avgas utmynning!? lagligt med sidepipe?

båge montör och hobby mekaniker
18 oktober 2007 · 2 672 Inlägg

hejsan! har köpt mig en 245:a som e lastbilsreggad, har hört att det ska vara lagligt med sidepipe på lastbilar!? är det det? hr pratat med en kompis som har lastbil och sidepipe, men är inte tillräckligt säker med hanns ord och bil.. så vad vet ni!? är detta lagligt eller!?

mvh

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
vaughn
18 oktober 2007 · 674 Inlägg

jag vet att detta har varit uppe förut men då gällde de vanlig personbil...
kommer dock inte ihåg vad svaret blev så prova med att söka i forumet

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
18 oktober 2007 · 277 Inlägg

på en disel så får du ha det att mynna ut nästan var som! bara att gå ut å bygga tongue

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
lycco
18 oktober 2007 · 74 Inlägg

du kan ha en sidepipes som sticker ut på väntersidan. höger är det stränga regler på pga att avgaserna kommer mot folk vid sidan av vägen (trottoaren)
och sen måste den sticka ut nån stans nära bakskärmen

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
18 oktober 2007 · 2 456 Inlägg

I regel så får den ej myna ut före sista dörren ....på sidan av bilen mig veteligen.
sen om det skall finnas säkerhets marginaler från dörren så vet jag ej.

Detta kopierat från Bilprovningens sida ang Epa Tracktor;

Avgasrör
Avgasrör ska vara så riktat att avgaserna avleds antingen uppåt, alternativt bakåt eller åt fordonets vänstra sida. Uppåtriktat rör ska mynna på sådan höjd att olägenhet för förare eller passagerare inte uppstår. Bakåtriktat rör ska mynna rakt bakåt eller åt vänster och inte ovanför horisontalplanet. Åt sidan riktat rör ska vara riktat horisontellt eller snett nedåt.


//SWIH

Senast redigerat av lonewolf-holm (18 oktober 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
båge montör och hobby mekaniker
18 oktober 2007 · 2 672 Inlägg

har läst angående epa traktor, men visste inte om det var samma, men man får alltså har side pipe på lätt lasbil om det går ut på vänster sida, och även på höger sida om det är riktat neråt!? även på en bensinare!? om jag har förstått det hela rätt!

och att om det sticker ut på vänster ska mynna ut bakom sista dörren!?

mvh

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 oktober 2007 · 4 529 Inlägg

mercedes slr mclaren har ju sidepipes orginal tongue borde ju vara lagligt då hehe

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
18 oktober 2007 · 2 456 Inlägg

loltonguebig_smile Gräver på Nätet lite;

Så här svarade bilprovningens kundtjänst mig 2001 16 14:
(gällande personbil)

/Ang din förfrågan.

Avgasrör får inte mynna eller avge avgaser under utrymme för förare eller
passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är
sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos
karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk
att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

Avgasrör skall vara så riktat att avgaserna avleds antingen uppåt, bakåt
eller åt fordonets vänstra sida.
Åt sidan riktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning
är snett bakåt vänster i högst 45° vinkel med fordonets längdaxel och är
riktad horisontellt eller snett nedåt.
Avgasrör kan få sluta innanför karosseriets yttre begränsningslinjer om det
handlar om måttliga avvikelser och om utformning och utförande i princip
överensstämmer med figur 1 och 2.

Felaktigt utmynnande avgasrör medför ombesiktning.

Hälsningar
Kundtjänst/

Min tanke när jag skall besiktiga (med ett rör ut per sida) är att rikta högra sidans utblås bakåt med en lite extra krök....
Borde väl gå eller? Det mynnar ju bakåt...

&

Om man vill, kan man roa sig med att kolla lite lagtexter och annat. Ur VVFS 1994:5;
3.3.1.1 Avgasrör skall vara så riktat att avgaserna avleds antingen uppåt eller bakåt. På buss och lastbil får röret dock vara så riktat att avgaserna avleds åt vänstra sidan på fordonet.

3.3.1.4 Åt sidan riktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning är snett bakåt vänster i högst 45 G vinkel med fordonets längdaxel och är riktad horisontellt eller snett nedåt.

3.3.1.5 Avgasrör får inte mynna eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.
Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

3.3.2 Undantag
Utan hinder av 3.3.1.1 får personbil som har lastöppning baktill och som saknar avskärmning mellan passagerarutrymmet och lastöppningen ha avgasröret så riktat att avgaserna avleds åt vänstra sidan på fordonet om detta inte medför avsevärd olägenhet.

Man kan också glutta i Bilprovningens tekniska handbok, om det som rör ombyggda/amatörbyggda fordon:
--------
Genom att undanta ombyggda/amatörbyggda bilar från en rad formella föreskrifter har VV sanktionerat en lägre säkerhetsstandard för dessa fordon.

Det kan med hänsyn härtill då också anses rimligt att tillåta "sidepipes" mynnande bakåt strax framför bakhjulen. Observera dock bullerkraven.
----------

Alltså kan en "vanlig" bil få ha "sidepipe" om den är av kombi/halvkombityp, annars endast för lastbilar samt ombyggt/amatörbyggt fordon. Glasklart? Nej, och därför slinker man ganska ofta igenom med sidepipe även på andra bilar...

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Noilresto
18 oktober 2007 · 40 Inlägg

Haha lol
Det innebär att alla Eclipse 2G-ägare kan dra om till sidepipes mer fritt än många andra sportbilsgare tongue I köpepapperna på min 97:a står det som beskrivning "kombicupé" rolllol Så länge man påpekar det så faller det inom ramarna för paragrafen och är "lagligt" tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang