt med den så den överhettades (nästan iaf värme mätarn var på rött) sen börja skiten krångla o ville inte gå

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Smiley Legitimerad Lamphållare
3 november 2007 · 369 Inlägg

Ja i dag har jag hålt på hela jävla dagen med motorn men fan inte kommit någonstans, problemen började med när jag skulle töma kylaren, slangklämorna hade totalt rostat igen så fick slå av dom och såklart råkade jag paja ena kylarslangen slog hål på den med=/, men problemen slutade inte där när nej.

När jag sedan skulle slipa ner bultarna aka rostklumparna till grenröret så gick min sista skiva till vinkelslipen av, och eftersom det e röd dag i dag så hade inte woody eller mekonomen öppet så kunde inte handla några nya=(

Men fick iaf lite gjort, tog bort generatorn, bränsle systemet (spridarna och tryck röret som dom sitter i) sedan så tog jag bort insuget och luftfiltret och hela den plast skiten, och jävlar vad stort motor rummet blev plötsligt, sen så har jag upptäckt i torpedväggen att jag behöver rostlaga lite e ett litet hål där så får ta o göra det nästa helg när jag har lyft ut motorn, men tycker det e extremt lite rost på bilen för att den endå har gått 45tusen mil finns endast lite ytrost och det där hålet annars så finns det inget.
Tar o slänger in lite bilder i morgon måste bara hämta kameran hos min morfar

Tänkte ta o slänga upp bilen på bockar nästa vecka också men är det säkert o hålla på o ligga under bilen när den står på bockar? tänkte plocka bort det orginala avgassystemet som sitter på nu och börja bygga på det nya "racing" avgassystemet.

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
3 november 2007 · 4 190 Inlägg

Välkommen till dessa dagarn allt bara går åt helvete tongue
Finns  många sånna dagar, bara att kämpa vidare, har haft många sånna dagar med mercan, men nu ska den lackas så nu har jag nått mitt mål smile
Fast det är bara bita ihop och göra nåt annat medans..

Kommer bli bra detta, och ja en bil hålls upp av pallbockarna, kan ligga och sova under om du vill lol hehe

Hare bra och en trevlig helg och hoppas på en bättre dag i morgon smile
mvh kimpa

Smiley Legitimerad Lamphållare
3 november 2007 · 369 Inlägg

kimpan_90 skrev:
Välkommen till dessa dagarn allt bara går åt helvete tongue
Finns  många sånna dagar, bara att kämpa vidare, har haft många sånna dagar med mercan, men nu ska den lackas så nu har jag nått mitt mål smile
Fast det är bara bita ihop och göra nåt annat medans..

Kommer bli bra detta, och ja en bil hålls upp av pallbockarna, kan ligga och sova under om du vill lol hehe

Hare bra och en trevlig helg och hoppas på en bättre dag i morgon smile
mvh kimpa

Tack desamma=)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Rallyhalle
3 november 2007 · 4 299 Inlägg

Välkommen in i klubben, ibland går allt hur bra som helst å ibland känner man för å skicka skiten till skroten. Been there to wink Men de löser sig alltid på nåt sätt. Du har sjyssta planer för bilen, kul å se hur de går för andra me samma förutsättningar. Så du kan räkna me att jag följer detta smile

Såg att du tänkt plana toppen, vet du hur mycke de går på lr?? behöver ev. själv göra de men har ingen aning om va de kostar.

Keep it up så har du nog en fin bil till körkortdagen wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang